הסיפור מאחורי שני כוחות המילואים החדשים שקמו במלחמה

את חשיבות ותרומת אנשי ונשות המילואים כולנו מבינים היטב. הפעם בחרנו להתמקד בשני כוחות מיוחדים - שמספרים את סיפורה של המלחמה, ושל מורשת ישראל כולה. יצאנו לשמוע על כוח 'אבשלום' וכוח 'יעל' בשביל לגלות, איך הם משיבים את האמון בקרב תושבי העוטף?

31.03.24
הילה גד, מערכת את"צ

מפרוץ המלחמה, אנשי ונשות המילואים היו חלק בלתי נפרד מהלחימה וההירתמות למען ביטחון ישראל. כחלק מכך, הוקמו בין היתר כוחות מילואים מיוחדים, שמלבד ההגנה על יישובים, משתתפים בפעילות לשיקום העוטף, ויוצרים קשרים אישיים עם התושבים, המבוססים על היסטוריה ומורשת קרב ארוכה - כוח אבשלום וכוח יעל. 

מטרת הכוחות היא להוות מעין מכפיל כוח לכיתות הכוננות. "מדובר בעשרות אזרחים, שחלקם כבר סיימו את שירות המילואים שלהם", פותח סרן אוהד, מפקד כוח אבשלום, "אך התייצבו מתוך תחושת שליחות אמיתית ואהבה למדינה מבלי לחשוב פעמיים, ותכלס - רוח ההתנדבות והמשמעות שבוערת בהם היא החשובה ביותר".

מי שעומד מאחורי הרעיון הוא אלוף (במיל') יוסי בכר, בשיתוף פעולה עם אבשלום חביב, יוצא חטיבה 55. ביחד הם הקימו פרוייקט מתוך ההבנה שיש צורך לשקם את האמון בין העוטף לצבא. "כשתושב נכנס ליישוב שלו, הוא רואה את אותם החיילים מגנים עליו בכל פעם", מעיד סרן אוהד על חשיבות הקשר, "זה משדר אמון ומסייע להחזיר לתושבים את תחושת הביטחון".

הכוח המגן משתף פעולה באופן מלא עם כיתות הכוננות ביישובים. ״אנחנו פרוסים יחד במוקדים רבים, כך שנוצר כוח אורגני חזק וגדול". לצד כיתות הכוננות, מלווים את מתנדבי 'אבשלום' ו'יעל' גם נציגי החטיבה הצפונית ואוגדת עזה, שדואגים להכשיר אותם באמצעות אימונים בצאלים ובבא"פ דרום.

שמות שני הכוחות נבחרו במטרה להנציח ולשמר את זכר הנופלים: 'אבשלום', קרוי על שמו של אבשלום חביב ז"ל, שהיה חבר במחתרת האצ"ל. 'כוח יעל' נקרא על שם לוחמי חטיבה 55 יונתן דיטש ז"ל, עומרי בן שחר ז"ל וליאב אטיה ז"ל, שנפלו בחאן יונס. 

"בשבילנו זה מייצג את ההמשכיות של מורשת ישראל", משתף סרן אוהד, "לזכור ולהזכיר אותם ואת המטרה שלשמה הם נפלו. גם לי יש חברים שנפלו, וכשאני שומע את השמות של הכוחות, אני יודע שהם שזה לא היה לחינם".

לאחרונה, החלו המתנדבים גם ביוזמה חדשה בשם "נשק-משק". היא כוללת עבודה ביישוב בשעות היום ושמירה עליו בלילה. "החבר'ה האלה מחזקים את היישובים 7/24 - גם בהגנה וגם בשיקום", מציין סרן אוהד. 

"המטרה שלנו היא להיות מוכנים לכל תרחיש, לכן אנחנו דואגים לאימונים מקצועיים בירי ובקרב מגע, כדי לוודא שהכוח יהיה איכותי ויוכל לעמוד בכל משימה", מסכם מפקד כוח 'אבשלום', "אנחנו מבינים שזה אירוע היסטורי, ואנחנו מוכנים לעשות מה שצריך - למען התושבים".