מפקד חדש לאגף אסטרטגיה ומעגל שלישי

26.09.23
מערכת את״צ

אלוף אליעזר טולדנו נכנס לתפקיד ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, במקומו של אלוף טל קלמן, אשר כיהן כראשון בתפקיד זה, שירת בו בשלוש השנים האחרונות, ומסיים בימים אלו 37 שנות שירות בצה״ל.

טקס חילופי המפקדים נערך הערב (שלישי) במחנה "רבין" (הקריה), בראשות הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי, ובהשתתפות מפקדים, חיילים, משפחות ומוזמנים נוספים.

״זהו טקס ראשון של החלפת ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי״, אמר הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי, ״בעולם משתנה בתכיפות, ובמזרח תיכון רבוי אתגרים, האסטרטגיה היא המצפן לנוע בים סוער ובלילה ערפילי, תוך שמירת הכיוון הנכון.

איראן היא אתגר משמעותי - אפשרות של פיתוח נשק גרעיני, הפצת אמל"ח מתקדם לכל גורם המוכן לקבל אותו, יצירת אי יציבות במזרח התיכון ועידוד טרור רב בעולם ובאזור. אסטרטגיה ואיראן הם כמו משחק שחמט עם פעולות רבות שלא תמיד קל לצפות את השפעתן. אך הציפיה היא שיביאו בסוף למהלך משמעותי ולתוצאה חשובה.

טל, אני מאוד שמח שאתה היית ראשון, זכות ראשונים זו אחריות גדולה. בתבונתך הרבה עסקת באסטרטגיה בצורה יציבה מאוד, וידעת מתי לזהות שינוי. רואה תמיד את התמונה הרחבה ויודע מתי הפרטים הקטנים הם הקובעים.

אליעזר, אתה מקבל היום את הפיקוד על אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי - אחריות גדולה והזדמנות להשפעה. הניסיון המבצעי העשיר שצברת יחד יחד עם נקודת המבט המקורית ויכולות החשיבה והניתוח שלך הוסיפו לכולנו הרבה מאוד. אני סומך עלייך ומאחל לך הצלחה רבה״.

"לפני שלוש שנים עמדתי מולכם וקיבלתי את הפיקוד על אגף חדש במטה הכללי - אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי״, הצהיר ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי היוצא, אלוף טל קלמן, ״הרבה קרה בשלוש השנים האחרונות: הסכמי אברהם, התחזקות האויבות הישירה מול איראן, מעבר צה״ל לתחום אחריות סנטקום, התגברות אתגרי הלגיטימציה של מדינת ישראל וסביבה דינאמית שחייבה חיבור הדוק יותר בין הטקטי לאסטרטגי.

אני חושב שניתן לומר בצניעות שהאגף התמקם כאגף ליבה משפיע בצה״ל; התחזק המרכיב האסטרטגי, התעצם משמעותית העיסוק באיראן, ועולם שיתופי הפעולה הבינלאומיים הפך לאופרציה צבאית בעלת השפעה על בניין הכוח והפעלתו.

במעמד זה אני משלים 37 שנים בצה"ל - באוויר ובקרקע, בשגרה, מבצעים ומלחמה, בפיקוד מבצעי בשדה ובמטה, בכחול ובירוק, ובעיקר - 37 שנים בהן פיקדתי על אנשים מופלאים, צברתי חברים לחיים, ואיבדתי פקודים, קולגות וחברים״.

״אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי הוא אגף קטן ואיכותי המקיים תהליכי חשיבה עמוקים לטווח הרחוק ולהזדמנויות מתפרצות״, תיאר ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, אלוף אליעזר טולדנו, ״אגף אשר מעצב את בניין הכוח ואת הפעלתו, המשלב שלוש חטיבות עצמאיות ומדויקות: גוף ניהוג ועיצוב צעיר וחכם למערכה מול איראן, חטיבה אסטרטגית ותיקה ופוריה, וחטיבת תבל הנמרצת לדיפלומטיה צבאית ולשיתופי פעולה חוצי גבולות.

מדינת ישראל גדושה באתגרים, הדחוף דוחף הצידה את החשוב, כדרך חיים. משימתנו היא להתעקש על החשוב. האתגר האיראני אחר במאפייניו, אין זה המקום להרחיב בו, אומר רק שתנאי הכרחי וחשוב ביותר הוא שותפות על כל המגרש של כלל הגורמים בצה"ל ומחוצה לו, תחת אחדות משימה ואחדות מטרה, כמערכת מבצעית אחת״.