ביום 29 במרץ 2022, נחנכה הקריה המשפטית "נווה צדק", במחנה "מוטה גור" בבית ליד. המעבר אל הקריה המשפטית החדשה, הוא אירוע מכונן בתולדות הפרקליטות הצבאית. בתום תהליך תכנון ובנייה שארך שנים רבות, עברו חוליות התביעה והסנגוריה הצבאית ממחוזות השיפוט השונים למשכנן החדש, בסמיכות למתקן הכליאה הצבאי האחוד ולבתי הדין הצבאיים של הערכאה הראשונה. בכך הושלם מהלך היסטורי שתחילתו ביוזמות שהועלו כמה עשורים קודם לכן.

בצד השמחה הגדולה על המעבר למתחם החדש, ועל כל ההזדמנויות הגלומות בו, המעבר מלווה גם בעצב קל, על פרידה ממקומות שפקדו קצינות וקציני היחידה בוקר-בוקר, במשך עשרות שנים.

"הבית הירוק" ביפו, מחנה "הדר" בחיפה ומחנה "יואב" הסמוך לצומת קסטינה – המחנות ההיסטוריים של חוליות התביעה והסנגוריה – היו לבית שני עבור משרתי היחידה. במחנות אלה טופלו תיקים ופרשיות רבים וחשובים, השזורים בהיסטוריה של הפרקליטות הצבאית, של צה"ל ושל מדינת ישראל כולה. במחנות אלה, עשו קצינות וקצינים רבים של הפרקליטות הצבאית את צעדיהם הראשונים בעולם המשפט, צברו חוויות אישיות ומקצועיות, רקמו חברויות, ויצרו את ההווי המיוחד, המהווה נדבך מרכזי במורשתה המפוארת של הפרקליטות הצבאית.

פרויקט "סיפורו של מקום", פרי עבודתם של חברי צוות המורשת היחידתי, נועד לתעד ולשמר את סיפורם של המחנות הללו. הוא מגולל את סיפורם של המחנות לאורך השנים – ובתוך כך, את הפרקים החשובים הללו בתולדות יחידתנו. לכל מחנה נכתב סיפור, המפרט את מורשתו של אותו מחנה, ובכלל זאת התפתחויות ושינויים בחוליות התביעה והסנגוריה, אירועים מרכזיים, דמויות בולטות והווי היחידה.

עם תחילתו של עידן חדש במערכת המשפט הצבאית, ראינו לנכון להביא את תוצרי הפרויקט בפני קהל הקוראים, כדי להיזכר ולהכיר מאין הכול התחיל. העיסוק במורשת היחידה, מחבר בין האתגרים העומדים לפתחה של היחידה כיום, לבין הבסיס האיתן שעליו ניצבת היחידה. מכאן החשיבות הגדולה שבהכרתו לעומקו. פרויקט זה נועד לחשוף זווית נוספת במורשת היחידה.

אבקש להודות לחברי צוות המורשת היחידתי, בראשות רס"ן גלעד פרץ, אשר עמלו על החקר ההיסטורי ועל תיעוד הסיפורים המרתקים של כל מחנה, וכן לד"ר ענת שטרן המלווה את הצוות כיועצת אקדמית.