הפרקליטה הצבאית הראשית החדשה נכנסה לתפקידה והועלתה לדרגת אלוף

01.09.21
מערכת אתר צה"ל

תא"ל יפעת תומר-ירושלמי הועלתה לדרגת אלוף ונכנסה לתפקידה כפרקליטה הצבאית הראשית. היא מחליפה את אלוף שרון אפק אשר כיהן בתפקיד בשש השנים האחרונות. תומר-ירושלמי היא הקצינה השנייה בתולדות צה״ל המועלית לדרגת אלוף והחמישית החברה בפורום מטכ״ל. האלופה יפעת היא הפרקליטה הצבאית הראשית הראשונה.

טקס חילופי המפקדים נערך היום (רביעי) במחנה רבין (הקריה) בראשות שר הביטחון, מר בני גנץ, וראש המטה הכללי, רא"ל אביב כוכבי, ובנוכחות חברי פורום מטכ"ל, בני משפחה ומוזמנים נוספים.

"הפצ"רית יפעת תומר-ירושלמי, אני מברך על כניסתך לתפקיד ובטוח שתובילי את המערך קדימה כמצפן חוקי שפועל עם הדרג המבצעי למען ביטחון ישראל", אמר שר הביטחון, מר בני גנץ, "נבחרת לא בזכות היותך אישה, אבל אני חושב שאישה במטכ"ל היא דבר נדרש, נכון ומבורך. אני מודה למפקד חיל הים היוצא אלוף אלי שרביט ולפצ"ר היוצא אלוף שרון אפק, על שירותכם ארוך השנים ותרומתכם לביטחון ישראל".

"יפעת - אני שמח שנבחרת לתפקיד. פעם אחת בגלל היכולות שלך, המוכחות, שהופגנו פעם אחר פעם בסדרה ארוכה של תפקידים, תמיד חדה, נמרצת, עם להט החוק והערכים. אני מאוד שמח שמצטרפת אישה לפורום המטה הכללי", נאם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "אני חושב שבכל מקום שנשים יכולות לשרת בצה"ל, וזה בהרבה מאוד מקומות, שם הן צריכות להיות ולפרוח ואת דוגמה מעולה לכך. אני חושב שנוכחותך בפורום המטה הכללי תתרום לנו גם מהאספקט הזה".

"שרון - הובלת את הפרקליטות בכישרון יוצא דופן, הובלת את מימדי התפקיד למימדים גדולים יותר מאשר הפרקליט הצבאי הראשי. יצרת לנו הרבה מאוד תקדימים בפשט ובדרש, יצרת לנו הבנות דרכן אנחנו יכולים לשפוט את המציאות שלנו. אני מרגיש צורך לחזק אותך לנוכח פרסומים אישיים ופוגעניים".

"אנחנו פועלים קודם כל מרוח הערכים, לא מרוח החוק, בוודאי שאנחנו מצייתים לחוק. אבל אנחנו עושים את זה כי הבסיס הוא בסיס ערכי והחוק הוא היטל של הערכים. אנחנו מתכוונים לפעול כך ואנחנו מתכוונים גם לנצח את האויב הכי מסובך במרחבים הכי מסובכים האורבניים עם רקטות וטילים", הוא המשיך, "זה לא ירפה את ידינו, אנחנו נתקוף בעוצמה ותקיפות, ואנחנו נפגע כשצריך, אבל כשאנחנו יודעים בתוך עצמנו שזה נובע מערך, מערך צבאי ומחוק צבאי".

"אפשר לדמות את הפרקליטות הצבאית לגשר", מסביר הפרקליט הצבאי הראשי היוצא, אלוף שרון אפק, "גשר בין עולם הצבא לבין עולם המשפט; בין התיאוריה המשפטית לפרקטיקה של החיים; בין החוקים לבין הערכים; בין העבר והמורשת לבין העתיד והקידמה".

"כמו כל גשר, הפרקליטות הצבאית חייבת להישען על יסודות מוצקים, אבל גם להיות גמישה ודינאמית כדי להתמודד עם סערות. לפעמים, הרוחות נושבות בעוצמה רבה, וצריך להתמודד איתן ולא להתכופף או להישבר. שלושה עשורים צעדתי על הגשר, שש שנים מהן כפרקליט הצבאי הראשי", הוא ממשיך, "זו הייתה זכות גדולה ושליחות גדולה, שאחריות כבדה בצידן. שמחתי לפסוע על הגשר בחברת רבים וטובים, מצאתי בכך משמעות עצומה, וכעת אני שמח לעמוד על המדרגות שיורדות ממנו אל היבשה. אני עושה זאת מתוך ידיעה שהגשר מוצק והוא יוחזק בידיים טובות ונאמנות. המחויבות של צה"ל לחוק ולמשפט היא מקור עוצמה ולא חולשה. היא מבדילה אותנו מהאויבים שלנו, שמפרים ברגל גסה כל חוק וכל עקרון מוסרי. היא מאפשרת לנו לפעול כצבא-עם ממלכתי במדינה דמוקרטית ולשמור על אמון הציבור".

"הפרקליטות הצבאית היא חלק בלתי נפרד מצה"ל, מאז הקמתו", הצהירה הפרקליטה הצבאית הראשית הנכנסת, אלוף יפעת תומר-ירושלמי, "בשעות רגיעה ובשעות לחימה, בעיתות שגרה ובעיתות משבר, צה"ל היה ונותר צבא המחויב לפעול בצורה חוקית וערכית. הפרקליטות הצבאית בתוך הצבא, הייתה ונותרה גוף חזק ועצמאי, המחויב לסייע לצבא במילוי משימותיו ובהשגת יעדיו, לאורו של המשפט. בשנים האחרונות התחדדה חשיבותה של החזית המשפטית, כאחת מחזיתות המאבק המשמעותיות והמשפיעות על חופש הפעולה של צה"ל ועל אמון הציבור בפעילותו. ביראת קודש, אני מקבלת היום את הפיקוד על הפרקליטות הצבאית, יחידה בעלת מורשת מפוארת, ששמה הולך לפניה".

"אני מתחייבת לעשות כל שביכולתי כדי להוביל את הפרקליטות הצבאית ולהצעידה קדימה, בהתאם לדרך שהתוו כל קודמיי – לסייע למפקדים בהגשמת מטרות הצבא, בהתאם לחוק ותוך שמירה על שלטון החוק. בתוך הבטחה זו, גלומה גם ההבטחה להשתנות ולהתעדכן כל העת – להתאים את יסודות המשפט שעליהם אנו נשענים, למציאות הדינמית והמשתנה".