אספנו כמה מהחידושים שנכנסו לפעולה ב-100 ימי מלחמה

מאז פרצה המלחמה, פועלות מגוון היחידות בצה"ל להתאים ולחדש את עצמו למצב בכלל התחומים. בהתקפה ובהגנה, בים, ביבשה ובאוויר, בסדיר ובמילואים - אספנו לכם כמה מהחידושים והשדרוגים שהתווספו ב-100 הימים האחרונים

14.01.24
ליעם אדיב וענבר דקל כהן, מערכת את"צ

החידושים הרפואיים שמצילים חיים - גם בעומק הרצועה

בשבועות האחרונים, חיל הרפואה ואנשי הענף הכניסו לשדה הקרב מגוון יכולות רפואיות חדשות, שמותאמות לאופי הלחימה ולתנאים המשתנים. אמצעי הטיפול העיקרי שנכנס לשימוש הוא נוזל ההחייאה המתקדם ביותר לטראומה - מנות הדם המלא. בעבר, פצוע בשטח שהיה זקוק לעירוי דם, היה מקבל נוזלי החייאה סינתטיים או פלזמה מיובשת, מהסיבה הפשוטה שמנות דם מלא צריכות להישמר בתנאי קירור מסוימים שלא אפשריים בשטח. 

האמל"חים החדשים ברצועה

בעומק הרצועה ובמקומות הצפופים ביותר, אמצעי לחימה חדשים נכנסו לשימוש - פצצת 'עוקץ פלדה', אמר"ל 'עידו', טילי כתף 'חולית' ו'יתד' ועוד. הלוחמים נעזרים בהם לראשונה בימים אלו, ובמהלך הלחימה נעשה מאמץ אדיר להטמיע אותם בכלל היחידות הנחוצות.

החטיבות והיחידות שמתמרנות לראשונה ברצועת עזה

לראשונה מאז הקמתן, חטיבת כפיר, חטיבת המילואים 5 והיחידה הרב-מימדית, מתמרנות בעזה. הכוחות נלחמים נגד מחבלי החמאס, מאתרים את המנהרות התת קרקעיות של ארגון הטרור, ומשמידים אותן. בנוסף, בפעם הראשונה גדוד מעורב של לוחמות ולוחמי חילוץ פועלים ברצועה.

יירוט מבצעי ראשון של מערכת 'חץ 3'

ב-31 באוקטובר, טיל קרקע-קרקע ששוגר לשטח מדינת ישראל ממרחב ים סוף, יורט בהצלחה על ידי מערכת ההגנה לטווח רחוק "חץ 3", ובכך היא נכנסה לשימוש מבצעי ראשון. 

 

פצצות "ברד כבד" נכנסו לשימוש לראשונה בפעילות מבצעית

במסגרת הלחימה ברצועת עזה, מטוסי האדיר מטייסת 140 (״נשר הזהב״) ומטייסת 116 (״אריות הדרום״), תקפו לראשונה עם פצצות מסוג ״ברד כבד״ (Jdam), שנתלו על כנפיהן של המטוסים. מדינת ישראל היא המדינה הראשונה בעולם המשתמשת בה בפעילות מבצעית.

מדובר בשיפור משמעותי להספקי התקיפה של מערך האדיר, כשהמטרה הינה יותר תקיפות בפחות טיסות. עד היום, מטוסי האדיר נשאו את החימושים בתוך המטוס, אך כיום יכולים לשאת מספר רב יותר של חימושים, תוך שימוש במספר סוגי פצצות, דבר המאפשר גמישות והתאמה למספר משימות בגיחה אחת.

 

כוונת הפגיון שמשנה את שדה הקרב

כשהיא שוקלת פחות, מזהה אויב תוך שניות ויכולה להינעל על מטרות ולסייע בחיסולן, מערכת בקרת האש "פגיון" נכנסה בצורתה החדשה לשדה הקרב וכעת - היא משפרת פי 4 את סיכויי הפגיעה באיום.

