מערכת את"צ

ההשתנות המתמדת המתקיימת בזירת המלחמה של צה״ל, וההתפתחות המהירה של האתגרים הצבאיים והביטחוניים עימם נדרש צה״ל להתמודד כדי לממש את ייעודו, לעמוד במטרת קיומו, לבצע את תפקידיו ולעמוד בכל משימותיו, מחייבים את קיומם של שלושה תהליכי יסוד מהותיים - ביקורת פנימית, בקרה פנימית וניהול סיכונים.

יחידת הביקורת הפנימית של צה״ל הוקמה בשנת 2012 ומאז רושמת לעצמה עשייה רבה, בביצוע ביקורת מקיפה ויסודית של פעולות צה״ל בכל התחומים בהם הוא פועל: הפעלת הכוח, בניין הכוח, ניהול המשאבים, הקיום השוטף, תרבות ארגונית וב״מ. ביקורת זו היא ביקורת ביצועים מקיפה (Comprehensive Performance Auditing), במסגרתה נבדקים לעומק פעולות צה״ל בכל התחומים שבהם הוא עוסק.

יחידת הביקורת הפנימית של צה״ל פועלת כנדרש עפ״י חור הביקורת הפנימית- התשנ״ב- 1992, ע״פ תקני הביקורת הפנימית, באובייקטיביות, באופן מקצועי, עצמאי ובלתי תלוי, תוך רלוונטיות, אומץ לב ויושרה. יחידת הביקורת הפנימית של צה״ל בעשייתה, מוסיפה ערך רב לצה״ל, למפקדיו וליחידותיו, מסייעת לצמצום סיכונים ומהווה שומר סף, ומסייעת לצה״ל לעמוד בייעודו ולהשיג את מטרותיו.

המבקר הפנימי לצה״ל הוא חבר בפורום המטה הכללי וכפוף לרמטכ״ל.

אודות היחידה

  1. בשנת 1992 חוקקה כנסת ישראל את חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב – 1992, חוק הקובע כי בכל גוף ציבורי תבוצע ביקורת פנימית על ידי מבקר פנימי.
  2. ב-29 בנובמבר 2011 מינה שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, את תא"ל (במיל') אילן הררי לתפקיד המבקר הפנימי הראשון של צה"ל.
  3. על בסיס חוק הביקורת הפנימית והתקנים המקצועיים הבינלאומיים גובשה ונכתבה "תפיסת ההפעלה" של יחידת מבקר צה"ל שהניחה את היסודות לביצוע ביקורת פנימית בצה"ל, בכלל זה פיתוח וגיבוש תהליך הביקורת השלם על כל שלביו              ומרכיביו.
  4. לצד המבקר הפנימי של צה"ל, שהוא ע"צ, משרת קצין בקבע בדרגת אל"ם שתפקידו יהיה סגן מבקר צה"ל ומפקד יחידת מבקר צה"ל.
  5. המבנה הארגוני של היחידה כולל מטה סדיר, וסד"כ המילואים מאורגן ב-12 צוותים בהתאמה למפקדות הראשיות של צה"ל, אגפי המטכ"ל והזרועות.
  6. מפקדי הביקורת הם קצינים בקבע בתפקיד מבקר בכיר, ובנוסף אליהם ע"צים שהם מבקרים בכירים וראשי תחומי ביקורת: הפעלת הכוח ובניין הכוח.
  7. הביקורת הפנימית בצה"ל עומדת על שני יסודות מקצועיים, המקצוע הצבאי של כל מבקר ומקצוע הביקורת הפנימית. כמתחייב מהתקנים המקצועיים, נקבע כי כל מבקר ביחידת מבקר צה"ל, בקבע, ע"צ או במילואים, חייב לעבור השתלמות ביקורת פנימית ובנוסף השתלמויות מקצועיות בתחום המקצוע הצבאי.

חזון יחידת מבקר צה"ל:

להיות גוף ביקורת פנימית ומנחה מקצועי לתחום הביקורת, הבקרה וניהול הסיכונים, עצמאי ובלתי תלוי, מוביל את חזית הידע בתחום הביקורת הפנימית, המבצע ביקורת מקצועית, רלוונטית, אובייקטיבית, מכבדת, המכוונת לאתגרי העתיד למול ניהול הסיכונים של צה"ל, מוסיפה ערך רב לצה"ל, מטייבת את פעילותו ומקדמת את מילוי ייעודו של צה"ל לנצח.

ייעוד היחידה:

לקיים ביקורת פנימית בצה"ל בכפוף לחוק (התשנ"ב-1992), על מנת לסייע לצה"ל להשיג את מטרותיו ולעמוד בייעודו.

היחידה בשגרה:

יחידת מבקר צה"ל היא הגוף הפנימי והמנחה המקצועי לתחום הביקורת, הבקרה וניהול הסיכונים בצה"ל. כפועל יוצא מכך, פועלת היחידה בשלושה צירים מרכזיים:

א.   גיבוש ומימוש תכנית הביקורות של צה"ל.

ב.  הובלת מקצוע ביקורת הפנים באמצעות בית הספר לביקורת פנימית.

ג.   ומימוש תכנית הבקרות על ידי מִנְהָל הבקרה המטכ"לית.

היחידה מאופיינת בגיוון מגדרי, חוצה ארגונים ומערכים. ביחידה משרתים חילים סדירים, קצינים בקבע, אזרחים עובדי צה"ל ואנשי מילואים המהווים את הזרוע הביצועית לתחום הביקורות בצה"ל. במהלך 2022 חגגה היחידה עשור להקמתה וצופה לעשור נוסף של הישגים משמעותיים על מנת לסייע לצה"ל להשיג את מטרותיו ולעמוד בייעודו.

בית הספר לביקורת פנימית ובקרה בצה"ל:

בית הספר מהווה חלק מיחידת מבקר צה"ל וייעודו הכשרה ושמירת כשירותם של מבקרים ביחידה וביחידות הביקורת והבקרה השונים בצה"ל.

בית הספר מונה אנשי סגל והדרכה שמקצועם הוא מבקרים בסדיר ובמילואים בארגון.

מטרות בית הספר:

  1. להכשיר את בעלי התפקיד הנושאים באחריות לביקורת הפנימית בצה"ל.
  2. להקנות ידע ומיומנויות בתחום הביקורת הפנימית והבקרה הצבאית לאנשי מטה ומפקדים, על מנת לאפשר להם לבצע את תפקידם באופן מקצועי ויעיל לקידום מטרות היחידה וצה"ל.
  3. לפתח ולהפיץ ידע מקצועי בתחומי הביקורת הפנימית והבקרה הצבאית.

לבית הספר גרף פעילות שנתי והוא מקיים פעילות למידה מתעדכנת , מטמיעה ומשמרת כשירות וידע בשגרה הן בעבור היחידה ומחוצה לה.