מערכת אתר צה"ל

תחילתה של המורשת המפוארת של חיל ההנדסה הקרבית מתחילה בחיל החפרים. במהלך מלחמת העולם השנייה, התגייסו לצבא הבריטי מתנדבים יהודים, כדי להילחם בצבא הנאצי, ולהקים תשתית לצבא עברי. המתנדבים התגייסו לחיל החפרים הבריטי, פעלו בעשייה נרחבה נגד הגרמנים, ונפלו בשבי הנאצי. לאחר שנפדו מהשבי, היו החפרים, כמו שאר חיילי חיל ההנדסה הבריטי המלכותי, הבסיס להקמתו של חיל ההנדסה הישראלי. היום התקיים טקס לציון 80 שנה לציון מאורעות בשבי של החפרים.

תת-אלוף עידו מזרחי, קצין ההנדסה הראשי, שסבו שירת בחיל ההנדסה הבריטי בשנת 1942 ואביו שירת בחיל ההנדסה הישראלי בשנת 1966, נשא דברים בנוגע לחשיבות הלאומית של מורשת החפרים: "הקרבה עילאית - צמד המילים המתאר יותר מכל את מורשתם של דור הנפילים, 80 שנים אחרי נפילתם בשבי, בליבת הלחימה של בעלות הברית כנגד הצבא הנאצי במלחמת העולם השניה. באתי לכאן כדי לומר שמורשתם של החפרים פדויי השבי היא אבן הראשה להקמתו של חיל ההנדסה. על סיפורי הקרבות של דור המייסדים גדלו מפקדים ולוחמים רבים בצה״ל ובחיל, והם לנו מקור גדול לגאווה.

קצין הנדסה ראשי מעניק בהפתעה לסרן יותם חכים מ״פ הכשרת יסוד בבהל״ץ, תמונה של סבא רבא שלו אשר צולם בשבי על ידי הנאצים.

מאז ועד היום מהווה חיל ההנדסה את חוד החנית של כוחות היבשה של צה״ל. זהו חיל מנצח, חכם וטכנולוגי, מאופיין באנשים מדהימים ונשען על מורשת קרבית מפוארת.
סיפור גבורתם של החפרים ופדויי השבי ילוו אותנו לעד והם ימשיכו להוות עבורנו את עמוד האש הצועד לפני המחנה״.