בתותחנים מכריזים על מהפכת אש - וחושפים תג וסיכה חדשים

מה ההבדל בין אגד לחטיבה? איך מתנהל מבצע אש? ולמה הוחלט על שינוי התג והסיכה המיתולוגיים? ישבנו לשיחה עם קתמ"ר, כדי לשמוע על השינויים המשמעותיים בחיל, הצעדים העתידיים על הפרק, ועל יכולות התומ״ת החדש שכבר בשלבי פיתוח מתקדמים. כל אלה הם רק תזכורת נוספת לכך שתותחנים - זה כבר מזמן הרבה יותר מתותחים

09.11.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

בואו נשחק משחק - תתרכזו טוב טוב. בכל פעם שאכתוב משהו, תחשבו על הדבר הראשון שעולה לכם לראש. מוכנים?

חיל השריון!

בטח רובכם דמיינתם טנק, נכון? עוד ניסיון -

חיל האוויר!

אלו מכם שלא ענו מיד מטוס, לגמרי יוצאי דופן. ניסיון אחרון -

חיל התותחנים!

תותח, או תומ"ת (תותח מתנייע) נשמעות כמו אפשרויות הגיוניות מאוד לתשובה.

המשחק נגמר, לכן בואו נעבור על התוצאות: בחיל השריון אין לוחם שלא יודע לתפעל טנק, ובחיל האוויר ברור למדי שכלי הנשק המרכזי הוא המטוס או טיל ההגנ"א. 

אך האם חיל התותחנים מתבסס רובו ככולו על תותחים? התשובה של קתמ"ר (קצין תותחנים ראשי), תא"ל נרי הורוביץ, היא חד משמעית: "לא רק", ואם נרצה לדייק עוד יותר: "תותחים הם רק חלק מהאמצעים שיש ברשות החיל".

אז איך יכול להיות שאותו אמל"ח ותיק ששמו וזהותו של חיל שלם מבוססים עליו, מייצג רק חלק מהמערכים שעליהם אמון החיל? בשנים האחרונות עוברים התותחנים שינויים רבים, כשאתמול בטקס חשיפה בשבטה בראשות קתמ"ר, נגלו תג וסיכה חדשים לחיל, המסמלים את המהפך התפיסתי.

התג מורכב ממספר מאפיינים: הצבעים המסורתיים (אדום, שחור ולבן) מתמזגים עם צבע הטורקיז החדש - צבע הכומתה. המטרה במרכז התג מסמלת את ההישג המבצעי של כוחות האש, כשמעליה ומתחתיה מצוירים להבי האש המייצגים את החדות המבצעית. התג יחולק לכל משרתי בית הספר להפעלת האש.

הסיכה החדשה מורכבת גם היא ממספר חלקים: המטרה הטבועה בה מזכירה שעבור חיילי החיל היא תמיד נמצאת במרכז. מצדדיה נמצאים הלהבים שמסמלים עוצמה, חדות וקטלניות. הסיכה תוענק לכלל לוחמי ולוחמות חיל התותחנים.

חידושים אלו משמעותיים אך הם רק קצה המזלג מהמהפך בשנים האחרונות. אז כדי להבין מדוע החלו השינויים ביחידה יש לחזור מספר שנים אחורה, לתקופה שבה תא"ל הורוביץ היה מח"ט 282, ולחטיבה עליה פיקד היה בכלל שם אחר.

מאגד לחטיבה

לפני כ-6 שנים נכנס תא"ל הורוביץ לתפקיד מח"ט 282, ומההתחלה הרגיש שמשהו לא בדיוק "יושב בול". היום היא כבר מוכרת בשם "חטיבת האש 282", אך באותה תקופה היא נודעה בשם אחר - "אגד 282", וצמד המילים "חטיבת אש" עוד לא היה קיים בלקסיקון התותחנים.

"מעבר לשם השונה, גם הארגון בתוך האגד היה אחר״, מסביר תא״ל הורוביץ,״הוא היה מורכב משתי מפקדות - המפקדת האגד ומרכז האש האוגדתי. בשגרה הייתי מפקד על היחידה שלי, ובחירום הייתי יוצא ממנה אל מרכז האש האוגדתי. במצב שכזה, הסגן שלי היה מחליף אותי בתפקידי - מה שהוביל לכך שבלחימה בכלל לא פיקדתי על הגדודים שלי באופן ישיר".

