"חולה - הולך לרופא, צמא - הולך למים ויהודי - הולך לירושלים"

ביום ירושלים וביום הזיכרון לנספי העלייה מאתיופיה - חזרה לארץ משלחת "המסע לאתיופיה" בה השתתפו קציני וקצינות צה"ל

18.05.23
מערכת את"צ

"המסע לאתיופיה" הוא חלק מתוכנית רחבה למיצוי יכולתם של ישראלים יוצאי אתיופיה בצה"ל שגובשה באגף כוח האדם. במסע השתתפו קצינים וקצינות מכלל צה"ל ובינהם בני ובנות הקהילה האתיופית.

 

המשלחת הובלה על ידי ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, ובהשתתפות קצין חינוך ונוער ראשי, תא"ל אופיר ליויוס, מפקד מערך הגנת הגבולות, תא"ל עמית ימין, וראש מחלקת פרט בחיל האוויר, אל"ם שרית הררי בנימין.

משתתפי המשלחת, בהדרכת מכון "דרך כפר" בהובלת דותן לוי ומורית אברהם, ביקרו בכפרים בהם גרו קהילת ׳ביתא ישראל׳ ולמדו על הכמיהה והתפילה לשוב לירושלים.

במהלך השבוע ביקרה המשלחת בבתי קברות יהודיים, בתי ספר ובתי כנסת של הקהילה היהודית.

בין היתר, המסע עסק בסיפורם האישי של קציני וקצינות צה״ל אשר נולדו וגדלו באתיופיה ועלו לישראל, חלקם במסע רגלי מפרך ומסוכן דרך סודן ואחרים במבצעי העלייה הגדולים מאדיס אבבה.

המשלחת נחתה ביום חמישי באדיס אבבה, שם פתחה את המסע וזכתה לקבלת פנים וערב של חיבור לתרבות המקום. את השבת העבירה המשלחת בעיר גונדר יחד עם הקהילה היהודית בעיר, אכלו ארוחת שבת בקהילה, ביקרו באתרים הסטורים בעיר והשתתפו בפעילות בני עקיבא בקהילה.


בהמשך השבוע ביקרה המשלחת ביעדים שונים בכפרי ׳ביתא ישראל׳. כחלק מכך, חזרה המשלחת לבתי ילדותם של חברי המשלחת, חבריה ביקרו במקומות בהם גדלו ונחשפו לתרבות שספגו וכמובן שמעו את סיפוריהם, סיפורים של כמיהה וגעגועים לארץ ישראל וגבורה ציונית בעלייה ארצה.

במהלך שהותם בגונדר, ביקרה המשלחת בבית העלמין היהודי באבא אנטוניוס שם קבור אחיה של אחת ממשתתפות המשלחת, רס"ן מזי מקונן.

המשלחת המשיכה לביקור בבית הקברות בטדה, שם קבור בן משפחה של סא"ל אילנה דוד. משם המשיכו לבית הכנסת בטדה הנמצא ונחשפו לסיפורה של הקהילה ולסיפור עלייתם הציוני.

המשלחת קיימה טקס הצדעה לגיבורי העלייה ולנספי סודן בצפון הרי גונדר הצופים אל נתיבי הדרך בהם צעדו יהודי אתיופיה במסע שלהם לארץ ישראל.

"ירושלים היא ציר התודעה המרכזי של עם ישראל, ובהם יהדות אתיופיה, שחלמה לחזור לירושלים במשך דורות רבים", אמר מפקד אכ"א, אלוף יניב עשור, "בטקס המרגש בגונדר, חלקנו כבוד לאלפי הנספים במסע המפרך מאתיופיה לסודן בדרך לירושלים".
"מחינו דמעה והצדענו לשורדי המסע שיצקו תוכן מחודש בשבועה של משורר תהילים: ׳אם אשכחך ירושלים, תשכח ימני׳", הוא המשיך, "כמפקדי צה"ל, אנחנו מחוייבים לשלב את סיפור עליית יהודי אתיופיה בהיקף גדול הרבה יותר. במורשתם טמון ערך חינוכי רב - כמופת של מסירות נפש, התמודדות עם קשיים ואהבת ציון וירושלים".

במהלך המשלחת חלק מהמשתתפים נחשפו לסיפורים ופרטי מידע שלא הכירו על המשפחות, החיבור והמפגש עם ההסטוריה והאתרים היווה סגירת מעגל משמעותית עבור המשתתפים וחשף את כלל המשתתפים לסיפורם הציוני והיהודי.

בסיום המסע, הצטרפה המשלחת ארצה לטיסת עלייה, בה 140 עולים חדשים מאתיופיה במסגרת מבצע "צור ישראל" שנעשה על ידי הסוכנות היהודית.

המשלחת הסתיימה בסגירת מעגל מרגשת עם הנחיתה בארץ, ביום ירושלים, יום המסמל את חלומם ומסעם של יהודי אתיופיה, נערך טקס בנמל התעופה בן-גוריון שחתם את המשלחת.