יצאנו לבדוק איך מטפלים בלוחמים על 4

בין פעילויות מבצעיות, איתור אמל"ח וחילוצים מורכבים - גם הם צריכים לנוח לפעמים. מסביבם קיימת מעטפת שלמה של מטפלים, וטרינרים, מאלפים, וכמובן, הלוחמים שלצידם. לכבוד יום הכלב, יצאנו להכיר את ההולכים על שניים - שדואגים ללוחמים על ארבע

24.08.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

זוכרים את שרשרת החיול שלכם? שם קיבלתם מספר אישי, חוגר, ודקירה קטנה בזרוע או בקצה של האצבע, שנשארה כואבת עד שעת הט"ש של אותו הערב. אז מסתבר שגם לכלבים של עוקץ יש כזו.

הלוחמים על ארבע אומנם לא מצטלמים לחוגר, אבל הם בהחלט עוברים "שרשרת חיול" משלהם. הם מגיעים מחו"ל, נקלטים על ידי פלגת פסגה ועוברים היכרות מעמיקה, טיפול רפואי התחלתי ובחינות כשירות.

"המשימה שלנו היא לטפל בכל הכלבים ביחידה, שאינם נמצאים בפעילות מבצעית 7/24", מסביר מפל"ג פסגה, סרן א', "וכמובן גם בכלבים החדשים, שטרם יועדו לפלגות הספציפיות". אומנם זו פלגה תומכת לחימה בתוך יחידה לוחמת, אך העבודה שלה קריטית: לעזור ללוחמים וללוחמות לעמוד במשימות בקצה המבצעי, על ידי מתן מענה טיפולי ורפואי לכלבים.

אולי זה נשמע פשוט - קצת ליטופים, ריצות ומשחק עם כדור או מקל, אבל כפי שמציין סרן א', המציאות שונה לחלוטין: "הטיפול כולל טיולים, ניקיון, מזון ומענה רפואי מהווטרינרים המיוחדים של עוקץ. בגלל שכל כלב הוא שונה, אנחנו מתאימים הכול אישית לצרכי הכלב והעדפותיו".

מיד לאחר שהכלבים נקלטים, הם עוברים בחינות מיון - כאלו שיזהו את התכונות, היכולות והאיכויות הפיזיות שלהם, וייעדו אותם לתחומים השונים: תקיפה, איתור (אמל"ח או לכודים ונעדרים) וחנ"ם (חומרי נפץ).

"התמודדות עם ירי, הפגזות או תנועה ברק"ם היא לא מצב טבעי לכלב", מפרט רמ"ד כלבנות, רס"ב א', "לכן, התפקיד שלנו כחלק מההתעסקות עם עולם ההכשרה של הכלבים ביחידה, הוא לזהות בדיוק איזה כלב מתאים לאיזו משימה". 

מאוחר יותר מכשירים את הכלבים בהתאם לפלגות שחולקו אליהן, ובמקביל - הלוחמים מתגייסים ועוברים הכשרת לוחם קומנדו מלאה, ואף טיפול ושליטה בכלב מבצעי, בשגרה ובחירום. ואז, מגיע הרגע לו כל לוחם בעוקץ מחכה - השניים נפגשים. אדם וכלב, שיעברו ביחד הכשרה משותפת ובסופה יהפכו מזרים לגוף אחד. 

כשאני שואלת את רס"ב א' איך יודעים להתאים בין לוחם לכלב, התשובה מפתיעה: "אין פה נוסחה מתמטית, אבל כדי ליצור התאמה מיטבית אנחנו מסתכלים על שני תחומים מרכזיים - פיזיות ומנטליות. אומנם לכלב חזק אצטרך לוחם חזק, כזה שיוכל להתמודד עם העוצמה הרבה שלו, אבל במנטליות אנחנו רוצים שהתכונות לאו דווקא יהיו דומות - אלא משלימות".

במילים פשוטות - לכלב פחות ממושמע, שלוקח לו יותר זמן להבשיל ולהתפתח יצטרכו להתאים בעוקץ לוחם בעל משמעת גבוהה במיוחד, שיאזן אותו. ללוחם עם סבלנות, הכלה ואופטימיות - יתאימו כלב שדורש את הדברים הללו בדיוק.

הדרך של השניים יחד אינה פשוטה. היא רצופה אתגרים וקשיים, אך גם הצלחות ורגעי שיא מיוחדים שמחברים ביניהם יותר ויותר. "הקשר הרגשי הוא נדבך מהותי בהצלחת המשימה", מדגיש רמ"ד כלבנות, "לוחם שרואה בו רק כאמל"ח לא יצליח להפיק ממנו את המיטב. הכלב חייב להפוך לחבר הכי טוב שלו ולהיות בתודעה שלו כל הזמן, כדי לעמוד בדרישות המבצעיות". 

לצד זאת, לחיבור אסור להפריע לשיקול דעתו של הלוחם, וברגע האמת - עליו לשים את המשימה במקום הראשון, גם אם זה אומר שהשותף שלו לא יחזור ממנה. בסופו של דברים, הכלבים גם הם - לוחמים לכל דבר.

"זה עניין של תרגול", מזכיר רס"ב א', "האחריות של הלוחם היא לוודא שהפעלת הכלב נעשית בצורה המיטבית. גם באופן שיספק יתרון מבצעי לצוות, וגם שלא יסכן את הכלב שלא לצורך. זה המשקל המקצועי שמונח על כתפיהם, ואנחנו אמונים על כך שהם ידעו לעשות זאת".

אז אם נתקלתם בתמונה של כלב מאתר חומרי נפץ במבצע לסיכול טרור באיו"ש, או בסרטון של יצור פרוותי שמזהה לכוד מבין הריסות המבנים בטורקיה ומציל אותו בדקות האחרונות - דעו שהוא עבר דרך ארוכה עד לשירות משמעותי, בו יוכל להציל חיים.