מה עשו כוחות הלוט"ר של צה"ל 12,489 ק"מ מישראל?

עשרה לוחמים מיחידות מיוחדות ברחבי הצבא הגיעו לעשרה ימים בדרום אמריקה, כדי לאמן את הכוחות המיוחדים של צבא פרו ללוחמה בטרור - כמו שרק בלוט"ר יודעים. קיבלנו הצצה

19.07.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

 

יחידת הלוט"ר שונה בנוף הצה"לי. אין הרבה יחידות בהן כל אחד מהחיילים גם מוסמכים לסוג לחימה מסוים וגם מדריכים את אותה השיטה. אבל מלבד הדרכת לוחמה בטרור בתוך צה"ל, בלוט"ר נותנים יד גם לארגונים וצבאות בצד השני של הגלובוס. 

בשבוע שעבר חזרה לארץ קבוצת לוחמים בשליחות היחידה ומקחצ"ר, שנסעה יותר מ-12,000 ק"מ, על מנת לאמן את הכוחות המיוחדים של צבא פרו. הצוות הורכב מעשרה חיילים שנבחרו בקפידה, מיחידות מיוחדות ברחבי הצבא. "כל אחד מהם גם מדריך טוב וגם לוחם מדויק", מסביר ס', רמ"ד מיוחדים במקחצ"ר ומפקד המשלחת. 

במשך עשרה ימים הם העבירו את היחידות הפרואניות מחנה אימונים ברמה הגבוהה ביותר שאפשר להציע. לחימה בשטח בנוי, השתלטות, לוחמה בטרור מתפרץ ואימוני קרב מגע: "בכל מדינה שאנחנו מגיעים אליה הצורך דומה - כולם רוצים ללמוד את תורת הלוט"ר הישראלית".

כך באחד הימים, הכוחות תרגלו אירוע השתלטות על אוטובוס חטוף עם בני ערובה. "הם נותרו המומים - השיטה שפיתחנו לאורך השנים הרבה יותר מהירה ויעילה ממה שהם הכירו, ותוך שעות הם כבר אימצו אותה", משתף המפקד. 

ליציאת משלחת הדרכה כזו, מסביר ס', קודם תהליך הכנה ארוך שמתחיל בשיתוף הפעולה בין המדינות: "ברגע שמערכת הביטחון נועצת יעד - אנחנו נכנסים לתמונה ומתחילים להתארגן. אנחנו גם טסים קודם כדי לבדוק את שטח האימון ולשמוע מהם הצרכים, כדי להיות מכווני מטרה". 

המשלחת של כוחות מקחצ"ר, "MOBILITY TEAM TRAINING", עברה עד כה בשבע מדינות שחולשות על פני יותר משלוש יבשות - אפריקה, אסיה ודרום אמריקה. 

לקראת סיום המשלחת, הגיע רמטכ"ל צבא פרו לבחון מקרוב את אימון הלוט"ר הישראלי יחד עם מפקד בית הספר לקצינים ומפקדים נוספים. "ראית כמה הוא מתרשם משיתוף הפעולה", משחזר ס'. בנאומו, סיפר מפקד הצבא הפרואני שהוא זוכר היטב איך הגיעו נציגים מצה"ל כשהיה עוד חייל צעיר - וכמה זה משפיע עליו אפילו עד היום.

"תחושת הגאווה עצומה", משתף המפקד, "הסתובבנו עם דגל ישראל על היד, והצבא הפרואני התהלך עם דגל משותף של שתי המדינות לאורך כל האימון - הייתה תחושת שליחות של כל המדריכים. מבין כל המשלחות שהעברתי, זו הכי השפיעה על הלוחמים. ההערכה והכבוד שהם רוכשים לישראל זה לא דבר מובן מאליו".