לוחמי 605 נטרלו 800 מוקשים בדרך להרחבת מעבר הגבול עם ירדן

מה חיפשו לוחמי הנדסה קרבית בגבול ירדן בשבוע שעבר? במנהל האזרחי ובפיקוד המרכז זיהו את העומס שנוצר במעבר "אלנבי" בכל בוקר, והחליטו להרים את הכפפה בעזרת מבצע פינוי מוקשים לשם הוספת נתיבים נוספים. כתבנו ליווה אותם וראה איך נראה "מעשה ערכי-לאומי"

08.08.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל


יום ראשון שעבר, בסמוך לשעה 5 לפנות בוקר. לגבולה המזרחי של המדינה, מגיעים לגשר "אלנבי" (מעבר הגבול לירדן) כוחות של גדוד 605 מהנדסה קרבית ונציגים מפיקוד המרכז. הם מתחילים בפינוי 800 מוקשים מהשטח הסמוך לנתיבי התנועה. 

המראה יוצא הדופן משך את תשומת לבם של מי שרגילים להשתמש במעבר הגבול תכופות. "כל בוקר אני עובר בדרך הזאת כדי להביא סחורה לעסק שלי מירדן. השבוע כשראיתי את הכוחות הישראליים עובדים ומשפצים זה שימח אותי", סיפר לי בערבית אחד מנהגי המשאית שעבר בדיוק באזור. הוא ועוד רבים חוצים את גשר אלנבי מדי יום כדי להעביר סחורות לשטח הרשות הפלסטינית (רש"פ).

מבין שלושת מסופי הכניסה לישראל מהצד הירדני, המעבר הבינלאומי "אלנבי" נחשב לעמוס ביותר. הוא נתיב הכניסה והיציאה העיקרי של הרש"פ: סחורות לבקעה ולאיו"ש, יציאת תושבים פלסטינים לחו"ל וביקורי בכירים.

כל אלה עברו עד היום דרך כביש דו סטרי, מה שיצר עומסים לאורך הנתיבים. "עד הקורונה וגם אחריה אנחנו רואים עלייה משמעותית בהיקף הכניסות והיציאות דרך הגשר - שמגדילים את הפקקים משמעותית", הסביר מפקד הגשר, רס"ן נביל טאפש. 

לכן, החליטו בפיקוד המרכז ובמנהל האזרחי לצאת לדרך בפרויקט שיפוצים רחב היקף על מנת להכפיל את הנתיבים במעבר, ולאפשר לתנועה הכבדה לזרום בו באופן חופשי יותר. כיאה לגבול שנבנה בזמנים בהם הצד השני עוד היה מדינת אויב, הם פגשו הפתעות רבות. בשנת 67' הוטמנו במרחב הגבול הירדני אלפי מוקשים ישראליים, שנועדו לסכל חדירות.

את הפרויקט לקחו חיילי גדוד 605 בשתי הידיים, ובמשך שבוע עבדו במרץ על מנת לחשוף את מוקשי הנ"א (נגד אדם), לדרוס אותם עם כלי רכב כבדים לנטרול מהיר, ולמלא את האזור באדמה חדשה ונטולת סכנות. "בסך הכול מדובר על קרוב ל-200 מטרים מרובעים, שנטרלנו בהם כ-800 מוקשים", ציין סרן רוואד חסון, מ"פ צמה 605. 

בכל יום קמו הלוחמים לפנות בוקר ויצאו לבקעה, כשהם מצוידים בדחפורים וטרקטורי D9. בימים בהם גרף התחזית בבקעת הירדן מטפס בהדרגה עד ל-46 מעלות צריך להיות יעילים, על כן כבר עם אור ראשון הותנעו הכלים והמלאכה החלה. כדי לאבטח את האזור ולהבטיח שלא יהיו נפגעים בהתעסקות עם האמל"ח, נסגר המעבר משעות הבוקר המוקדמות עד הצהריים, וגם אנחנו הונחנו להישאר במרחק של יותר מ-50 מטר מהפעילות. 

"ביצענו את הריסת שדות המוקשים בצורה מכנית וללא כניסת אדם. כך לא קיים סיכוי שחייל ייפגע. הטכניקה היא לגרום שכל המוקשים יתפוצצו תוך כדי הפעולה או ייהרסו. ככה מתקבל שדה מוקשים נקי", הסביר קצין ההנדסה של פיקוד מרכז, אל"ם עידו ז'ורנו. 

"מדובר פה במעשה ערכי-לאומי וכולנו מבינים את זה", העיד סרן רוואד, "המסחר כאן ומעבר התנועות עושה טוב לכל הצדדים, ומרגש לחשוב שאנחנו לוקחים חלק בתהליך". 

אתמול הסתיים שלב פינוי המוקשים של פרויקט ההרחבה. בסיומו יוכפל מעבר "אלנבי" ויכלול עם השקתו ארבעה נתיבי כניסה ושני נתיבי יציאה, חניונים ומעבר נוח - גם לכלי רכב וגם לבני אדם. "אומנם זה הצעד הראשון והדרך עוד ארוכה, אבל זו יריית הפתיחה לשיתוף פעולה הדוק וטוב יותר, שמתחיל בקשרי מסחר טובים ומרווחים לכל חלקי האוכלוסייה", סיכם מפקד הגשר.