החל הכנס הבין-לאומי הרביעי של הפרקליטות הצבאית בנושא דיני הלחימה

דיונים אקדמיים, סיורים והתרשמות ישירה מן האתגרים בשטח:

08.05.23
מערכת את"צ

הכנס הבין-לאומי של הפרקליטות הצבאית בנושא דיני הלחימה נפתח היום (שני), בראשות הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי.

הכנס יימשך שלושה ימים, וישתתפו בו מומחים בכירים בתחום המשפט הבין-לאומי, ובהם כ-100 נציגים זרים מכ-30 מדינות. הכנס מוקדש לנושאים הניצבים בחזית השיח העולמי בתחום דיני הלחימה, תוך שימת דגש על זירות הלחימה שבהן פועל צה"ל, ובראשן – ההתמודדות עם האיומים הנשקפים מאיראן ושלוחותיה.

הכנס כולל דיונים אקדמיים, סיורים והתרשמות ישירה מן האתגרים בשטח וכן סדנאות מעשיות. בכנס נדונות סוגיות מורכבות ואקטואליות, ובהן אופן השימוש בכוח צבאי נגד מדינות וארגוני טרור, תקיפת מטרות, לחימה בממד הסייבר ושימוש במערכות נשק אוטונומיות בלחימה. זהו הכנס הבין-לאומי הרביעי שעורכת הפרקליטות הצבאית. הכנס מהווה שיתוף פעולה חשוב עם מומחים מתחום המשפט מכל העולם.

בפתיחת הכנס נשאו דברים הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי; היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה; וראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, אלוף טל קלמן.

הפרקליטה הצבאית הראשית הדגישה שצה"ל מתמודד עם ארגוני טרור שאינם מצייתים לדיני הלחימה, ופועלים באופן מכוון נגד אזרחי ישראל, בעודם מסתתרים בתוך ריכוזי אוכלוסייה אזרחית. עדות לכך ניתנה בשבועות האחרונים ממש, כשעשרות טילים שוגרו לעבר אזרחי ישראל במהלך חג הפסח, וכן בשבוע שעבר. ברקע הפעילות של ארגוני הטרור, מורגשת מעורבות גוברת של איראן באזור, המתבטאת במימון הפעולות ובהכוונתן, כמו גם בניסיונות של איראן לפגוע בישראל באופן ישיר, בזירות שונות, לרבות באוויר, בים ובסייבר. היועצים המשפטיים של הפרקליטות הצבאית פועלים כתף אל כתף עם המפקדים, כדי להבטיח מענה אפקטיבי ורלוונטי לאיומים בזירות השונות.

הפצ"רית עמדה על כך שמדינות מחויבות להגן על עצמן ועל אזרחיהן, תוך צמצום הפגיעה באזרחים בלתי מעורבים. בסקירתה, אמרה הפצ"רית כי תפקידם של היועצים המשפטיים בפרקליטות הצבאית הוא לתרגם עקרונות משפטיים מורכבים לסיטואציות מבצעיות, באופן יומיומי, על-מנת לספק מענה מלא לצרכים המבצעיים, במסגרת הדין.

נאומו של ראש אגא"ס כלל סקירה אסטרטגית נרחבת, שהתמקדה בין היתר באיום האיראני, במעורבות חיזבאללה בלבנון ובמצבה של מדינת לבנון, וכן במצב האסטרטגי בעזה ובאיו"ש. ראש אגא"ס עמד על המאמץ הלחימתי בצה"ל בראי המציאות המשתנה וההתפתחויות הטכנולוגיות, וכן על תרומת הייעוץ המשפטי, המשולב בכל שלבי הלחימה.

בהמשך הכנס ייערך סיור של הנציגים הזרים (אקדמאים, אנשי צבא וגורמי ממשל) בגזרה הצפונית, שיכלול חשיפה לאתגרים המבצעיים איתם מתמודד צה"ל בגזרה זו, בפרט מצד ארגון הטרור חיזבאללה. במהלך הסיור יחזו אורחי הכנס מקרוב גם בטכנולוגיות חדשניות שצה"ל מפתח כדי להתמודד עם איומים אלו.

אירוע מיוחד שהתקיים ביומו הראשון של הכנס הוא "פאנל מורשת", במלאת 45 שנים לפרוטוקול הראשון לאמנת ז'נבה, בו השתתפו מנסחיו המקוריים של הפרוטוקול.

הפרקליטות הצבאית היא גורם מוביל בעולם בתחום המשפט הבין-לאומי בכלל, ובדיני הלחימה בפרט. הכנס מהווה  נקודת ציון בלוח השנה של העוסקים בדיני הלחימה, ומהווה כלי מרכזי להצגת עמדותיה המשפטיות של מדינת ישראל בסוגיות מפתח.