מאחורי האוהל הזה נחשף מה שחמאס מנסה להסתיר

אמצעי לחימה מכל הסוגים, מידע מודיעיני חיוני וכספי טרור בסך מיליוני שקלים - זה רק חלק ממה שנאסף מתחילת המלחמה על ידי היחפ"ש (היחידה לפינוי שלל). כעת, חושפים בפנינו אנשי היחידה איך כל אלה נראים מקרוב, ואיך הופכים את האמל"ח הפשוט ביותר - ליתרון בשדה הקרב

27.12.23
הילה גד, מערכת את"צ

רגע לפני שנכנסתי לאוהל הקטן הזה, דמיינתי מה מצפה לי בפנים. אבל אני מודה, שאפילו שעות אחרי שיצאתי משם לא עיכלתי לגמרי את מה שראיתי: עשרות אמצעי לחימה עומדים לתצוגה, ומסודרים על הרצפה בשורות על גבי שורות של סכינים, רובים, פצצות, טילי RPG ואפילו מזל"ט אחד.

כולם, ללא יוצא מן הכלל - נתפסו ע"י אנשי היחפ"ש (היחידה לפינוי שלל) משטחי הלחימה ביישובי העוטף, רצועת עזה וגבול לבנון.

 

מדובר ביחידת מילואים שהוקפצה מיד בתחילת המלחמה, ואמונה על תפיסת ציוד, תיעודו והעברתו לגורמי מחקר רלוונטים באמ"ן. "כשאנחנו אומרים שלל, לא מדובר רק באמל"ח", משתף אל"ם (במיל') מוטי זברסקי, מפקד אגד היחידות המטכ"ליות של המרה"ס, "אלא גם אמצעי תקשורת, מפות, מחשבים, כטמ"מים, כספי טרור ואמצעים מיוחדים נוספים שיכולים לשמש לנו יתרון בשדה הקרב". 

היחפ"ש וגופי המחקר פועלים יחד במהירות וביעילות כדי להביא את הממצאים שהפיקו לכוחות בשטח. "העבודה המשותפת הזו באה לידי ביטוי בשדה הקרב. יש לנו קשר יום-יומי איתם, והחיילים שנמצאים באזורי הלחימה מבינים את המשמעות שלנו", הוא מפרט, "ברגע שהם מוצאים אמל"ח שדורש מחקר הם מקפיצים אותנו. בין אם זה בשטחי כינוס, על הגדר או בתוך עזה - אנחנו מגיעים לכל מקום".

אל"ם (במיל') זברסקי ממשיך: "ברגע שנתפס אמל"ח שדורש מחקר אנחנו מיד מקפיצים את הכוחות שלנו, וכל מידע כזה משפיע בקרב. אם למשל איתרנו מפות של פירי מנהרות, חשוב שנעביר את זה לשטח כמה שיותר מהר".

"מעבר לזה", הוא מדגיש, "האמל"ח יכול לספק גם מידע אסטרטגי חשוב למדינת ישראל, כמו מאיפה הוא הגיע ועם מי האויבים שלנו משתפים פעולה".

אנשי היחידה אף בוחנים את כספי הטרור שבשדה הקרב, כפי שמדגים בפניי מפקד האגד בזמן שהוא פותח שתי מזוודות גדולות, עמוסות לעייפה בשטרות ישראליים, דולרים ודינרים ירדניים: "בשבוע שעבר, לוחמי היחידה הרב-ממדית מצאו 4.2 מיליון ש"ח בבית של פעיל טרור, ומתחילת המלחמה נתפסו בשטח הרצועה יותר מ-12 מיליון ש"ח במזומן. כל הכסף הזה מועבר למדינה, שצריכה להוכיח בבית משפט שאכן מדובר בכספים שיועדו למטרות טרור".

הכספים ואמצעי הלחימה לא סתם מוצגים כאן. מדובר בתערוכה בעלת ערך הסברתי חשוב. בשלב הזה, סא"ל (במיל') עידן שרון-קטלר, סגן מפקד אגד היחידות המטכ"ליות, מחווה בידו על האוהל שסביבו: "כל ביקור של אנשים חיצוניים במקום הזה עוזר לעולם להבין בדיוק מול מי ומה אנחנו מתמודדים. להמחיש כיצד הכסף של חמאס הולך למעשה לטרור, ולהוכיח את השימוש הציני שהוא עושה באמצעים תמימים למראה".

כדוגמה, הוא מרים M-16 ומסובב אותו. "הרובה הזה נמצא בתוך בית ספר בעזה, והוא משמש כמשחק לילדים", הוא מציג באיטיות, "הותקן בו מנגנון חשמלי עם כפתור במקום הדק, כך שהוא יורה לייזר. ככה מתחנכים ברצועה, ובזה חמאס משקיע במקום לדאוג לתושבים".

סא"ל (במיל') שרון-קטלר ממשיך בסיור שלנו ומרים שני שקי אורז. "מכניסים אותם לרצועה כסיוע הומניטרי", הוא מדגיש, וכשהוא שופך את תוכן השקים  - עשרות קליעים נופלים על הרצפה. "בכל מקום מדברים על עזה הענייה, אבל כאן אנחנו מראים את כמות הכסף שחמאס השקיע בהקמת מפעל צבאי - שכל מטרתו להרוס חיים".

"מתחילת המלחמה אנחנו פועלים 7/24. הרכבים שלנו לא עוצרים לרגע, כי אנחנו מבינים את החשיבות של מה שאנחנו עושים", מסכם אל"ם (במיל') זברסקי, "אם הצלנו חיים של חייל אחד - עשינו את שלנו".