איך מגנים על אחד הבסיסים הכי גדולים בצה"ל?

אף אחד מהחיילים בפלוגת ההגנה של קריית ההדרכה לא דמיין לעצמו שבשבוע שעבר, בשעת ארוחת הערב, הוא יצטרך לעצור הכול ולעבור למצב חירום - אבל זה בדיוק מה שקרה. הצטרפנו לתרגיל הפתע שהתקיים בעיר הבה"דים, ודימה תרחיש קיצון של אירוע בני ערובה וחדירת מחבלים למחנה

06.03.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

בשעה 18:00, רחפן לא מזוהה אותר מעל קריית ההדרכה של צה"ל. תוך שניות, כוחות ההגנה של הבסיס עוברים משגרה לחירום, אך הם לא מבינים שזאת הייתה רק הסחת דעת - למה שעתיד לבוא. 

פתאום, קול פיצוץ חזק נשמע בצד השני של המחנה - ובתוך פחות מחצי דקה החמ"ל מזהה ארבעה חשודים חמושים שפרצו את הגדר. כוחות הביטחון הוקפצו מיד לזירת האירוע, אבל המחבלים כבר התפצלו לשתי חוליות. לאחר קרב יריות, הם מתבצרים במבנה ממולכד ומחזיקים ארבעה בני ערובה שישחררו רק תמורת כופר.

כל זה היה רק חלק מהתרחיש שהתקיים בקריית ההדרכה בשבוע האחרון. "התרגיל קורה פעם בשנה ולוקח את האיום הכי גדול של המחנה לקיצון. הוא בוחן אם כוחות ההגנה מוכנים להתמודד עם אירוע בסדר גודל כזה", מסביר רמ״ד המבצעים בקריית ההדרכה, רס״ן מויס שללה, "נערכנו המון כדי שזה יהיה הכי אמיתי, עבדנו בשיתוף עם מדמות אויב וכוחות הביטחון הסובבים אותנו".

בהמשך התרגול, תוך מתן טיפול רפואי לנפגעים, הכוחות מזהים החמרה באירוע החטופים, ומחליטים לא לחכות לכוח התערבות חיצוני. הם מקימים מהר צוות לחימה, ובזמן שכוחות החבלה מנטרלים את הכניסה למבנה, הם פועלים נגד האיום ומחלצים את בני הערובה. 

"כשניגשים לשאלה - איך להגן על המחנה? צריך קודם כל להבין את האופי שלו ומה האתגרים הייחודים לו", מסביר מפקד קריית ההדרכה, אל"ם חי כפיר מגנאזי, "מדובר באחד מהבסיסים הגדולים בצה"ל, אם נשווה את גודלו למימדים אזרחיים - זו העיר השלישית בגודלה בנגב! מה שהופך את המחנה ליעד אסטרטגי".

"כדי לשמור על הביטחון המרבי והאישי של כל מי שמשרת כאן, אנחנו בונים תוכנית אבטחה מקיפה המתייחסת לכל תרחיש שעלול לקרות", מעיד רס״ן שללה, "אנחנו כל הזמן עובדים על שמירת הכשירות, וכל יום מתרגלים תרחישים. כך אנחנו מגבירים את הערנות והמוכנות שלהם".

"בתרגיל הזה יישמנו את הלקחים של שנה שעברה", מוסיף רס"ן שללה, "לדוגמה, הבנו שלכוחות שהגיעו היה מורכב להתפזר בבסיס בצורה יעילה, אז דאגנו הפעם לפיקוד אחיד שינהל את כלל האירוע".

"יכולת סגירת המעגלים והתפקוד היו ברמה איכותית וגבוהה", מסכם אל"ם מגנאזי, "החיילים ידעו להגיב כמו שצריך, ומגיעה לפלוגת ההגנה והאבטחה הערכה עצומה. אנחנו יודעים שחיילי קריית ההדרכה יכולים לישון בשקט".