החידושים הרפואיים שמצילים חיים - בעומק הלחימה

כל דקה בשדה הקרב יכולה להיות קריטית כשמדובר בהצלת חיים. לכן, בענף הרפואה המבצעית פועלים מסביב לשעון לא רק כדי להעניק את הטיפול הרפואי המהיר והיעיל ביותר, אלא גם לפתח ולהכניס לשימוש עוד חידושים שמסייעים לפצועים בזמן אמת

03.12.23
הילה גד, מערכת את"צ

לענף הרפואה המבצעית יש תפקיד ייחודי - למצוא ולהתאים את כלי הטיפול והיכולות לכל מתאר - בים, באוויר וביבשה, בהתאם לצרכים בשטח.

על מנת לעשות זאת נדרשת עבודת חקר מקיפה. זאת כוללת איסוף מידע ורקע רפואי, ניתוח סוג וסיבת הפציעה והתבוננות על כל ההיבטים האפשריים, כמו המיגון שהיה לפצוע או האמל"ח ממנו נפגע. בעקבות המחקר שעורכים בענף, הם מכתיבים מדיניות טיפול נכונה בתנאים קשים, וכך - מצילים חיים.

בשבועות האחרונים, חיל הרפואה ואנשי הענף הכניסו לשדה הקרב מגוון יכולות רפואיות חדשות, שמותאמות לאופי הלחימה ולתנאים המשתנים. 

אמצעי הטיפול העיקרי שנכנס לשימוש הוא נוזל ההחייאה המתקדם ביותר לטראומה - מנות הדם המלא. בעבר, פצוע בשטח שהיה זקוק לעירוי דם, היה מקבל נוזלי החייאה סינתטיים או פלזמה מיובשת, מהסיבה הפשוטה שמנות דם מלא צריכות להישמר בתנאי קירור מסוימים שלא אפשריים בשטח. 

"גם מה שכביכול נשמע פשוט, הוא לא באמת כך", מבהיר סא"ל ד"ר עפר, ראש ענף הרפואה המבצעית, "רק בשנים האחרונות, הבינו בעולם שניתן לשמור דם מלא ולתת אותו לפצועים או לחולים. בזכות דחיפה של חיל הרפואה ובנק הדם של מד"א, זה נכנס לשימוש במספר בתי חולים בישראל - ובצה"ל בפרט".

בצבא נעזרים במנות דם מלא כבר חמש שנים, אבל במהלך המלחמה, השתמשו בהן לראשונה באופן נרחב. "היום, לכל חטיבה מתמרנת יש מנות מסוג זה, המאוחסנות במקררי דם", הוא מפרט, "הן נמצאות בתוך הרק"ם של צוותי הרפואה, אך יש לנו אפשרויות אחסון נוספות גם במקרים בהם אין חשמל. למשל, צידנית שמתקררת באמצעות תגובה כימית".

מעבר לכך, מעקב אחרי פצועים הפך לפשוט ומתקדם יותר: "עד היום היינו משתמשים בטופסי נייר כדי לתעד את הטיפול. הבעיה היא שדף נייר עלול להיקרע, להיאבד או להירטב, ואיתו גם הנתונים. הפתרון שמצאנו הוא טכנולוגי - אפליקציה על גבי טאבלט שמותקנת אצל כל הצוותים הרפואיים. כעת, ניתן להעביר את כל המידע בלחיצת כפתור, ורציפות הטיפול אינה נפגעת". 

אבל זה לא הכול. אם עד כה, השתמשו במחט חד-פעמית ובעלת קפיץ כדי להחדיר עירוי תוך גרמי (החדרת מחט ישירות לעצם), במערכה נכנסה מקדחה מיוחדת לשימוש בשדה הקרב: "בעבר, אם לא דייקת בניסיון הראשון, היה עליך להתחיל מחדש עם מחט חדשה. האמצעי שהכנסנו לשימוש מאפשר לקדוח עם המחט לתוך העצם. כך, ניתן להוציא ולקדוח שוב".

דרך טיפול נוספת שהצטרפה במהלך המלחמה היא שמיכת החימום האקטיבית, שקריטית לפצועים שחווים הלם. כל שצריך לעשות זה לנער את השמיכה ולכסות את המטופל, כך הוא יתחמם.

"בכל פעילות צבאית יש צורך באמצעים רפואיים שונים", מסכם סא"ל ד"ר עפר, "הרי המענה לזרוע הים לא יהיה זהה למענה שניתן לזרוע היבשה. לכן, התפקיד שלנו הוא לאתר את הטיפול המתאים ביותר, שברגע האמת שיציל חיים בשדה הקרב".