הצבא נתקל בזה כמעט בכל מערכה - אותם החיילים שמגיעים לעומק האויב, צריכים לא רק להילחם ולנהל את המקרה בשטח, אלא גם לכוון אליהם צוותי אוויר. 

כשמדובר בהזנקת חילוץ תחת פגזים, או בהכוונת תקיפה לתוך אחת מהקסבאות (מצודות) של עיט'א אל שעאב בדרום לבנון, הכפר ממנו חילצו פצועים במלחמת לבנון השנייה - הדיוק במשימה הופך לעניין של חיים או מוות. 

עד היום, הידע שהיה לכוחות היבשה בזמן לחימה על הכוונת מסוקים בשדה הקרב - היה יחסית מוגבל. אבל אחרי שיעברו את האימון החדש, כל מפקד פלוגה יקבל כבר בקורס המ"פ את היכולת לזמן ולתפעל מסוק מרחוק - לכל מה שיצטרך. "אנחנו מסמיכים למעשה את הקצה המבצעי לנהל את הלחימה בעצמו", מסבירה קה"דית הקורס, סמ"ר זהר בן. 

בקורס המ"פ במתכונתו החדשה, קיים דגש על שילוב בין הידע העיוני שצריך מפקד כדי להוביל פלוגה, לבין תרגול מעשי של כלל הכלים הניתנים לו בשטח - מערכות מתקדמות, הכוונת אש, סגירת מעגלי תקיפה ועוד. לדוגמה, רק לאחרונה הוחלט כי המ"פים במסייעות יצוידו בלהקות רחפנים אוטונומיות עד סוף השנה.

כחלק מהקורס, מגיעים החניכים למרכז לאימוני יבשה (מל"י) בצאלים, לשלושה ימים של אימון ללא הפסקה. בשיתוף עם חיל האוויר ויחידת שיתוף הפעולה (יחשת"פ), הם לומדים את השפה המשותפת עם הטייסים, את הידע שיעזור להם לקבל את ההחלטה הנכונה בזמן אמת, ואף מתנסים בעצמם בהכוונת מסוקים.

"המפתח להצלחה פה הוא ההיכרות המשותפת. בעת לחימה, הכוחות המתמרנים בקרקע נעזרים רבות בכוחות האוויריים - והשילוב ביניהם מהווה מכפיל כוח עצום", מציינת קה"דית הקורס. זה מתחיל בפינוי פצועים, וממשיך גם בתקיפת מטרות שתאפשר לכוח לנוע בתוך המרחב. 

"זו תחושת ביטחון גדולה, לדעת שאתה נמצא בשטח אויב ומסוק יסעור משגיח עליך מלמעלה", מספר אחד המ"פ המתרגלים.

אחד מתרחישי השיא שדימו כאן, הוא אירוע בו פצועים הזדקקו לפינוי דחוף. בדיוק כמו שהכוח יעשה במציאות - הם תרגלו איך לאלתר מנחת, להנחית את המסוק בקשר, לעלות עליו במהירות, לטוס לנקודה אחרת ולצאת ממנה בהצלחה. בתרחיש אחר הם כיוונו מסק"רים (מסוקי קרב) לתקיפה - כשהכוח היה תחת איום ונמצא בשטח בנוי.

"בסופו של דבר כשאתה נכנס לזירה, צריך לדעת שאתה יכול לסמוך בעיניים עצומות על האנשים שאיתך. אני מאמין שהיכרות, מקצועית ואישית, בין כל הגורמים המעורבים בלחימה, היא המפתח להצלחה הזו", מדגישה דמות מיוחדת בסגל הפיקוד, אל"ם במיל' א'. 

אל"ם א', שפיקד על טייסות והיה גם טייס קרב בעצמו, מכיר את שדה הקרב מקרוב - ומנסה להסביר לנו את החשיבות הגדולה באימון, שיצא לדרך בפעם הראשונה לפני שבועיים: "שיתוף הפעולה בין חיל האוויר לכוחות היבשה הכרחי למימוש הייעוד של הצבא, שיביא להצלחה ויכריע ביום פקודה". 

"אתה סומך על מ"פ שיידע להוביל את המסוק שלך אל תוך מרחב לחימה?", אנחנו שואלים את טייס הקרב בדימוס, רגע לפני סיום הריאיון, והוא עונה בלי לחשוב פעמיים, "הם החבר'ה האיכותיים והאינטליגנטיים ביותר. אחרי שהם עברו את האימון הזה - אין ספק שהם יעשו את העבודה כמו שצריך".