ה"ברק" נכנס לפעולה - אתם תרגישו את הרעם. הצצה ראשונה

ממוגן, התקפי, ומשנה את כל מה שחשבתם על טנק - הכירו את "הברק". הרק"ם החדש נקלט ונחשף היום בחטיבה 401 והולך לשנות את פני המערכה, יש בו בינה מלאכותית, מערכת "מעיל רוח", ונשקים נשלטים חשמלית - צפו בו, ותצטרפו לעידן החדש של השריון

19.09.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

כבר כמעט חצי מאה שטנקי המרכבה שולטים בשדה הקרב היבשתי, וכעת - הם מקבלים שדרוג משמעותי. בציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים, חיל השריון מתחדש ב"ברק", טנק מרכבה סימן 4, שיוצר כולו כחול-לבן, ואמור להוביל מהפכה.

 
ראיון והגשה: שירה הלמן, עריכת וידאו: רומן לירנר, עריכת תוכן: אלה פלג וענבר דקל כהן, צילום: עמית דוידוב, נדב שניידר וגילי נחשוני, אפטר: יונתן הרשקוביץ'

עד היום, מפקדי הטנק נאלצו להוציא את הראש כדי לראות את המתרחש מבחוץ, אך בעזרת שיפור משמעותי שהברק מביא איתו - שמים לזה סוף: קסדת לחימה מפיתוח 'אלביט מערכות' נכנסה לכלי. בעזרת רשת מצלמות וחיישנים סביב הטנק היא מציגה על המשקף את כל נתוני הלחימה הרלוונטיים, ומאפשרת יכולת סריקה של 360 מעלות בהזזת ראש, וכך, כל הלוחמים נשארים בפנים.

יתרונות הקסדה לא נגמרים בזה, בנוסף ליכולות הסריקה היא משלבת טכנולוגיית בינה מלאכותית שמאתרת מטרות בזמן אמת, אותן יהיה ניתן להעביר בקלות למכלולי התקיפה והזרועות ולתקשר עם צוותים אחרים בשדה הקרב. כך, תקשורת עם גורמים מחוץ לטנק קלה מתמיד, ובלי לצאת לרגע, לצוות הטנק מידע רחב ומדויק על המתרחש מחוצה לו. 

בעזרת כוונת תותחן משופרת ונשקים נשלטים חשמלית - התקיפה בברק אפקטיבית ומדויקת בהרבה. "קליטת הטנק מהווה הזדמנות אדירה לשיפור האפקטיביות המבצעית לקראת המערכה הבאה", מדגיש מפקד חטיבה 401, אל"ם בני אהרון. בנוסף, בטנק יש מערכת "מעיל רוח", שמגנה עליו מטילי נ"ט.

נתונים טכניים על טנק ה"ברק"

יכולות תצפית יום ולילה מתקדמות, מצלמות צריח, מצלמות תובה והגנה היקפית.

כלל הצוות, כולל מפקד הטנק יהיו ממוגנים
לאורך כל הלחימה. לרשות מפקד הטנק תהיה קסדה אשר בימים אלו בפיתוח, עימה יוכל לראות את המתרחש בחוץ באמצעות קסדת "Iron Vision", שיפור שיצמצם את איומי הצליפה בשדה הקרב.

יכולות עיבוד תמונה ושימוש בבינה מלאכותית מתקדמת למיצוי מידי - איש צוות חמישי.

מערכת הגנה אקטיבית עם יכולות מהירות להפקת מידע.

יכולת קישוריות גבוהה עם מגוון הכוחות במרחב הלחימה וקישור לכוחות נוספים.

שיפור יכולת סגירת מעגלי אש בצק״ג ובצק״ח בצורה מהירה מדויקת ואיכותית. יכולת הפקת וקליטת מידע מהר, והעברתו למכלול התקיפה וכן, בין זרועות.

כוונת תותחן משופרת הנקראת ״לשם״ בעלת יכולות תצפית יום ולילה מתקדמות.

הטנק פותח על ידי מנת"ק במשרד הביטחון, בשיתוף מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה, חיל השריון, חברות 'אלביט מערכות', 'רפאל' ותעשיות ביטחוניות רבות נוספות מקרית שמונה ועד מצפה רמון. טנקי הברק הראשונים נקלטו החודש בגדוד הבוקעים שבחטיבה 401. "שילוב טכנולוגיות אלו עם איכות אנשינו, יביא ליתרון אדיר בעליונות היבשתית", מכריז קצין שריון ראשי, תא"ל הישאם אבראהים, "אני גאה על הזכות להיות בראש החיל ברגע היסטורי כזה".