בחזרה למבצע "ארבעת המינים"

לכבוד חג הסוכות חזרנו למבצע "ארבעת המינים", וללכידת אניית הנשק "פרנקופ"

03.10.17

לכבוד חג סוכות, חזרנו אל מבצע "ארבעת המינים"- אחד ממבצעי לכידת הנשק המוצלחים שידעה זרוע הים. לפני כשמונה שנים, כוחות של זרוע הים עצרו את אוניית המשא "פרנקופ", אשר נשאה עליה עשרות אלפי רקטות, פצצות מרגמה (פצמ"רים) ומאות אלפי קליעים לנשק קל. המבצע הוכתר כהצלחה לאחר פירוק כלל המכולות וגילוי אמצעי הלחימה. עם סיום המבצע התברר שכמות אמצעי הלחימה שנתפס גדולה פי 10 מהכמות שנמצאה על אוניית קארין A, שנלכדה כשבע שנים לפני לכן.

במסגרת פעילות ביטחון שוטף ב-3 בנובמבר, 2009 נתפסה ה"פרנקופ", שהובילה אמצעי לחימה מאיראן, לארגון הטרור חיזבאללה שפועל בלבנון. במהלך הסיור, מטוס של גף סיורי ים זיהה ספינה חשודה שנשאה את דגל אנטיגואה. הספינה שיצאה ממצרים, נעצרה על ידי ספינת הטילים אח"י אילת מדגם סער 5 סמוך לקפריסין, במרחק של כ-180 ק"מ מחופי ישראל.

לפני הפעולה, אח"י אילת יצרה קשר עם האנייה בעורק הבינלאומי של מכשיר הקשר כמקובל. למרות שהתשובות לתשאול היו סטנדרטיות, הועברה הודעה לרב החובל של ה"פרנקופ" כי מרגע זה ואילך האנייה מעוכבת על ידי זרוע הים. אח"י אילת ערכה סריקה היקפית על מנת לשלול ניסיון פגיעה בה או בלוחמים שעתידים לעלות לבידוק. למקום הגיעה ספינת טילים נוספת, ועלי

ה כוח של לוחמי הקומנדו הימי שעלה לסיפון ה"פרנקופ". עם סיום ההשתלטות, האונייה שינתה את מסלול הפלגתה לאשדוד בהובלת כלי השיט של זרוע הים.


לאחר סריקה של כוח הקומנדו הימי נתגלה מצבור אמצעי הלחימה שהוסתר מאחורי שקים של פוליטלן- חומר פלסטיק המשמש מפעלי תעשייה אזרחיים. הלוחמים שפשטו על הספינה הוציאו את השקים מחוץ למכולות וחשפו אלפי רקטות, פגזים ונשק קל. כשה"פרנקופ" הגיעה לנמל אשדוד החלו לסרוק את מאות המכולות שנתפסו, והתגלו כמויות אדירות של אמצעי לחימה: כ-2,700 רקטות, כ-8,800 פצמ"רים, 20,100 רימונים וכ-566,000 קליעים לרובה מסוג קלאצ'ניקוב.


לכידת ה"פרנקופ" יצרה הדים רבים ברחבי העולם. בעקבות תפיסת האונייה, ב-5 בנובמבר הגישה מדינת ישראל תלונה לאו"ם כנגד איראן, על הפרת שתי החלטות שלקחה מועצת הביטחון של האו"ם- איסור תמיכה בטרור, ואיסור על חימוש ארגון חיזבאללה. איראן וסוריה מצידן הכחישו את הימצאות הנשק על ה"פרנקופ", והמצרים, שהאונייה עגנה בארצם בדרכה ליעד, טענו כי במצרים הועלה על האונייה מטען אזרחי בלבד. לכידת ה"פרנקופ" הוא אחד ממבצעי לכידת הנשק המפורסמים בתולדות הזרוע שהוכיח את עליונותה הימית, ודורות של לוחמים חונכו על פיו