פיתוח חדש מחזיר את מרכבה 3 לזירה

במקום לפרק את הטנקים מסוג מרכבה סימן 3 הישנים, בזרוע היבשה ובמש"א תל השומר העבירו אותם מהפך - ופיתחו תוצר שישמש את פלוגות הטנ"א במלחמה הבאה. כל הפרטים על הפר"ג החדש שצמח בצה"ל

06.07.21
מייא הררי, מערכת אתר צה"ל

 

"לפני הרבה שנים היה בכפר טרקטור אדום וגדול. כל בוקר הדוד אהרון בא, התניע אותו ואמר: 'בוא נלך לעבוד'. הטרקטור השתעל קצת ואמר: 'פחחח… פחחח… פחחח'", כך כותב מאיר שלו בספרו "הטרקטור בארגז החול", על הכלי שהפסיק לעבוד, ובמקומו הגיעו טרקטורים אחרים - חדשים ומפוארים יותר.

אבל הדוד אהרון מצא שימוש חדש ויצירתי לטרקטור הישן: "כל בוקר הם רתמו את העגלה היפה עם הספסלים, עברו בכל הכפר ואספו את הילדים לגן, וכל יום בצהריים הם לקחו אותם בחזרה לבתים. פעמיים בשבוע הם לקחו את הילדים לטיול".

כך קרה גם בצה"ל, רק בלי דוד אהרון. ב-1990 הגיע טנק מרכבה סימן 3, ששימש את הצבא שנים רבות. יותר מעשור אחר כך, נכנס לשימוש טנק מרכבה סימן 4, איתו נלחמים השריונרים גם כיום - וטנק מרכבה סימן 3 החל בתהליכי גריטה, כי יכולותיו פחות מותאמות לשדה הקרב העכשווי.

אבל בחטיבה הטכנולוגית ליבשה, ובמש״א (מרכז שיקום ואחזקה) תל השומר, מיטב המהנדסים החליטו לא לוותר על מרכבה סימן 3, ולמצוא לו שימוש ראוי - גם בימיו האחרונים.

במקום להיגרט ולהפוך לפלדה, טנק מרכבה סימן 3 יבצע הסבה ויותאם לאנשי טנ"א תקשוב וחר"פ, כפי שמסביר לנו אל"ם נדב לבנה, רמ"ח תקיפה ותמרון בזרוע היבשה: "הולכת להיות בו מעטפת מיגון, מערכת מיזוג אוויר, מנוף של 2 וחצי טון (שיכול להרים סיפון של מרכבה ונמר). הוא יעזור לאנשי הטנ"א - יש בו התקנים לסחיבת ציוד, אמצעי עבודה וחלקי חילוף. הוא משפר את היכולות האחזקתיות ברמת הפלוגה בשדה הקרב".

לפיתוח הזה קוראים פר"ג (פלטפורמת רק"ם גנרית). הוא בעצם רק"ם אחזקה מתקדם, שמחליף את נגמ"ש החט"ף (חוליה טכנית פלוגתית) הוותיק. הכלי הזה מחובר למערכות תקשור של היחידות, ויהווה תשתית לקליטת ציוד וקליטת מערכות מיגון אקטיביות.

"החלטנו שבמקום לגרוט אותם ולמכור למתכת, נשלים חוסרים אל מול פערים, ונשתמש בהם וביכולות הממוגנות שלהם לניהול כוחות אחזקה, אנשי תקשוב וחר״פ - הוא יאפשר גם ייעול של פינוי פצועים ויהיה בו מקום למספר אלונקות", מספר לנו אל״ם נדב לבנה, רמ״ח תקיפה ותמרון.

על הפיתוח הזה עומלים בזרוע היבשה ובמש״א כבר כמה חודשים. ״בזכות יכולת המש״א לשלב בין בתי מלאכה ומפעלים שונים של היחידה, וניסיונם בעבודה עם כלים ישנים, האתגר ההנדסי בפיתוח תחומים טכנולוגים בזמן קצר מאוד לא היווה מכשול, ותוצרי הפר״ג הגיעו במהירות, ובאיכות הגבוהה ביותר. הכול קרה בזכות האנשים שעושים את ההבדל, משרתי ועובדי המש״א״, מתגאה אל"ם אודי אמירה, מפקד מרכז שיקום ואחזקה.

"באימון מ"פים ומג"דים, שהתרחש ברמת הגולן, היה פר"ג אחד (המדגים)", ממשיך אל"ם לבנה, "בהתאם לרמת שביעות הרצון ולריג'קטים שנקבל מהשטח נדע מה חשוב לשנות ואיך אפשר לשפר, וכך נוכל להחליט גם כמה פר"גים נקלוט בזרוע היבשה בהמשך".

"יש פה שיפור משמעותי ביותר של מיגון, יכולות חילוץ וניוד בצק"ג ובצק"ח", מסכם אל"ם לבנה, "אנחנו, בחטיבה הטכנולוגית ליבשה, רצינו לקדם את הכוחות המסייעים ללחימה. הפר"ג מוכיח שהצלחנו, בזכות מש"א וחט"ל שהפכו את זה למציאות".