"כפתור אדום עליו אוכל ללחוץ - וישנה ברגע את תוצאות הקרב"

עבור הלוחמים במערכה הבאה, גם תקיפה אווירית משחקת תפקיד משמעותי בתוצאות הקרב. אבל איך יכולים המפקדים בשטח להפעיל את כלל היכולות המתקדמות בזמן אמת? זה בדיוק מה שלמדו מפקדי אוגדה 99, הצעירה בצה"ל, ביום אחד - בו הבינו איך משלבים זרועות בין הלוחמים עם העיניים על הקרקע ואלו שמביטים ממעוף הציפור, והופכים למכפילי כוח

15.06.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

 

בזה אחר זה הם יצאו על ב' מחדר התדריכים. סגן עם סרן, אל"מים ותא"לים, ממהרים אל הטלפונים שהושארו מחוץ לדיון המסווג - להתעדכן בכל האירועים שקרו כשהיו באולם. בארבע השעות האחרונות למדו את הרקע בעזרתו יוכלו להפעיל אש אווירית במלחמה הבאה, בריכוז שיא.

"זה סוג של 'כפתור אדום' עליו אוכל ללחוץ באמצע לבנון, וברגע ישנה את תוצאות הקרב של הפלוגה שאני מוביל", מנסה לפשט עבורי אחד המפקדים את רצף הפקודות שהוא משנן בעל פה.

בשגרת היום-יום של מפקדי אוגדה 99 ("עוצבת הבזק") אין רגע דל, כמאמר הקלישאה. אך במקרה של אותם מפקדים, במקביל לאימונים ולתפיסות הקווים, הם בונים כמעט מאפס את דפוסי הפעולה של האוגדה הכי חדשה, צוברים כלים שיעמדו לרשותם בתמרון קרקעי, ומדייקים אותם בשטח.

מאז ההכרזה על הקמת אוגדה 99, חלפו עשרה חודשים גדושים באירועים, כשבכל אחד מהם נבחן שיתוף הפעולה המקיף עם כל זרוע, אגף וחיל בצבא. אולי זה מסביר את מבטי אנשי המילואים, שלא הופתעו לראות נציגים מכלל הצבא ביציאה מהחדר - רגע לפני שהתפצלו לקראת החלק המעשי של היום המרוכז. 

"כל מפקדי המחלקות והפלוגות יחלצו פצועים מדומים למסוק במצב המדמה שדה קרב, ויטוסו איתם לפאתי המאל"א", מתדרך סרן ר', טייס ומוביל הכשרות מפקדים ביחשת"פ להפעלת אוויר, את המפקדים לפני החלוקה. "במקביל, מפקדי הגדודים והחטיבות יעלו לגג המגדל הגבוה ביותר בלש"ביה הגדולה בעולם. שם יכווינו תקיפות מסוקי קרב, הצנחת אספקה לכוחותינו בשטח אויב, ויעברו פעילות חדשנית מסוגה עם כטמ"ם בסיוע ישיר, עליה לא אוכל לפרט כעת".  

בדרך לתרגולים המעשיים, מפיקי ההשתלמות סוגרים את הקצוות האחרונים. במעגל אחד יעמדו כעת נציגי היחידה לשיתוף פעולה אווירי שאחראים על העברת התכנים (היחשת"פ) ובכירי אוגדה 99. תפקידם לוודא כי במערכה הבאה, המפקדים יהיו בטוחים שיש להם גיבוי אווירי גם כשהם בעומק האויב. 

"יחד עם הטכנולוגיות כיום, אנחנו יודעים לסגור מעגלי אש שבעבר לקחו לנו שעה שלמה - בכמה דקות", מבהיר אל"ם אליאב אלבז, מח"ט 646, "כשאחד מהחיילים שלי במילואים יצטרך להפיל בניין מלא במחבלים, זה יקרה מאוד מהר. רק עם היכולות המתפתחות, שפה משותפת ושיתוף פעולה נצליח לצמצם את קבועי הזמן".

ואכן, בזכות שיתוף פעולה מלא מחיל האוויר, עברו המשתתפים בתרגיל את שרשרת הפעולות המלאה, אותה יעברו בדרך לתקיפת היעד: מקציני קישור האש שיתלוו אליהם, דרך תאי התקיפה ועד חמ"ל בבור חיל האוויר בקריה שתמך בתהליך מרחוק. כל קצין עמד בגג רב-הקומות והתנסה בעצמו בשלבי התקיפה, בבחירת הנ.צ המדויק, ולבסוף - ראה בעיניו את הדף הפיצוץ העוצמתי שיצר.

"אנחנו מכינים את המפקדים לכל מה שהם עלולים להיתקל בו במערכה. למרות שחלק מהם טרם חוו תמרון קרקעי, אנחנו רוצים לתת להם להרגיש בידיים את המשמעות של כל הפצצה, שיעברו על הפקודות המדויקות", מדגיש אל"ם אלבז.

בניית התרגיל הייתה מורכבת במיוחד - ביחשת"פ עובדים עם כל האוגדות הלוחמות ומתאימים להן לפחות שישה ימי השתלמות אוויריים בשנה. אולם, במקרה של אוגדה 99 יש צורך לשמור על מרקם עדין של אוגדה חדשה, שבנויה מחטיבת כפיר - חי"ר אש, חטיבות מילואים בהן קומנדו, ואף מיחידה מיוחדת במינה בצה"ל -"הרב מימדית".

צריך שניים לטנגו

ביום פקודה, מי שיצטרך לכוון מסק"ר לעומק האויב, לתקיפה או לחילוץ פצועים - יהיה חייב לתת אמון מוחלט בטייס, לפעמים בידיעה שהוא שולח אותו לאזור מסוכן במיוחד. "זה כמו שריר שחייבים לתחזק", מדגים סרן ר', טייס בעצמו, "אנחנו מנסים לתת להם את כל הכלים וגם מתרגלים בעצמנו את שיתוף הפעולה, מקשים על הטייסים ועובדים קשה כדי שהתהליכים האוויריים, גם המורכבים ביותר, יובילו לניצחון במערכה".

בהפוגה בין הפיצוצים החזקים, אני יורד בסולם מקומת הגג יחד עם מח"ט 646. תוך צפייה במפקדי הפלוגות פורקים את "הפצועים" בפאתי הכפר המדומה, אני מבקש ממנו להסביר לי את מהות הנחיצות בכל מה שראינו כאן היום: "חזקים ככל שנהיה, הלוחמים לא יכולים לסחוב פגז על הגב בכניסה קרקעית. אבל, אם נוכל לשלב זרועות בין הלוחמים עם העיניים על הקרקע ואלו שמביטים ממעוף הציפור - נהיה מכפיל הכוח הדרוש למערכה הבאה".