הצטרפנו לפעילות מובלעת מיוחדת מול עיני החיזבאללה

עוד לפני שהשמש זרחה הספיקו 3 גדודי מילואים לעבור את גדר הגבול אל עבר 3 מובלעות שונות - לפעילות מיוחדת ומקיפה שלא נעשתה בגזרה מזה שנים. הצטרפנו לכוחות ב-769 שמכירים את השטח בצורה הטובה ביותר - ומתמודדים פנים מול פנים מול איומי חיזבאללה: "אם אנחנו לא נהיה שם, האויב יהיה". מבט מבפנים

08.05.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

ביום רביעי האחרון יצאו בפיקוד הצפון לסדרת פעילויות שלא נראו מזה שנים בגזרה. מדובר במבצע מקיף ורחב בשם "חץ כחול", אותו הובילו שלושת גדודי המילואים של החטיבה המרחבית 769.

במסגרת הפעילות, נכנסו הכוחות לשלוש מובלעות ישראליות שונות, הנמצאות מעבר לגדר הגבול הפיזית עם לבנון, בסמוך למטולה, משגב עם ונחל החצבאני.

אני מצטרפת אליהם כבר ב-5 לפנות בוקר. מפקדי גדוד המילואים 920 עומדים מוכנים וערוכים לפרוץ את גדר הגבול באזור מטולה. מטרת הפעילות היא שיפור המוכנות המבצעית של הכוחות במבט למערכה הבאה והפגנת נוכחות ישראלית על הקו הכחול. לפעילות חשיבות עצומה, שכן צה"ל תלוי לא מעט בכוחות המילואים ביום קרב. 

"במקומות מסוימים גדר הגבול הפיזית בין ישראל ולבנון לא צמודה לקו הגבול הבין-לאומי (הקו הכחול), בעקבות שיקולים טופוגרפים כאלה ואחרים", מסביר לי סא"ל במיל' דביר סעדון, מג"ד 920, "כך נוצר 'כיס' בין הגדר לבין הגבול המסומן על המפה. הכיס הזה מכונה 'מובלעת', והוא מהווה שטח ריבוני של מדינת ישראל".

באותם הרגעים אנחנו נמצאים במובלעת מטולה, שסמוכה מאות מטרים ליישוב עצמו. "מדובר ביישוב הצפוני ביותר ואולי הכי מאוים בגזרה - האויב מקיף אותו משלושה כיוונים שונים, בזווית של 270 מעלות", הוא מספר, "בשעת מלחמה, משימת ההגנה על האזור הזה שייכת לגדוד שלנו".

סא"ל סעדון מתדרך את הכוח - מסביר על תוואי השטח, סדר האירועים במהלך הפעילות ועל המעטפת שמקיפה אותנו מסביב. לפעילות מובלעת נדרש חיפוי נרחב, שכן כשמגיעים אליה אין מכשול, גדר או חומה שמפרידה בינינו לבין האויב - ולכן, היא מלווה בכוחות תצפית, ארטילריה, חיפוי אש, גששים וכלבנים. 

גם סמח"ט חטיבה 769, סא"ל יוני רוט, הצטרף. כמה דקות אח"כ, פורץ הגדוד את הגדר ומתחיל בסריקה, בעיקר במטרה לוודא שהאויב לא הניח בשטח המובלעת מטענים.

"תראי", קורא לעברי סא"ל רוט ומצביע: "בדיוק מולנו ניצבת עמדת תצפית של חיזבאללה. כמו שאנחנו מתצפתים עליהם, הם מתצפתים גם עלינו, ולכן שמו לב שחצינו את הגדר הפיזית. עוד מעט יתחילו להתעורר וישלחו פעילים, חלקם בטח יגיעו עם מצלמות. משמאלנו יושב מוצב של האו"ם, גם חייליו מתחילים תנועה וצבא דרום לבנון כנראה כבר מודע למתרחש". ואכן, כשעה לתוך הפעילות - הגיעו פעילי חיזבאללה. 


פעיל חיזבאללה מצלם את הכוחות

"אנחנו ממש על הקו הכחול", הוא ממשיך ומצביע על החביות התכולות, "בגלל ההתעוררות הנרחבת הזו,  חשוב לממש את הריבונות שלנו עד המטר האחרון. אם לא נעשה זאת, נפגין חולשה - וחולשה מזמינה את האירוע הבא".

סא"ל רוט, כסגן מפקד החטיבה המרחבית, מצליח לספק נקודת מבט רחבה ומעמיקה על המתרחש בשטח, במיוחד לאחר הפיגוע במגידו והירי לעבר יישובי הגליל בחג הפסח, במטח שלא נראה כמותו מאז לבנון השנייה. 

"היו פה כמה חודשים מתוחים מאוד - ירי תמ"ס, ירי רקטי לעבר שטח ישראל וחדירה - עד היום גרף האירועים יודע עליות ומורדות", הוא אומר, "המערכת דרוכה 7/24, ופעילויות כאלה ממחישות כיצד צריך להתנהל בשעת פקודה. המילואימניקים הגיעו, תרגלו את נוהל הקרב, קיבלו את תמונת המצב המודיעינית - ותוך פחות מ-24 שעות חצו את הגדר". 

"הפעם באנו לתרגול של יומיים", מצטרף לדברים סא"ל סעדון, "אנחנו לא תופסים פה קו בשגרה, אך זוהי הגזרה בה נילחם במערכה הבאה. לכן, בכל פעם שיש לנו הזדמנות, ניכנס ונשתלב בפעילות מבצעית ונעמיק את הידע הגזרתי - זוהי חובתנו".

סא"ל סעדון לא מציין זאת סתם - בשנת 2010, כשהיה בשירות הסדיר, ביצע יחד עם הגדוד תעסוקה מבצעית ברכס רמים. באחת הפעילויות, נוצר חיכוך עם האויב, ואל הגדר הגיעו כוחות חיזבאללה וחיילי צל"ב. "התפתח ירי אינטנסיבי, ונפתח קרב שבסופו נהרג מפקד הגדוד שלנו. האירוע הזה השאיר צלקת וחותם אמיתי בכולנו. אך מאז הגדוד רק התחזק, בעיקר במחויבותו למשימה". 

לאחר הליכה של שלושה ק"מ, וכשהשמש כבר במרכז השמיים - אנחנו יוצאים משטח המובלעת וסוגרים את גדר הגבול אחרינו. "בסוף פעילות כזו אנו מבינים טוב יותר כיצד אנחנו נראים מעיניי האויב", מסכם סא"ל סעדון, "הם, כמונו, ערוכים פה בגזרה. יש להם את העמדות שלהם, את התצפיות שלהם, ומזהים מתי אנחנו חוצים גדר. בסוף הם יושבים במקומות גבוהים מאיתנו, ולכן הטופוגרפיה של השטח מקנה להם יתרון משמעותי. אבל אנחנו לא מחפשים לבצע פעילות חשאית - להפך".

"כחלק ממשימת ההגנה שלנו אנחנו מחפשים להראות שאנחנו מגיעים עד הקו הכחול", הוא מוסיף, "אם אנחנו לא נהיה שם, האויב יהיה - ואת זה אנחנו לא רוצים. עם זאת, האויב יודע שצה"ל ערוך לכל - אם יפתח במלחמה, הנזק האמיתי יהיה בשטחו ולא בשטח מדינת ישראל".