קרה לכם פעם שהייתם צריכים משהו אבל לא ידעתם את מי לשאול? בדיוק בשביל זה קיימת יחידת פניות הציבור של צה"ל - היחידה שתפקידה לתת מענה למשרתים ולאזרחים בכל סוגיה ובכל תחום הרלוונטי לצבא ולשירות בו, במצבי שגרה וחירום, 24/7 בכל ימות השנה. 

מלבד פניות בנושאי השירות הצבאי על כלל תחומיו, יחידת קפ"ץ מנפיקה אישורים ומידע מתקופת השירות הצבאי. 

"ביום ממוצע מתקבלות למעלה מ-900 פניות במגוון נושאים, בין אם למוקד הטלפוני או באופן דיגיטלי", מפרטת סא"ל מיטל שכטר, קצינת פניות הציבור, בעודה גוללת על מסך המחשב עשרות מיילים שהיא עתידה לקרוא, "בכל יום ממוצע אני עוברת אישית על מעל ל-100 פניות, ובשנה האחרונה נתנו מענה ביחידה למעלה מ-600,000 פניות".

"היחידה עוסקת בסוגיות רבות כל כך ולעיתים אנו מזהים פערים שנובעים מחוסר ידע",  מספר קצין ביחידה, "ההשפעה שלנו היא לא רק על המשרת הספציפי שפנה אלינו. אנחנו מספקים מענה רחב שמשפיע לא פעם על המדיניות בצה"ל ועל תהליכים ברמה המערכתית".

הוא מוסיף: "לדוגמה, כבר השנה היחידה הוסיפה למוקד גם שירות בשפות זרות - רוסית, אנגלית ואמהרית שזמין 24/7 - כל זה מתוך מחשבה על איכות המענה עבור כלל הציבור".

הוא מספר על מקרה ספציפי שזכור לו: "הגיעה אלינו פנייה מאזרח בשנות ה-50 לחייו שבשל מגבלה רפואית לא גויס לחיל השריון כפי שחלם, ומאז הוא חש פספוס גדול שמלווה אותו עד היום. אנחנו קיבלנו את הבקשה והצלחנו להביא אותו לסיור בבסיס שיזפון, שבסופו אפילו נכנס לטנק!".

"במדור האישורים שביחידה אנחנו עוסקים בתיקי ארכיון שנשמרים מאז הקמת צה"ל", מספרת קצינה מהיחידה, בעודה מחזיקה תיק אישי של אדם שהתגייס לצה"ל בזמן מלחמת העצמאות, "פונים אלינו ממגוון סיבות. הרבה פעמים מבקשים מאיתנו לאתר מסמכים כדי להכניס אותם לספרי זיכרונות - זה מאוד מרגש לתת למישהו תמונה של סבא שלו בתור חייל צה"ל", היא מספרת בחיוך.

"אנחנו נותנים מענה לכל שיחה ופנייה בכל שעה, לא משנה כמה היא פשוטה או נישתית", מספרת חיילת שמשרתת ביחידה, "קורה שאני מטפלת בפניות גם בשעה שלוש לפנות בוקר - זה קשה ודורש, אבל אני חשה סיפוק אדיר. התפקיד מפתח מאוד באופן אישי ובעל השפעה רחבה".

"היחידה מתייחסת באופן ענייני ומקצועי לכל פנייה, ובסוף הטיפול מוחזרת תשובה מפורטת ומנומקת לפונה, בו נשקף לו מה עלה בבדיקה", אומרת סא"ל שכטר, "ניתן לפנות אלינו במקרים בהם ישנה חריגה מפקודות ונהלים, אי מתן מענה מגורם מקצועי, צורך בהנפקות מידע ואישורים מתקופת השירות הצבאי וכן במקרים המצריכים מתן מענה מיידי ודחוף. חשוב להדגיש שאנחנו לא מהווים תחליף לציר הפיקודי, המפקדים אחראיים על הטיפול והמענה למשרתיהם ואנו פועלים עם המפקדים בשותפות". 

"ייעוד היחידה הוא טיפול ומתן מענה לפניות בכל תחום ועניין הרלוונטי לשירות בצה"ל", מסכמת סא"ל שכטר, ״אנחנו כתובת לכל משרת בצה"ל או אזרח שנדרש במענה. אנחנו כאן, לכל עניין וצורך, תמיד". 

פנייה בנושא אישורים ניתן להגיש ב"אתר האישורים" והמסמך המבוקש יישלח בתוך 5 ימי עסקים. 

ניתן להגיש פנייה ליחידה באמצעות כתובת המייל Kapatz@digital.idf.il, או במספר הטלפון 1111 שלוחה 5, שלוחה 4.