פורום מטכ"ל מצדיע לזכר רה"מ והרמטכ"ל ה-7 - יצחק רבין ז"ל

07.11.22
מערכת את"צ

במלאת 27 שנים לרצח ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל השביעי של צה"ל, יצחק רבין ז"ל, התקיים היום (שני) יום עיון לפורום המטה הכללי, בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. יום זה מהווה את פתיחת שנת היובל למלחמת יום הכיפורים.
 
יום העיון, שהתקיים כמדי שנה במרכז יצחק רבין בתל אביב, נפתח בהרצאת של ד"ר גדעון אביטל, אשר שירת כקצין המודיעין של גדוד 890 במלחמת יום הכיפורים.

לאחר מכן, ניהלו חברי הפורום שיח עם לוחמי המלחמה. בשיח, אותו ניהל העיתונאי רון בן ישי, השתתפו אורי אהרנפלד, אשר שירת בגדוד 50 של חטיבת הצנחנים, ובמהלך מלחמת יום הכיפורים נפל בשבי המצרי, תא"ל (מיל') אשר סדן, אשר שירת בתפקידים בכירים באגף המודיעין, אלוף (מיל') גיורא רום, אשר היה אלוף ההפלות הראשון של חיל האוויר ומפקד טייסת עיט במלחמה, הסופר הרב חיים סבתו, אשר גוייס למילואים בחטיבה 679 ולחם בקרבות הבלימה והתקפת הנגד הישראלית ברמת הגולן, ופרופ' יואב גלבר, היסטוריון ישראלי.

השיח עסק ברוח הלחימה, תרבות הפיקוד והחלטות המפקד בשדה הקרב.

הפורום צפה בהצגת תיאטרון "הטנק" ובשיח שקיים העיתונאי רוני קובן עם הסופר ד"ר אסף ענברי, מחבר הספר "הטנק".
 
"זה הרגע לומר לעצמנו ולנוער שלנו - ראו והביטו, הפיקו לקחים ושאו עיניכם לשלום", הצהירה ראשת מרכז "רבין", הגברת דליה רבין, בתו של יצחק רבין ז"ל, "לכל מלחמה יש מחיר כבד, את זה כבר הבין יצחק רבין כאשר קיווה בכל ליבו לשים קץ לשפיכת הדמים. ונזכור גם את מחירה של האלימות בתוכנו".

חיילי צה"ל, מפקדיו ועובדיו,

ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין זיכרונו לברכה, נרצח כפועל יוצא של קיטוב ופילוג בעם. הוא נרצח בגלל הסתה פראית וחוסר סובלנות, ובגלל הסטת הוויכוח מגופו של עניין לגופו של אדם. ראש ממשלת ישראל נרצח בגלל אובדן דרך ערכי ומוסרי.

קיטוב, פלגנות וטיעונים בוטים לגופו של אדם לא נעלמו מחיינו. דעות שונות ומחלוקות הן נשמת אפו של העם היהודי והציונות, וחלק מסוד הצלחתם. דעות שונות ומחלוקות הן ביטוי לפתיחות וחשיבה ביקורתית, והן חיוניות ליחידה, לארגון ולחברה תוססת ויוצרת. אבל מחלוקת חייבת להיות אך ורק לשם שמיים, אך ורק לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. לגופו של עניין – בונה, לגופו של אדם – הורס.

למדינת ישראל יש מודל מוצלח ומוכח לַאֲנשים שחיים בצוותא וּבְחברות למרות שדעותיהם שונות - זהו צה"ל. בצה"ל משרתים חיילים ומפקדים שתפיסותיהם לא פעם שונות בתכלית, אבל הם פועלים ביחד וּבְכבוד למען התכלית המרכזית – הביטחונית והלאומית.

בְּבָטן הטנק, בספינה או במחסן הלוגיסטי נפגשים ופועלים אנשים שונים שכל אחד מהם מרקע שונה. בָּטוּר המתגנב למעצר בלב הקסבה נמצאים חברים בעלי דעות שונות ואמונות מגוונות. צה"ל מְחַבֵּר בין כולם ומכבד את כולם. 

צה"ל מטפח את הכרת האחר ואת הזכות להיות אחר. צה"ל גורם לְכוּלם לפעול יחד בשותָפוּת בְּכל התפקידים וּבְכֹל המצבים. זה בולט עוד יותר בשירות המילואים. צה"ל הוא גורם מאחד היוצר מכנה משותף רחב, שמגביר את האמון ההדדי ומחזק את הסולידריות החברתית, על ידי הבלטת המשותף על פני המפריד, והדגשת הדומה על פני השונה.

אומנם צה"ל הוא גוף ממלכתי, ולכן אין בו מקום לוויכוחים פוליטיים, אך להבדלים בין אנשים יש ביטויים רבים אחרים. צה"ל מלמד את אנשיו, שמגיעים מכל סוגי האוכלוסיות, להיות סובלני כלפי האחר, לקבל אותו ולהפוך לחבר שלו.

כל חייל ומפקד בצה"ל צריכים להתנהג על פי העקרונות הללו וחייבים לטפח אותם. שמירה על כבוד האדם ועל אחדות חברתית, חשובים לא פחות מעמידה על עקרונותיו של אדם ועל אמונתו. כל מי ששירת בצה"ל צריך לאמץ לאורך כל חייו את הניסיון המוצלח הזה.

צה"ל ימשיך לטפח גישה של כבוד לכל אדם ואת הרעות בין כל משרתיו. זו תהיה תרומה נוספת של צה"ל לחברה, וביטוי נוסף לכך שצה"ל הוא צבא העם, למען העם, המגלם את הטוב שבעם.

יהי זכרו של יצחק רבין ברוך. 

קרדיט: הספרייה הלאומית