אלה אלופי הצליפה של צה"ל לשנת 2023

מיטב הלוחמים התאמנו במשך חודשיים כדי להגיע לרגע בו יאתרו מטרות בשטח, יירו בתנאים משתנים, יכוונו כוחות צלפים והכול - במטרה לזכות בתואר המרגש. יצאנו להכיר את מי שעמד מאחורי היום המותח, וכמובן - לגלות מי היו המנצחים הגדולים

18.09.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

29 יחידות מכל רחבי צה"ל התכנסו בשבוע שעבר במתקן אדם לתחרות מיוחדת במינה. שבעה מקצים הפרידו בין הלוחמים הנחושים לבין התואר הנחשק - אלופי הקליעה של צה"ל, ולכולם מטרה אחת ברורה - לנצח.

לאחר סיכום התוצאות, הוכרזו הזוכים הגדולים:

מקום ראשון: 101 (צנחנים)

מקום שני: רותם (גבעתי)

מקום שלישי: 202 (צנחנים)

מקום ראשון: גבעתי
מקום שני: גולני
מקום שלישי: צנחנים

מקום ראשון: סיירת נח"ל

מקום שני: סיירת גבעתי

מקום שלישי: סיירת גולני

מקום ראשון: רבמ"ד (זרוע היבשה)

מקום שני: שלדג (חיל האוויר)

מקום שלישי: מגלן (חטיבת הקומנדו)

101 (צנחנים)

"אליפות הקליעה מתקיימת בכל שנה", מסביר מפקד מדור צלפים, רס"ן א', "ההכנות אליה מתחילות כמעט חודשיים מראש. עצם התחרות גורמת ליחידות להתאמן ולהביא את עצמן לקצה. הלוחמים בונים נבחרות שייצגו בכבוד את היחידות, ושבתקווה יביאו את הניצחון".

לא רק שהתחרות עצמה מתרגלת את הלוחמים, אלא גם האימונים האינטנסיביים לקראתה משפרים את כשירות הגדודים והסיירות בכלל.

גם בשגרה מדור צלפים עובד ללא הרף. תפקידו להכשיר את הצלפים בצה"ל ומדריכיהם, וכן לבצע שמירת כשירות תקופתית. באותו יום חגיגי בשנה, כל אותם החיילים שהוכשרו דרכם מגיעים למדור, והוא מותח את יכולותיו לקצה.

"השנה התמקדה התחרות בפן האופרטיבי, ויצרה סימולציה מבצעית המדמה אתגרים מציאותיים מולם יתמודדו הצלפים", מספר רס"ן א' ומפרט, "אנחנו יודעים שהצלפים יתקלו במצבים בהם יצטרכו להיות בעמדת מארב שעות ארוכות, ובמקביל לשמור על ריכוז שיא. לכן, אחד המקצים בתחרות דימה מצב כזה בדיוק". 

לפני שנגיע למנצחים, רס"ן א' חושף בפנינו קצת מאירועי אותו יום אינטנסיבי ומרגש:

התחנה הראשונה

הלוחמים נדרשו לאתר מטרות בשטח, כשהם עובדים בדופק מהיר וקצב מבצעי. "כדי ליצור מצב כזה, התחנה החלה בתרגילי מאמץ שמעלים את הדופק, ולאחריה - היה על הצלפים לאתר מטרות אויב", מסביר רס"ן שיטרית.

התחנה השנייה

לאחר מאמץ פיזי. הלוחמים פתרו חידה מבצעית שכיוונה אותם למטרה - ביצוע ירי על מטרות בתנועה ובטווחים משתנים. אם זה לא נשמע לכם מספיק קשה, הם נדרשו לבחור את המטרה הנכונה מבין שלל מטרות מטעות שקפצו מולם ללא הרף.

התחנה השלישית והרביעית

הלוחמים ביצעו הכוונת כוחות דרך הקשר, וברביעית - ירו במטרות מטווח בינוני, בתוך תא שטח מורכב.

התחנה החמישית והשישית

בחושך כמעט מוחלט בשתי התחנות, הלוחמים דימו בחמישית מערב צלפים וירי מתוך עמדה. "יש להם זמן חשיפה למטרה קצר מאוד", מסביר רס"ן שיטרית, "והאויב בו הצלפים צריכים לפגוע - הופיע ונעלם במהירות". בתחנה שאחריה, ביצעו הלוחמים ירי מתוך מבנה, וכן ירי בקבוצות לטווח רחוק.

תחנת היחידות המיוחדות

המקצה האחרון והחביב היה מיועד ליחידות מובחרות ולסיירות. בו, המפקד נדרש לתרגל לחימה בתוך שטח בנוי, ואחריו הכווין את כח הצלפים לפגיעה במטרה בטווח בינוני בלילה.

"הלוחמים הופתעו מאוד מרמת המקצועיות והאתגר בתחנות, אבל עמדו בכל המשימות שהצבנו בפניהם בהצלחה", מסכם רס"ן א' בגאווה, "עם תיקים על הגב ונשקים מוכנים, במצב שמדמה לוחמה אמיתית - הם ביצעו את המקצים על הצד הטוב ביותר, והוכיחו בדיוק למה הם שם".