טקס זיכרון לזכר 12 נופלי אסון כפר גלעדי

15.08.17
מערכת אתר צה"ל

11 שנים לאחר נפילת טיל הקטיושה סמוך לכפר גלעדי בזמן מלחמת לבנון השנייה, נפילה שהובילה למותם של 12 לוחמים מגדוד 9225 של חטיבת מילואי הצנחנים, חזרו החברים מהגדוד למקום האירוע וקיימו טקס בהתנדבות לזכרם של הנופלים.  

במהלך מלחמת לבנון השניה, גויסו בצו 8 גדוד 9255, גדוד מחטיבת המילואים של הצנחנים 226. רוב חיילי הגדוד נכנסו רגלית ללבנון, מלבד חיילי העורף והלוגיסטיקה, אשר המתינו להוראה להיכנס ללבנון ולסייע לכוח העיקרי, בליווי משאית התחמושת, סמוך לבית הקברות של קיבוץ כפר הגלעדי.

12 לוחמים מהגדוד שאבטחו את משאיות התחמושת נהרגו מפיגעת הקטיושה שנחתה במסוך אליהם בתאריך 6 באוגוסט. כיום ישנה אנדרטה לזכר החללים צמוד לבית העלמין בכפר גלעדי, בה בכל שנה מתקיים טקס לזכרם.

הטקס התחיל מיוזמה מקומית של מפקד הגדוד בעת האסון ביחד עם חיילים מהגדוד ומהחטיבה. כך התגבשה חבורה שמתנדבת בכל שנה להקים ולארגן את הטקס לזכרם של חבריהם מהגדוד. חבורה זאת מלווה במרוצת השנים את המשפחות השכולות במהלך האזכרות, ימי הזיכרון והטקסיים השנתיים. אחד מהמלווים הקבועים הוא ארז, סלע, ששהה כ-6 מטרים מאזור האירוע.  "בכלל לא הייתה שאלה, הרגיש לי טבעי להיות שם", הוא אמר.

כחלק מההכנות לטקס, חברי הגדוד מגיעים ערב לפני, מבשלים וישנים ביחד ומקימים את הטקס. בבוקר הטקס המשפחות השכולות וחברים נוספים מן הגדוד ומן החטיבה מגיעים.

אייבי אברהם, שבזמן האירוע היה מ"פ מפקדה, כיום עושה שירות מילואים באוגדה 319, אך ממשיך לשמור על קשר הדוק עם הגדוד ועם משפחות הנופלים ומגיע בכל שנה ביחד עם חבריו מהחטיבה, להקים את הטקס לזכרם. "אני מרגיש חובה ללוות את המשפחות", הוא משתף, "הם היו אז חיילים שלי וגם היום הם חיילים שלי. זה לא עניין של בחירה לזכור אותם, אלא חובתי האישית".