הצצה אל מטוס הביון המתקדם ביותר של חיל-האוויר

בחודש אפריל 2021, נחת לראשונה בבסיס נבטים ה"אורון" (גאלפסטרים G-550), מטוס הביון המתקדם ביותר מסוגו בחיל-האוויר. לכלי האווירי יכולות חוזי, עיבוד וצילום מגוונות. "אורון" מופעל לאורך חודשי המלחמה בשלל משימות שאת רובן לא ניתן לחשוף ומביא יתרון מבצעי בזירות השונות

26.03.24
שני פרלברג, ביטאון חיל האוויר

הוא טס מעל כולם, סופק נתונים ומביא מידע רלוונטי מזירות רבות לצד משימות נוספות שהשתיקה יפה להן. מטוס ה״אורון״ (גאלפסטרים G-550) המופעל על-ידי טייסת 122 (״הנחשון״), נכנס לשימוש מבצעי בעיצומה של המלחמה ומביא יכולות חדשות לצה״ל ולמערכת הביטחון בכל יום מחדש.

יכולות רבות עוצמה
ה״אורון״ כאמור, נחת בחיל-האוויר לראשונה בשנת 2021 ולאחר טקס הקבלה המריא ישירות לנמל התעופה בן-גוריון לאתר של חברת ״אלתא״. שם, התחיל תהליך של הטמעת המערכות ובדיקתן. "מטוס ה׳אורון׳ הוא פרויקט רב-זרועי אשר נותן מענה לקשת רחבה של משימות ולאו דווקא במרחב הידוע של משימות חיל-האוויר", פותח רס"ן י׳, מפקד גף ״אורון״ בטייסת 122.

תהליך הכניסה לזירה המבצעית של המטוס הייחודי מסוגו, הואץ משמעותית עם פרוץ המלחמה. על אופי פעילות המטוס לא ניתן לפרט רבות והמערכות המותקנות בו מסווגות, אך ניתן לומר כי הוא מביא יכולות חדשות לחיל-האוויר וליתר גופי הביטחון שלא היו בעבר. ל״אורון״ יכולת לטוס במהירות גבוהה, ללא תלות בתנאי מזג-האוויר ומבלי לפגוע ביכולות הצילום שלו הודות לסנסורים ולמערכות הצילום החדישות המותקנות בו.

בנוסף, טווח האיסוף הרחב מסוגל לספוק כמויות עצומות של מידע ולהעביר אותם אל חוקרי מודיעין בזמן אמת. יכולות אלה בשילוב סיירי האוויר היושבים בתוכו, מאפשרים סגירת מעגלים באופן אוטונומי. "בבטן המטוס יושב צוות שיודע לבצע משימות איסוף, עיבוד, הפללה והכוונת גורמי תקיפה. יכולת זו הופכת את חיל-האוויר לרלוונטי במשימות ארוכות טווח בהם יש מגבלת מרחק בתעבורת הנתונים", מגדיר רס"ן י׳.

רלוונטיות לזמן ולזירה