מהיום הזה מפקדי 401 יצאו חזקים יותר - מבלי להזיע

אימון המפקדים האחרון של חטיבה 401 עסק לא רק בהכשרה מבצעית, אלא גם בהתמודדות הנפשית של הלוחמים עם המורכבויות שהם חווים במהלך השירות. שמענו מקב"ן היחידה ומאחד המפקדים על הסדנה שמוכיחה שחוזקה באה לא רק מהשרירים

23.08.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

כשאומרים לנו אימון - מיד נחשוב על תרגילים פיזיים, שעות מרובות בשטח והכשרות מבצעיות, אך למפקדי חטיבה 401 הייתה בשבוע שעבר הזדמנות להתעמק בנושא חשוב לא פחות - חיזוק החוסן הנפשי. 

במהלך היום, שהתקיים בשיזפון, הם עברו סדנאות קבוצתיות, הרצאות ושיחה עם קב"ן היחידה, סרן יונדב משען. "הסדנה איפשרה להם ללמוד אחד מהשני על פיתוח החוסן מנקודת מבטם האישית", שיחזר סרן משען. "למדתי פה דברים שאם הייתי יודע בתקופה שלי כמ"מ, הייתי עושה אחרת", כך סיפר לי סרן יצהר זולדן, מ"פ בגדוד 46 בחטיבה.

 

אבל מה הצורך בעצם בסדנה שכזו? בין תפיסת קו, היתקלויות עם אויב והמרחק מהבית, לוחמים מתמודדים עם אתגרים רבים. "כשהייתי מפקד צעיר יותר, תפסנו קו ברצועת עזה, והמחלקה שלי הייתה שלושה ימים באתגר מבצעי בשטח", שיתף סרן זולדן, "ספגנו אש והיינו צריכים להתמודד עם המון דברים במקביל - זה דרש חוסן מנטלי אדיר".

היום, כמ"פ בחטיבה, הסדנה גרמה לסרן זולדן להסתכל לאחור על התקופה, ולהבין איך יכל לפעול אחרת. "הבנתי שלא הייתה לי מודעות לדברים מסוימים", הוא מתוודה, "למשל, יכולתי לשקף לחיילים את המצב בשטח בצורה רחבה יותר, וזה היה עוזר גם להפיג את חששותיהם".

רגע השיא מבחינתו של סרן זולדן  בסדנה היה הרצאה שבסיומה. הוא ושאר המפקדים הכירו את צוראל, חייל לשעבר שחווה פוסט טראומה, ומעביר את סיפור חייו הלאה: "לשמוע אותו הראה לנו שלא משנה מה אנחנו חווים, בעזרת כוח רצון אפשר לצמוח לגבהים חדשים, לסמן מטרות ולעבוד קשה". 

בסוף הסדנה, יצאו המפקדים עם כלים רבים לחיזוק החוסן הנפשי, ביניהם הגברת השיח עם החיילים, זיהוי מצוקה ועוד. "מבחינתי", מצהיר המ"פ, "אם כל מפקד ייצא מכאן עם כלים פרקטיים שהוא הולך ליישם באימון הקרוב ובשעת לחימה - היום הזה עשה את שלו".

לצד התוכן שספג, סרן זולדן יצא מהיום הזה עם מסר לחיילים במשבר נפשי:

יש המון גורמים עם ניסיון וכלים. רק צריך לדעת לפנות לאדם הנכון מרמת המפקד הישיר ועד כל מי שיכול לסייע. 

דברו עם מפקדים וחברים, זה שעוד מישהו יודע ואיתכם במצב יעניק לכם תחושת ביטחון.

לעבד את המשבר יעזור לפרק לגורמים ולהקטין אותו.

יש לנו מלא יכולות ומשאבים, רק צריך לדעת להשתמש בהם.