איך נולדה יחידת הקומנדו שפועלת כבר 37 שנה מתחת לרדאר?

את רוב הפעילות שלהם ב-37 השנים האחרונות - אנחנו בכלל לא יכולים לחשוף, אבל הנה הצצה קטנה למה שאפשר. איך נראתה ההתחלה? מאיפה הגיע השם? ומה צריך כדי להיות חלק מהם? לכבוד חג המגלן הראשון, שמענו ממפקד היחידה הראשון על הרגעים שנכנסו לדפי ההיסטוריה

07.09.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

שנת 1986. בחדר הישיבות של בניין המטכ"ל הוצגו 4 שקפים ישנים ובהם - יחידה חדשה. המפקדים לא תיארו לעצמם אז שאותה תוכנית ראשונית תהפוך לאחת מהיחידות המובחרות והקטלניות ביותר בצה"ל - מגלן.

סא"ל בדימוס דני הרמן בדיוק השתחרר מצה"ל לאחר שנפצע קשה בלבנון, כשתא"ל בדימוס דורון רובין ז"ל, מאו"ג 162 דאז, התקשר אליו עם בקשה: "תעזור להקים יחידה חדשה ופורצת דרך שתתמחה בלוחמת נ"ט (נגד טילים), תוך שימוש באמל"ח מתקדם". סא"ל הרמן הסכים בתנאי שמדובר ביחידת קומנדו שתפעל בעומק שטח האויב. מיד אחרי השיחה השניים יצאו לדרך, ואיזו דרך זו הייתה. 

סא״ל דני הרמן לצד המפקד הנוכחי, סא״ל א׳

"התחלנו מאפס", נזכר סא"ל הרמן, "הטירונים הראשונים עברו הכשרה בבא"ח של חטיבות החי"ר. באימון המתקדם היינו צריכים לפרוץ את תקרות הזכוכית, ויצרנו פשוט יש מאין. שיתוף הפעולה עם חיל האוויר היה בכלל חדש בזמנו".

ואז הגיע הרגע להחליט על שם. הציעו לסא"ל הרמן מספר שמות קוד כאופציה, אבל בעיניו, הבחירה הייתה ברורה: "ידעתי שנהיה כמו ציפור המגלן - היא הייתה נדירה בארץ ישראל, אבל במהלך השנים הסתגלה והתפתחה לקבוצות גדולות. בדיוק כפי שאחת התכונות החשובות ביותר ללוחם ביחידה היא כושר הסתגלות גבוה".

"בהתחלה", הוא מסביר, "הכול היה בגדר תיאוריה. היינו טובים, מוכשרים ומקצועיים, אבל הכול נמדד רק שנים אחר כך - במלחמת לבנון השנייה". 

"נערי החוף" היה מבצע של מגלן בזמן מלחמת לבנון השנייה. לוחמי היחידה הונחתו באזור ראס-ביאדה, בגזרה המערבית של רצועת הביטחון בלבנון. הצוותים פוזרו לכל אורכה וניטרלו משגרי קטיושות. בזמן שהם בעומק שטח האויב, הם פעלו בצורה חשאית על מנת לא לפגוש במחבלי חיזבאללה כדי לא לחשוף את מיקומם.

במהלך 13 ימים השמידו הלוחמים כ-150 מטרות טרור, וביניהן תשתיות, תחמושת, משגרי רקטות ומפקדות. הם הוכיחו שברגע האמת, ההכשרה שלהם היא הנכונה והמדויקת ביותר. המבצע נחשב עד היום למוצלח במיוחד, ועליו אף קיבלה היחידה ציון לשבח מאלוף פיקוד מרכז דאז. 

"במהלך השנים הבאנו לתוצאות טובות בפעילויות רבות שלא תמיד נחשפות לציבור ועולות בכותרות", מספר סא"ל הרמן, "הגישה שלנו היא להצניע לכת, ולשמור על פרופיל נמוך. ככל שנהיה שקטים יותר, האויב לא יחכה לנו כשנגיע". 

מהן התכונות הדרושות מלוחם במגלן?

כמו הציפור, על לוחם מגלן להתמודד עם מצבים מורכבים באזורים לא מוכרים. לכן, עליו לעכל ולהתמצא בסביבה במהירות. 

תמיד לזכור שאתה חלק מצוות. תשמור ותגבה את חברים שלך והם יגבו אותך, מעבר לזה, הצחוקים והחברות היא שתחזיק אותך בתרגילים או בפעילויות מורכבות. 

סיסמת היחידה היא: ״בְּהַשְׁקֵט וּבְבִטְחָה תִּהְיֶה גְּבוּרַתְכֶם״, ישעיה, ל', ט"ו.

"אני מסתכל היום על היחידה מהצד וגאה מאוד בדרך שלהם - הם ממשיכים להתפתח ולהשתפר כל הזמן, אבל לא מאבדים את השורשים", הוא מסכם, "אאחל שימשיכו לעשות את הדברים במקצועיות ובחריצות. להיות לוחם במגלן זאת מתנה לכל החיים - החברים שיהפכו לכם למשפחה, הכלים והמשמעות הרבה".