50 שנה אחרי - מחזירים את הצבע למטוסי הקרב הישראליים הראשונים

איך מה שהתחיל כמשבר רגע לפני מלחמת ששת הימים - הוביל לשלישיית מטוסי קרב תוצרת הארץ? לאחר תהליך שימור קפדני, פגשנו אותם בתערוכה החדשה במוזיאון חיל האוויר בחצרים, וגילינו איך ממריאים על כנפי ההיסטוריה

27.03.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

תארו לכם מדינה צעירה שהוקמה לפני פחות מ-20 שנה: מנסה להרכיב את הפסיפס האנושי המורכב ומתמודדת במקביל מול שכנות שהן למעשה אויבות. ואם זה לא מספיק, ב-3 ביוני 1967, ימים אחדים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, ניצב מולה אתגר נוסף: הכרזת נשיא צרפת על אמברגו נשק לישראל, בעקבותיו נמנעה העברת 50 מטוסים מדגם מיראז' M-5 לצה"ל.

צילום: ארכיון חיל האוויר

על מנת להגן על אזרחיה ולצמצם את התלות, ייצרה ישראל בתוך שש שנים שלושה מטוסי קרב - 'נשר', 'כפיר C1' ו-'כפיר C2'. "המהלך הזה היווה פריצת דרך טכנולוגית ותעשייתית משמעותית ביותר בתולדות חיל האוויר ובהתפתחותן של התעשיות הביטחוניות בישראל", מדגיש ע"צ אבי משה סגל, אוצר מוזיאון חיל האוויר בחצרים. "כל אחד מהם יוצר או הורכב בארץ ותורם ליצירת המופת שהיא - מטוס הקרב הכחול-לבן הראשון", מסביר אוצר המוזיאון.

"במסגרת תהליך הפיתוח המואץ הורכבו במפעל "להב" מטוסי ה'נשר'", הוא מפרט, "הם היו הראשונים להיכנס לשירות בשנת 1971, ולחמו במלחמת יום הכיפורים כמטוסי יירוט של הקו הראשון. לזכותם נרשמו יותר מ-100 הפלות של מטוסי אויב במערכה".

נשר מטייסת 113 ממריא מבסיס חצור, מלחמת יום הכיפורים. צילום: ארכיון חיל האוויר


במקביל למטוס ה׳נשר’, שיוצר והורכב על פי המיראז׳ M-5 הצרפתי, התעשייה האווירית וחיל האוויר פיתחה בשנת 1970 את מטוס ה’טכנולוג׳: ״זהו פיתוח ישראלי. התקנו על מטוס מיראז׳ דו מושבי את מנוע הפאנטום האמריקאי, ולאחר מכן גם את כנפוני קנארד. הוא האבטיפוס של סדרת מטוסי ה׳כפיר׳״.

מטוס ה'נשר' כיום


בתוך ארבע שנים בלבד, כך מספר אבי, כבר ייצרו את מטוס הקרב השני - כפיר C1': "ב-1975 התעשייה האווירית לקחה את ה'נשר', הרכיבה לו מנוע אמריקאי והוסיפה לו חיזוק מאוד רציני בכנפיים ובגוף כדי שיוכל לשאת יותר חימוש. ה'כפיר C1' הצליח לשאת 4 טון חימוש, לעומת קודמו - שיכל לשאת 2 טון בלבד".

מטוס C-1 בעבר. צילום: ארכיון חיל האוויר
מטוס C-1 כיום


מדגם ה'כפיר' המדובר פותחו דגמים מתקדמים יותר, אשר שירתו בחיל האוויר הישראלי ובחילות נוספים בעולם. לאחר מספר שנות פעילות הוא הוחלף בדגם חדש, שהפך במהרה לנפוץ ביותר - 'כפיר C2'.

מטוס C-2 בעבר צילום: ארכיון חיל האוויר


'כפיר C2' הוא מטוס הקרב השלישי שיוצר בישראל, בשנת 1977, אשר בדמותו נבנו מאות 'כפירים'. "הדגם הכי מתקדם של מטוס הכפיר הוא 'C7', של טייסת 144 בבסיס עובדה וחצור. ב-1994, הוא יצא משירות", מוסיף אוצר המוזיאון.

כפיר קנארד (C-2) מטייסת 149 בטיסה מעל לבנון, 1988. צילום: ארכיון חיל האוויר


30 שנה חלפו מאז, ובימים אלה תוכלו למצוא את שלושת המטוסים ההיסטוריים לאחר שעברו תהליך שימור וטיפול, בתערוכה ייחודית במוזיאון חה״א בחצרים, הפתוחה למערכת הביטחון והחינוך.

המוזיאון, כך מציין האוצר, מקפיד על צביעת המטוסים מחדש, בדיוק כפי שהיו בשימוש - עד לרמת מיקום המדבקות ויציאות החירום של כלי הטיס.

מטוס C-2 כיום

ההיסטוריה שקמה מחדש לתחייה מעוררת התרגשות במקום, ואפילו הובילה לסגירת מעגל מיוחדת עבור אשר, מנהל העבודה האחראי על צביעת המטוסים. במסגרת שירותו כנגד בכיר במערך האחזקה של החיל, היה אשר אמון גם על תיקון מטוסי ה'כפיר' כשהיו בשימוש - וכיום, כאמור, צובע אותם מחדש.

"לפניכם", מכריז בגאווה אוצר המוזיאון, "שלושה מטוסי קרב שהיוו את ראשית הצירים בפרויקט שלא היה כמותו קודם לכן במדינה - מלאכת מחשבת של תכנון וביצוע, ומקור השראה לבנות ולבני הדורות הבאים בחיל האוויר, בצה"ל ובחברה הישראלית".