"הדבר החשוב ביותר לצבא זה הכוח הלוחם"

14.09.17
רותם גנץ וניצן צור, מערכת את"צ

כחלק מיעדי חיזוק המערך הלוחם והעצמתו, סיכם הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, בשיתוף אגף כוח האדם על שורת שינויים בתחומי הצרכנות, ההוקרה, הציוד והפרט אשר יצטרפו לשורת הטבות שכבר מומשה ולה זוכים הלוחמים כבר עכשיו.

"מעמד הלוחם בצה"ל זה סוגיה שעוסקים בה שנים ארוכות, מתוך הבנה שיש תהליך רב שנתי של ירידה איטית בנכונות ללחימה", אמר הרמטכ"ל. "זהו תהליך שבסיסו הוא שבקצה החוד של צה"ל - הדבר החשוב ביותר זה הכוח הלוחם שמבצע משימות ומסכן את החיים שלו".

"הבסיס בעיניי זה אמירה ערכית לגבי החשיבות של הלוחמים והחוד הלוחם של צה"ל", הדגיש הרמטכ"ל. "הטכנולוגיה והמודיעין הם חשובים מאוד, הדבר החשוב ביותר למימוש המשימות והייעוד של צה"ל הם הלוחמים".

"אמירה ערכית לבד זה לא מספיק. אי אפשר להביא חיילים ליחידות הלוחמות, לסכן את חייהם ולתת 700 שקל", ציין הרמטכ"ל והוסיף: "מי שמסתכל על ההיבט החומרי יעדיף לשרת בעורף. לכן נקטנו בשורה של צעדים שמעבירים את המסר של הוקרת הצבא ולוחמיו".

בנוסף, לאחר עבודת מטה מתמשכת הוחלט באכ"א על הגדרת החלוקה בין המערך העורפי וזה הקרבי והלוחם לפי המדרגות הבאות:
לוחם חוד: חייל המאומן לפעול במרחב מבצעי המגע כדי לפגוע באויב במערכים מתמרנים תוך סיכון חייו.

לוחם: חייל המאומן לפעול במרחב מבצעי המגע כדי לפגוע באויב, בין אם באופן ישיר ובין אם כחלק מצוות באמצעי לחימה, תוך סיכון חייו.
חייל תומכ"ל מבצעי: חייל המאומן לפעול במרחב מבצעי המגע תוך סיכון חייו בתפקידים עזר לפו"ש, מודיעין, מנהלה.

תומכ"ל: כלל המקצועות אשר אינם מסכנים את חייהם ברמת פעילות א'.

חייל עורפי: חייל המשתייך ליחידה אשר איננה מיועדת לפעול במרחב מבצעי המגע. לעיתים ולפרק זמן קצוב, נדרש לפעול במרחב מבצעי המגע תוך סיכון חייו.

בין ההטבות ללוחמים אשר יושמו: ציוד לחימה ייעודי וחדיש, כרטיס כוכבים לרכש ציוד אישי, קיצור הפז"ם בדרגה (קבלת סגן או סמ"ר עת הכניסה לקבע), תכנית "ממדים ללימודים" המעניקה מלגה מלאה ללוחמים עם סיום שירותם וקבלתם ללימודים אקדמיים.

ההטבות החדשות מיועדות לחיילים המוגדרים כלוחמי חוד. חלקן מבוצעות בימים אלו וחלקן ייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים, וביניהן ניתן למנות:

- העלאת דמי הקיום בשנת השירות השלישית ל- 2,000 ש"ח (החל מנובמבר הקרוב)
- כרטיס מוטען לשימוש במסעדות, סרטים, אטרקציות ובגדי ספורט על סך 1,000 ש"ח שיוטען בשתי פעימות
- הקדמת קבלת תעודת הלוחם מ-20 ל-18 חודשי שירות
- הגדלת הסמלים וסיכות הלוחם
- נסיעה לאילת בחופשה - על אזרחי
- שוברי קורס ללימודי פסיכומטרי
- תהליך רחב לשדרוג בסיסי אימונים
- העצמת והעמקת סדרות החינוך
- טיולי שחרור
- החתמת קבע ותכניות לימודים ליחידות מיוחדות