מטוס חדש וכחול לבן בחיל האוויר. קבלו הצצה

הטייסת שמצניחה חטיבות לוחמים ויחידות קומנדו, עוברת למטוס חדש. מערכות ניווט מתקדמות, טייס אוטומטי חדשני ומערכות אלקטרוניות בעלות יכולות מיוחדות - כך נראה "הקרנף האוויוני", פיתוחה של התעשייה הביטחונית הישראלית

02.05.18
כרמל ליבמן, מערכת את"צ

"אנחנו בעיצומו של תהליך היסטורי", מצהיר סא"ל א', מפקד טייסת אבירי הציפור הצהובה, שאמונה בין השאר על הטסת כוחות יבשה וקומנדו. "הטייסת נפתחת היום מחדש, אירוע שמציין את המעבר לשימוש מלא במטוסים החדשים".

כלי הטיס המדוברים, הם מדגם "קרנף אוויוני" - מטוס חדש לגמרי שהרכיבה התעשייה הביטחונית הישראלית על השלד של מטוס הקרנף הישן (הרקולס C-130).

הקרנף הישן

הקרנף האוויוני

בתהליך ההשבחה, נבנה קוקפיט (תא טייס) חדש, הותקנו מנועים משופרים, שודרגו המערכות בעלות היכולות המיוחדות והוחלפו מערכות נוספות, ביניהן מערכת הניווט והטייס האוטומטי.

"הקרנף האוויוני מעניק לנו יכולות חדשות ומעצים את הקיימות", מדגיש מפקד הטייסת. "הוא מאפשר לנו לבצע את הפעילות המבצעית החיונית שלנו באופן מדויק יותר, בטוח יותר ובתנאים מורכבים של מזג אוויר, תאורה וטופוגרפיה".

טייסת אבירי הציפור הצהובה, היא טייסת תובלה טקטית, שמתמחה בטיסה בגובה נמוך, נחיתה בשטחים פתוחים ללא מסלול והצנחת לוחמים ואספקה.

כמעט כל מבצעיה של הטייסת לא פורסמו מעולם, אך ניתן ללמוד על אופי משימותיה מאלו שכן נחשפו לציבור. ביניהם, מבצע אנטבה, במסגרתו הטיסה את כוחות הקומנדו למרחק אלפי קילומטרים ובתנאים קשים, ומבצע שלמה במהלכו חולצו יהודי אתיופיה.

"אנחנו חלק מהזרוע הארוכה של צה"ל", מחדד סא"ל א'. "מטוסינו, שנושאים בין השאר יכולות תדלוק אווירי מתקדמות, מאפשרים למסוקים ולכלל כוחות צה"ל, להגיע רחוק ללא עצירה".

מערכותיו החדשות של המטוס, כוללות גם תצוגה עילית (HUD), המאפשרת לטייס לקבל בזמן אמת את כל הנתונים הנדרשים להטסה מבלי להסיט מבט אל לוח המכוונים ולאבד קשר עין עם הסביבה החיצונית, ומערכות שו"ב (שליטה ובקרה) מתקדמות, המאפשרות שיתוף הדוק יותר עם כלי טיס אחרים.

היכולות המשופרות יסייעו למטוס גם במשימותיו האחרות, ביניהן הטסת משלחות סיוע לאזורי אסון. בנוסף, החידוש יאפשר למטוסי ההרקולס, שהחלו את דרכם בצה"ל בשנות ה-70, לשרת עוד 15 שנה לפחות.

"תהליך ההטמעה של המטוסים החדשים נמשך כבר שלוש שנים", מסביר מפקד הטייסת. "כיוון שהמטוס חדש לגמרי וישראלי, אנחנו אלו שמפתחים את תורת הלחימה באמצעותו ואת שיטות ההתמודדות עם תקלות אפשריות".

"הקרנף האוויוני הוא ההרקולס הטוב בעולם", מסכם סא"ל א'. "היכולת שלנו לבנות מטוס חדש ולפתח בעצמנו את שיטת ההפעלה שלו, גם אם על בסיס שלד ישן, מוכיחה שישראל היא מעצמה טכנולוגית וצבאית".