ספינות "סער 6" סיימו את תהליך המבצוע, ולראשונה הפליגו בים סוף ותקפו ברצועת עזה

ספינות הטילים של זרוע הים פועלות לראשונה במרחב ים סוף כחלק מתגבור מאמץ ההגנה. לאחרונה עגנה לראשונה בנמל אילת אח"י מגן, ספינה מדגם 'סער 6' שהצטרפה לפעילות מבצעית של זרוע הים, לאחר שהפליגה במרחב ים סוף. בנוסף הספינות השתתפו בתמרון ותקפו מטרות ברצועת עזה.

 

כוחות הלוט"ר הצטרפו לתמרון הקרקעי

לאחרונה נוסף ליחידת הלוט"ר תפקיד משמעותי. לצד הכשרה מקצועית של כוחות החי"ר והיחידות המיוחדות בכל תחומי הלוחמה בטרור, הם עכשיו גם לוקחים חלק נרחב בתמרון הקרקעי, בקרבות בזירות מורכבות ברצועת עזה. כעת, בפעם הראשונה, פלגה שלהם נלחמת ברצועה ומבצעת משימות בקדמת הכוח.

גדוד מעורב של לוחמות ולוחמי חילוץ והדרכה נלחם ברצועה

במהלך התמרון הקרקעי של המערכה הנוכחית, הכוחות המעורבים של חטיבת החילוץ וההדרכה משמשים כמכפיל כוח, כלומר, משתלבים יחד עם הגדודים והחטיבות המתמרנים כמו חטיבת הקומנדו והנח"ל, ויחידות כמו עוקץ או יחידת המרום במטרה לפגוע בתשתיות אויב, לחסל מחבלים ולאתר אמל"ח.

מבצוע 'נגב' עוצמתי וקטלני יותר לשימוש מבצעי

בעיצומה של המלחמה, הוטמע 'נגב' 7 לשימוש ראשון בקרבות ברצועה - נשק קטלני וחזק, שיוכל לרתק את האויב ולהגיע אליו אפילו אם יסתתר מאחורי קירות בטון.

כלל מערכות הגנ"א פעלו במקביל להגנה על אזרחי ישראל

כשמעל 3,000 טילים שוגרו לעבר ישראל בארבע השעות הראשונות של המלחמה - מערכות ההגנה של זרוע האוויר והחלל יירטו במלוא העוצמה וללא הפסקה. מאז הן עשו היסטוריה, ובפעם הראשונה פעלו ארבעתן באותה מערכה.

חטיבת מילואים חדשה - חטיבת "השומר"

דווקא בזמן המלחמה, וכחלק מהסקת המסקנות מאירועי 7 באוקטובר, הוחלט במטכ"ל ובזרוע היבשה על הקמת חטיבה חדשה בצה"ל. חטיבת "השומר" (855), תורכב מאנשי מילואים ממגוון יחידות, ותתמקד לא בתמרון או בהתקפה - אלא במשימת ההגנה על היישובים.

מנות קרב חדשות ללוחמים בשטח

במהלך המלחמה, נוספה לערכות המזון אחת חדשה - "לחם אבירים". מארז המיועד ל-4 לוחמים, ובו תמצאו בין היתר: מנה חמה, מרק אישי, טורטיות, חטיפים מלוחים ומתוקים, טחינה, רטבים אישיים, דגני בוקר, מאפה אישי, קפה, תה וסוכר אישי.

יחידת טנקים חדשה בחיל השריון - "עוף החול"

גם בעיצומה של הלחימה, חיל השריון מתעצם ופותח יחידת טנקים חדשה - "עוף החול". עקב ריבוי זירות ודרישה גוברת של הכוחות בשטח לטנקים המביאים איתם עוצמת אש וניידות, הוחלט על פתיחתה של היחידה.