התוכנית שמובילה את השטח והמטה צעד אחד קד(י)מא

עבודות השטח והמטה הן בלתי נפרדות, הכרחיות ולעיתים גם תלויות אחת בשנייה. באגף התקשוב וההגנה בסב"ר השיקו תוכנית שמממשת את המטרה הזו בדיוק - קדמא. כדי למקסם את יכולותיהם, קציני המטה והשטח משתפים פעולה, תוך ראייה כוללת של יכולת הפיתוח והצורך המבצעי. איך זה עובד? יצאנו לגלות

13.11.22
רוני מינצנט, מערכת את"צ

מאחורי כל פיתוח בצה"ל עומדת קשת רחבה של אנשים. כשמפתחים מכשיר צבאי טכנולוגי אשר מותאם לצורכי כוחות צה"ל ולאתגרי תוואי השטח - קציני מטה רבים עמלים עליו, תוך הבנת המשתמשים ויצירת הכלי הפרקטי ביותר עבורם. לשם כך ייסדו באגף התקשוב וההגנה בסייבר את תוכנית קדמא.

התוכנית נפתחה לפני כחודשיים, וכחלק ממנה יוצאים קצינים וקצינות טכנולוגיים מיחידותיהם אל השטח. זאת מתוך ההבנה שכך הם יוכלו להבין הרבה יותר את מה שחווים בצד השני. ומנגד, להכיר להם את הפתרונות האפשריים ולחלוק מהידע שלהם.

בקדמא המשפט 'מביאים את החוד הטכנולוגי לקצה המבצעי', הוא לא רק סיסמה. "קצין טכנולוגי לרוב מתעסק בעיקר בתפקיד שלו. הוא כנראה לא ראה חטיבה מרחבית, טנק יורה ואת גבול עזה", מסביר רס"ן י׳, רמ"ד התרעה במעוף, "כשהם יורדים לשטח, הם נחשפים לצה"ל הגדול ויכולים להבין יותר טוב איך חושב ופועל חייל ומפקד מבצעי".

"מצידו השני של המטבע, אנחנו רוצים לחשוף את פלגי השטח וקציני הקשר בחטיבות ובאוגדות לעשייה הטכנולוגית. כך יהיה להם אל מי לפנות, וסגירת המעגלים תהיה קצרה ויעילה הרבה יותר".

התוכנית, כאמור, היא לא רק בגדר התיאוריה - היא קורמת עור וגידים, "הקצינים הטכנולוגיים משובצים ליחידה שיש בה צורך מבצעי מסוים, שדורש מעורבות יחידה המתמקצעת בתחום", מסביר רס"ן י׳, "המטרה היא שכל קצין דיגיטל יגיע לפחות פעמיים בחודש לאן ששובץ וסופח".

"זו לא רק הכשרה, זו גם יוזמה ורצון ללמוד, לתרום ולהשפיע",  מסכם רס"ן י׳, "הקצינים שיגיעו לשטח יחשבו מחוץ לקופסה, יהיו יותר ריאליים ויבינו יותר את המשמעויות המבצעיות, ואנחנו נמשיך לחקור איך אנחנו ממשיכים לשפר את התוכנית".