שיתוף הפעולה שהופך תמונת מצב לסגירת מעגל

הקשר בין הגורמים במפקדה לכוחות הפרוסים בשטח הוא קריטי להצלחה בכל משימה ובכל תרגיל. כתבתנו שמעה מראש המטה של עוצבת ברעם איך מתמודדים עם איומים לא צפויים בצורה הטובה ביותר, ובמה שונה תרגיל הגיס הראשון מזה 19 שנים מתרגילי עבר: "יצרנו תרחישים מאתגרים יותר עבור הכוחות בשטח"

08.09.17
נגה ברנדר, מערכת אתר צה"ל

בתרחיש מלחמה, התפקיד המשמעותי ביותר בחטיבה – המח"ט, מפוצל לשניים, כשלמח"ט מצטרף ראש מטה. מתחילת נוהל קרב, דרך אישורי תכניות ועד תחילת פעולה, הם עובדים יחד כדי לייצר את המוכנות הגבוהה ביותר שניתן.

"יש דיון נצחי על מיקום המפקד בזמן מלחמה", מסביר סא"ל (מיל') יגאל נחום, רמ"ט עוצבת ברעם בתרגיל הגיס "אור הדגן", המתקיים בימים אלה, "החלוקה שיצרנו מאפשרת למח"ט לראות את המצב בשטח, כשאני מגבש את תמונת המצב במפקדה". לדבריו, כך ניתן להפוך את התובנות מהמצב לפקודות שמתבצעות בשטח.


בשלושת ימי התרגול עד כה, הספיקו לבחון את דבריו של סא"ל (מיל') נחום במספר רב של תרחישים. בין אם בדימוי של פינוי אזרחים או בחדירת מחבלים ליישוב, יש למפקדה ולכוחות הפרוסים קשר שוטף וקריטי להתמודדות עם המשימה. כדי להבין את דרך הפעולה ביניהם, תיאר לנו ראש המטה אחד מהתרחישים שתרגלו הכוחות.

"מדובר על אירוע מדומה בו כוח עוין הגיע לשטחנו דרך הים. במקרה הזה זרוע הים איתרה חלק מהכוחות והשמידה אותם, בעוד שכוח נוסף הגיע לפאתי יישוב ושם חוסלה על ידי כוחות קרקעיים", מספר סא"ל (מיל') נחום.

"אני כראש המטה", הוא ממשיך, "יוצר במפקדה תמונת מצב שמאפשרת למח"ט בשטח להוריד פקודה שקולה ומכוונת. בסוף הכוחות שלו בשטח הם אלו שסגרו את המעגל, כמובן עם שיתוף פעולה שהתחיל בזרוע הים והמשיך עם זרוע האוויר".

שיתוף הפעולה הזה בין הכוחות, מדגיש סא"ל (מיל') נחום, הוא חלק משמעותי, אם לא עיקרי, בתרגול והכנה לרגע האמת: "התרגיל הזה היה מוצלח לא בגלל שסגרנו את המעגל והשמדנו את המחבלים, אלא בגלל שתרגלנו שיתוף פעולה בין שלוש הזרועות בכל המימדים". הקשר בין הזרועות בזמן חירום הוא זה שיקבע את התוצאות ויאפשר לכל זרוע לבצע את משימתה בצורה הטובה ביותר.

 

כמי שהתנסה והשתתף בלא מעט תרגילים במהלך שירותו הצבאי, גם סא"ל (מיל') נחום מציין את הייחוד של תרגיל "אור הדגן" מכמה בחינות: "קודם כל מדובר בסדר כוחות גדול מאוד שמתרגל במקביל. מעבר לכך, נתנו המון משקל למערכים ההתקפיים של האויב, יצרנו תרגילים מאתגרים יותר מבעבר עבור הכוחות בשטח", הוא מתאר, "המטרה היא להתמודד עם מצב חירום מציאותי כמה שיותר, כדי לתרגל תהליך קבלת החלטות שיהיה רלוונטי גם בזמן אמת".

"השאיפה היא לחזק את האמון בין המפקדה לשטח", הוא מדגיש, "לא להסתמך רק על התכניות, לא להישאר בתוך בועה - וזה בדיוק מה שאנחנו מתרגלים כאן".