אחרי זמן קצר בתפקיד הוא החליט לשנות את המבנה הארגוני של אגד 282 עליו פיקד - צעד שגרם תחילה להרמות גבה מצד אנשים רבים סביבו. הוא איחד בין שתי המפקדות, צמצם משמעותית את כוח האדם והפך את מפקד האגד בשגרה למפקדו גם בחירום.

"הבנתי שהזמנים משתנים, ותפקידים רבים כגון מדידות, סיור וניתוח נתונים מטאורולוגים מוחלפים היום בטכנולוגיה״, הוא מציין, ״זה לא היה פשוט לשנות צורת חשיבה שהייתה קיימת שנים רבות, אבל הגיע זמן לשינוי".

לאחר עבודות מטה ושטח נרחבות, השינויים נכנסו לתוקף, והתוצאה - טובה בהרבה מהמצופה. צמצום כוח האדם ואיחוד המפקדות התגלו כהצלחה, ובנוסף נחשף בפני המפקדים כוח חדש שעד כה לא היה ברשותם. "זה נתן לנו את האפשרות להוציא לפועל מבצעי אש".

אז מהו בעצם מבצע באש? עד אז, ברוב המבצעים והפעילויות, התותחנים התנהלו ככוח חביר לכוחות המתמרנים - יורים אש לחיפוי ולבידוד ונמצאים בקרבת הכוחות. אך בזכות השינוי, המח"ט כיום יכול לתכן ולממש פעילות שלמה מההתחלה ועד הסוף, הכוללת אך ורק אש.

"המבנה החדש מאפשר למעשה הסתכלות רחבה יותר על מרחב הלחימה. המח"ט יכול בקלות רבה לנתח את תמונת המצב ולבחור באפשרות התקיפה הטובה ביותר, שלעיתים בכלל לא תכלול תמרון", מדגיש תא״ל הורוביץ.

זמן קצר לאחר הצלחת השיטה, היא הועתקה גם לחטיבות 214 ו-215 - ובימים אלו מתקיימות ההסבות של אגדי המילואים האחרונים.

מה לגבי תוצאות בשטח? לא חסר: "במערכות האחרונות הכוחות שלנו לא הפסיקו להוכיח את עצמם", מצהיר תא"ל הורוביץ, "ב'עלות השחר' הייתה עבודה בלתי פוסקת של כטמ"ם, ארטילריה ומפקדות הפעלת אש. ב'שומר החומות' חטיבת האש 215 הובילה מבצע באש בתוך אוגדה 162. ירינו כ-4,000 חימושים יבשתיים, היו לנו יותר מ-1,500 שעות טיסה של כטמ"ם ומעל 200 סגירות מעגלי אש".

אש זה מותג

אז השינוי הצליח, אבל לקתמ"ר זה לא הספיק. הוא החליט שהמילה "אגד" לכשעצמה היא מיושנת למדי, ויש לשנותה. את השם החדש בוודאי כבר שמעתם - "חטיבת אש".

"תותחנים זה כבר מזמן לא רק התותח", חוזר ומבהיר קתמ"ר, "תותחים הם עדיין נשק מרכזי וחשוב. כבר היום אנחנו עובדים על התותח הבא, 'הרועם' - שיהיה אוטומטי לגמרי בהיבט הירי ובהיבט התפעולי, ובנוסף יהיה בעל קצב אש ומרחק גבוהים בהרבה. אבל, וזהו אבל חשוב, בנוסף לזה החיל מחזיק גם יחידות כלי טיס, יחידות חימוש מדויק ויחידת מכ"ם. והמשותף להם - כולם משתמשים באש קטלנית ורבת עוצמה בשביל לנצח במערכה".

אז מה הצורך במיתוג מחדש, שינוי הסיכה ותג הלוחם? הסיבה פשוטה: "השתנינו. האגד הפך לחטיבת האש, הסוללות לפלוגות אש והקצינים לקציני אש. המיצוב החדש הוא אינו רק טכני, אלא שינוי אמיתי שקשור למהות - לתפקידי החיל ויחידותיו".