צללנו לעומק אחת ההכשרות היוקרתיות ביותר בצה"ל

ממש בקרוב 33 הצוערים והצוערות האלו יפליגו שבועות בלב ים ויפקדו על כלי שיט וצוללות כשבראשם מטרה אחת - להגן על הזירה הימית של מדינת ישראל. לכבוד סיום קורס חובלים ה-147, שוחחנו עם המדריך הראשי כדי להבין: איך נראית אחת מההכשרות היוקרתיות ביותר בצה"ל? וכיצד הופכים מלש"ב - למפקד לוחם?

07.09.23
אלה פלג, מערכת את"צ

במדים לבנים, עם דרגות סגן על הכתף וסיכת חובלים מוזהבת על החזה, על רחבת המסדרים בבסיס חיפה יעמדו בשבוע הבא 33 המפקדות והמפקדים הבאים של זרוע הים. אבל רגע לפני הסיום, יצאנו לבדוק איך נראה הקורס שמכשיר במשך שנתיים וארבעה חודשים את דור העתיד?

"ההכשרה היא מכונה משומנת שרצה כבר שנים", פותח מד"ר (מדריך ראשי) קורס החובלים, רס"ן נועם כהן, האמון על התכנים הערכיים בקורס, "מגיעים לפה המלש"בים הטובים ביותר, ואנחנו הופכים אותם למפקדים הטובים ביותר".

הקורס היוקרתי קיים מאז קום המדינה, אך בזרוע הים מקפידים לחדש ולשנות אותו במרוצת השנים. השאלה המתבקשת היא: כיצד מתאימים את ההכשרה למציאות המשתנה? "הסדרות שהצוערים עוברים מתעדכנות בכל מחזור", מדגיש רס"ן כהן, "המפקדים בקורס היו גם המפקדים של הלוחמים בזירות השונות. אנחנו מפיקים לקחים, ומחברים את החניכים למציאות".

ואכן, החובלים מבינים את השטח כבר בשלב הבסיסי, בו הם מפקדים על סירות גומי כהתנסות ראשונית. לאחר מכן, בשלב המתקדם, הם מקבלים החלטות פיקודיות בזמן אמת על דבורה, ובכך לומדים לעצב את דמות המפקד שיהפכו להיות בעתיד. בסופי השבוע, הם מצטרפים להפלגות מבצעיות ושגרתיות, כדי להתמקצע ככל שניתן.

אחת הבשורות הגדולות ביותר לאחרונה היא סיום תהליך המבצוע של ספינות סער 6 השנה. הן בעלות יכולות מבצעיות ברמה גבוהה במיוחד, וכן אמצעי לחימה מהמתקדמים בעולם. מטרתן - להגן על המים הכלכליים והנכסים האסטרטגיים בים.

במחזור הנוכחי עוד אין מפקד שהספיק לעבוד עם המערכות שנמצאות בסער 6, ולכן, אנשי מילואים מגיעים ללמד את דור העתיד הכול אודות הספינות העדכניות: בין אם על המכ"מים חדשים, מערכות המיירטים המשוכללות, סימולטורים והטמעת נהלים המתעדכנים מעת לעת.

אבל זה לא מסתיים כאן. מלבד הפן המבצעי, כדי להפוך מלש"ב למפקד לוחם נחוצים גם שיעורים רבים והעברות תכנים. בשלב המתקדם, המשתווה לבה"ד 1, הצוערים עוברים סדרות חינוך בירושלים בנושאי פיקוד, מנהיגות וציונות. בהמשך, מגיע שלב האקדמיה, בו החובלים לומדים לתואר מדעי המדינה באוניברסיטת חיפה.

"קצין לומד ומלמד, שמרחיב את הידע שלו דרך מורשת והיסטוריה - הוא קצין חד יותר", מסביר המד"ר, "מפקד צריך לחבר בין מוכנות מבצעית למוכנות הרוח, ולהעביר את זה הלאה ללוחמים שלו". 

אחרי שהצוערים לומדים הכול על החיבור שבין האדם למכונה, וקבלת החלטות תחת לחץ, הם מתייצבים בסטי"לים, בצוללות ובכלי הבט"ש בתור סגני הקצינים, ובהמשך יוצאים לקורס פיקוד ימי - בסופו יחזרו כקציני מחלקה.

"ההכשרה אינטנסיבית, ובמהלכה נתקלים בנקודות קושי שונות", הוא מסכם, "אבל בסוף, כולם יוצאים ממנה מחוזקים יותר, עם אמונה בעצמם וכלים שימושיים שרכשו לאורך התקופה וילוו אותם לכל החיים".