כל הפרטים על מהפכת הגיבוש לסיירות

שינויים מהותיים נעשים בימים אלו באופן המיון והגיבוש לסיירות, ואלו ייכנסו לתוקף כבר מימי השדה (יום הסיירות) הקרובים. אז אם אתם חולמים כבר שנים על גיבוש מטכ"ל, קומנדו, 669, שלדג או שייטת 13 - זו בדיוק הכתבה שאתם לא יכולים לפספס. כל הפרטים

28.04.19
תומי שטקמן, מערכת את"צ

לקראת ימי הסיירות, מלש"בים רבים מסתכלים על המיון המורכב והרב-שלבי ותוהים כיצד הם משתלבים בתוכו ומה הם היעדים אליהם הם יכולים להגיע. מעתה והלאה, הסיפור הולך להיות פשוט וממוקד הרבה יותר.

לשיטת השיבוץ של המלש"בים ליחידות ההתנדבותיות (שייטת 13, סיירת מטכ"ל, 669 ושלדג), וליחידות הממיינות שבמרכזן, בכל הנוגע לגיבוש, עומדת חטיבת הקומנדו, השפעה ישירה על האפקטיביות המבצעית של צה"ל. מטרת המיון: לאתר את דור הלוחמים והמפקדים הבא של יחידות העילית.

המתמיינים ליחידות הללו הם בעלי פרופיל גבוה, בעלי מוטיבציה ורצון לשירות קרבי משמעותי, והמגוון המתמיין הוא רחב ונוגע באוכלוסיות שונות. לכן, כל שינוי משמעותי שיתרחש בשיטה הקיימת לא ישפיע על איכות המתמיינים או על הקריטריונים על פיהם הם נבחרים.

איך עבדה שיטת המיון עד השינוי?

עד היום, המלש"ב מקבל זימון ליום שדה (יום סיירות), שמתקיים פעמיים בשנה. אם צלח אותו, זומן לגיבוש אחוד (שבמרכזו סיירת מטכ"ל) או לגיבוש שייטת 13. בגיבוש מטכ"ל, מתמיינים גם ליחידות 669 ושלדג. לאחר מכן, התבצעו מיוני המשך בכלל היחידות עבור כל מי שאותר עבורן.

כל מועמד, על פי הציון שקיבל בגיבוש, סווג למטכ"ל, 669 או שלדג. במידה והמועמד סיים את הגיבוש, אך לא עבר אותו מבחינת הציון, הוא הגיע לשבוע הריאיונות במיטב, שלאחריו קיבל הזדמנות להשתבץ ביחידות הקומנדו או להתראיין ליחידות קרביות מובחרות אחרות כמו עוקץ, יהלם,צנחנים, ו504. חלק קטן ממשתתפי שבוע הריאיונות הופנה לגיבושון של חובלים וצוללות.

ומה עומד להשתנות?

המיון החדש יתבצע באופן סדור ומקביל, ולא באופן טורי כמו זה שקדם לו. חשוב להדגיש כי ימי הסיירות מתקיימים באותה מתכונת. לאחר מכן, יגיעו אלו שצלחו את יום הסיירות לאחד משני גיבושים: גיבוש שייטת 13, שכולל בנוסף את 669 (מה שלא ניתן בעבר) ואת חטיבת הקומנדו, וגיבוש מטכ"ל (במקום גיבוש אחוד), שכולל בנוסף את 669, שלדג וקומנדו.

משמעות השינוי היא שחטיבת הקומנדו הופכת לחלק ממודל הסיירות של צה"ל, בשל חשיבותה המבצעית הקריטית. החטיבה הופכת לחלק בלתי נפרד משני הגיבושים הגדולים - מטכ"ל ושייטת 13. בנוסף, מלש"ב שייפול מגיבוש חובלים-צוללות או מגיבוש טיס, יוכל להגיע לשבוע ראיונות מצומצם, ודרכו להגיע ליחידות מסוימות בחטיבת הקומנדו.

מלבד השוואת מעמד חטיבת הקומנדו לכלל הסיירות אליהן מתמיינים דרך הגיבוש, שינוי אופן המיון משפיע באופן ישיר גם על איכותו. במשך חמישה ימים יבחנו את המלש"ב חמישה ממיינים שונים, חוות הדעת עליו הן רבות, וכך לאנשי היחידות תינתן תמונת מצב מדויקת ומגובשת הרבה יותר, שעדיפה על השקפה מריאיון של מספר דקות.

אחרי כל זה, האם יש עוד דרכים להגיע לחטיבת הקומנדו שלא דרך גיבוש מטכ"ל ושייטת 13?

כן. אומנם חלק נכבד מהמלש"בים יגיע לחטיבה דרך אותם גיבושים, אך אפשר להגיע אליה גם דרך גיבוש היח"טיות שממיין לגדס"רים של יחידות החי"ר. מלש"ב שהתגייס לגולני, צנחנים וכו', יוכל דרך גיבוש זה להגיע גם לחטיבת הקומנדו: צנחנים - לדובדבן ומגלן, גולני - לאגוז.

יחד עם זאת, חשוב לציין שאם החייל לא עבר את הגיבוש לחטיבת הקומנדו דרך גיבוש מטכ"ל ושייטת 13, הוא יוכל להגיע דרך מיון היח"טיות אך ורק לגדס"ר הרלוונטי, ולא לחטיבת הקומנדו.

אם קיבלתי שיבוץ קומנדו אחרי אחד מהגיבושים שעברתי, אדע לאיזו יחידה בחטיבה אני מתגייס?

לא. שיבוץ הקומנדו הוא כללי, ורק לאחר כשבועיים תיערך חלוקה בתוך היחידה שתסווג את המאותרים אליה בין שלוש היחידות - דובדבן, אגוז ומגלן.

מה קורה אם לא סיימתי את יום הסיירות או את הגיבוש?

מודל הסיירת נשאר ללא שינוי עבור אלו שלא סיימו את יום הסיירות או אחד הגיבושים (אלו שפרשו באמצע או לא יכלו לסיים פיזית את שנדרש מהם).

מה לגבי מיונים נפרדים כמו טיס, חובלים וצוללות, ושאר היחידות הממיינות?

גיבוש טיס לא משתנה כלל, בשל חשיבותו המרכזית, הימצאותו בראש מדרג השיבוץ בצה"ל, והפרדתו ממודל הסיירות הכללי. גם מיון חובלים וצוללות הוא הליך שמתקיים בנפרד ולו קריטריונים שונים לקבלה. יעדים ממיינים כמו עוקץ, יהלם, צנחנים, 504 וכו' - יוכלו להיפתח עבור מלש"בים שלא עברו את הגיבושים באופן דומה לנעשה היום.