815+817+826= אימון יוצא דופן בלב הים

אחת לכמה חודשים, נפגשת סיירת יסעור לאימון מיוחד עם מטרה ברורה: היערכות לפעילות בזירה הצפונית. מסיכול אופנועי ים עוינים, דרך הפלת רחפן ועד תדלוק עם סטי"ל - הצטרפנו לתרגיל שבו הדבורים מתחרות על מי המלכה האמיתית בים

13.11.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

כל מי שחושב שאוהדי כדורגל הם תחרותיים - כנראה שלא ראה אף פעם אימון של פלגת בט"ש. כבר כשעליתי על המזח, למתחם של הספינות, יכולתי לשמוע את המוזיקה שהתנגנה בזמן ההכנות שלפני האימון, וכשהגעתי אי אפשר היה לפספס את הדגלים שעיטרו את הספינות של סיירת יסעור.  

ב-6:00 בבוקר כבר עלינו לדבורים, והספינה הראשונה הפעילה את הצפצפה שלה - כמעין התגרות באחרות. אחרי שהאחרון החבלים נותק - האימון של הסיירת, שמתקיים אחת לשלושה חודשים, החל. 

סיירת יסעור היא חלק מפלגת הבט"ש 914, שאמונה על הביטחון השוטף בזירה הצפונית, לכן - התרחישים שתורגלו במהלך ההפלגה הם תרחישי קיצון שמתכוננים אליהם באותו המרחב. 

כשהספינה הגיעה למרחק מספק מחופי חיפה, החל התרחיש הראשון. אופנועי ים, שדימו כלי אויב, הגיחו ממספר כיוונים ועטו לעבר דבורה 826. מפקד הספינה הפעיל את האזעקה, ומיד כל הצוות תפס את העמדות והיה מוכן לנטרל את האיום. 

"אנחנו מתרגלים הגנה מפני כלי שיט מהירים שרוצים לפגוע בנו", פירש לי את האירוע סרן אדיר שושן, מפקד סיירת יסעור, "זה, למשל, תרחיש שתרגלנו לפני הרבה זמן, אז רצינו לרענן את המוכנות ולתרגל אותו ברמה הכי גבוהה". 

כשהאיום נוטרל, המשכנו לעומק הים לתרחיש הבא: מפקד הספינה הפעיל את האזעקה בשנית, כלי השיט נכנס לכוננות, הלוחמים חבשו קסדות ועלו על אפודים, וכל אחד תפס את הכלי שלו. בקשר הודיעו שרחפנים של האויב מתקרבים לספינה - והמטרה, לנטרל אותם במיידי. 

הדבורנים ניגנו על הכלים, תחמושת ריקה עפה לאחור וקולות הירי לוו בקולות הגלים. ירי מדויק בספינה זה דבר מורכב -  הסיפון כל הזמן בתזוזה ומרכז הכובד כל הזמן משתנה, אך הצוות הצליח לפגוע במטרה ותוך שניות ספורות הרחפן שניסה לאסוף מודיעין - נפל למים. 

לפני התרחיש האחרון שלוש הספינות - 815, 817 ו-826 עצרו בלב הים ועברו למבחן האמיתי של האימון - המדדים. מדובר ב-4 סיבובים של תחרויות כושר והיכרות עם הספינה, שמלוות בקריאות עידוד ובמבחני מורל. המנצח יוכרז רק כשהם חוזרים למזח. 

"826 ניצחו", סרן שושן נתן לי ספוילר מבלי שאף אחד שמע, "המדדים זה לא העיקר כמובן, אבל זה מעלה את המורל ומגבש את הסיירת. אתה רואה את הלוחמים עם הרעל בעיניים. בסוף הם משתמשים בתחרותיות גם בתרחישים - כל ספינה רוצה להיות הכי טובה". 

הים עלה, עננים כיסו את השמיים והחל טפטוף קל, אבל גם זה לא מנע מאיתנו לראות באופק את אח"י קשת ששטה על המים. במקרים בהם הדבורה יוצאת למשימות בעומק הים או לזמן ממושך - הדלק שלה לא מספיק, ולכן הם גם תרגלו תדלוק עם סטי"ל (ספינת טילים). 

"זה משהו שעשינו בחודש מלחמה", הוסיף מפקד הסיירת, "במהלך ההפלגה לקפריסין הם תדלקו אותנו, זה גם למה אנחנו ממשיכים לתרגל את זה - זה משהו שבאמת עשוי לקרות".  

"אני יכול להכריז שהיה אימון מוצלח", הוא מסכם בקול בטוח, "כולנו באנו מוכווני מטרה והצלחנו להשלים את כל מה שרצינו - כל הצוותים הפגינו רמה מאוד גבוהה ואני גאה בהם - בסוף, אנחנו מתאמנים בשביל לשמור על השקט בגזרה".