צה"ל קורא לבדואים להתגייס

מתוך הערכה על התנדבותם ותרומתם לצבא ועל מנת להרחיב את היקף הגיוס, מעניקים בצה"ל שורת הטבות לחיילים בדואים. מהשתתפות בשכר לימוד, דרך קורסים מיוחדים ועד הנחה ברכישת קרקעות. אנחנו כאן בשביל לעשות לכם סדר

01.10.17
טלי סטמבולצ'יק, מערכת את"צ

"הלוחמים הבדואים הם לוחמים עזי נפש והם חלק מרכזי ביכולת של צה"ל" - כך הדגיש הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, כשנפגש לאחרונה ביחד עם ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, עם הנהגת העדה בדרום לרגל חג הקורבן.

"אני רואה פוטנציאל אדיר להגדיל את היקף אנשי הקבע והקצינים ואת היקף הגיוס ואת השירות בכלל היחידות של צה״ל", הוסיף הרמטכ"ל. "לצורך כך, החלטנו על שורה ארוכה של צעדים שיש להם מטרה אחת - לעודד את בני העדה להתנדב לצה״ל ולקחת חלק במשימת הביטחון. זוהי הזדמנות עבורי להביע הערכה עצומה על השילוב והתרומה בצה״ל".

הדבר המרכזי שצה"ל מציע הוא שירות משמעותי ומאתגר ולצידו גם תגמול והוקרה. "אנחנו כל הזמן בתהליכים שנועדו לעודד את הגיוס", מספר לנו רס"ן שאדי גריפאת, מפקד המרחב הבדואי בדרום, ומונה עבורנו, ביחד עם יאיר מעיין, מנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, את ההטבות המגיעות לחיילים מהמגזר:

1. כל חייל בדואי ששירת בצה"ל מעל 24 חודשים תקינים, זכאי להנחה משמעותית ברכישת מגרשים באזורים מסוימים ולתעדוף גבוה במכרזים. נכון לעכשיו, ההנחה עומדת על כ-90% על מחירי הקרקעות בצפון ו-50% ממחיר הקרקע ו-70% מעלות הביטוח בדרום.

2. שירות מקוצר של 28 חודשים, אשר מחולק לשלושה פרקים:

פרק א' - קורס "אייל" להכנה לשירות, בו עוברים תכנים של עברית והעצמה אישית. בסופו ייפגשו החיילים קציני מיון וישובצו, בהתאם לרמת העברית, הנתונים האישיים והעדפות החיילים, ביחידות צה"ל השונות.

פרק ב' - שירות של 24 חודשים ביחידות.

פרק ג' - חודש של הכנה לאזרחות.

* קיצור השירות חל עבור מי שהתגייס למחזור הראשון של קורס "אייל" (החל מפברואר 2016 ואילך).

3. סמינר בצפון לעידוד גיוס לעתודה אקדמית, שכולל קורס הכנה לפסיכומטרי בחינם. מי שיבחר במסלול, ישרת שנתיים בסדיר ושנתיים נוספות בקבע במקצוע אותו למד.

* מי שהחל את תכנית העתודה ב-2016 או לפני כן, ישרת שלוש שנים בסדיר ושלוש שנים בקבע.

4. תנאים ייחודיים בקבלה למסלולי העתודה.

5. מסלול מורים-חיילים במכללת קיי בבאר שבע - מסלול שנפתח מחדש באוקטובר 2016, וכולל מימון שכר לימוד לתואר ראשון בהוראה ודמי קיום משמעותיים. בתום שלוש השנים, ילמדו בוגרי התואר בבתי הספר התיכונים על מדים במשך שנה או שנתיים, כל מקצוע מלבד חינוך גופני. הם יעבירו הרצאות על גיוס ויחשפו את תלמידיהם לנושא.

6. הכנות לצו הראשון בלשכות הגיוס בצפון ובדרום, ביום ההתייצבות.

7. פרויקט "שחף" להכנה ללימודים אקדמיים של אגף ההכוונה לחיילים המשוחררים במשרד הביטחון. בפרויקט בצפון יכולים להשתתף חיילים שהשלימו שירות תקין ובנות שירות לאומי, ובדרום חיילים משוחררים בלבד. 

הפרויקט כולל 4 חודשי הכנה למכינה ומכינה של 9 חודשים - במסגרתם משלימים 12 שנות לימוד - בחינם, ומימון 50% משכר הלימודים, בנוסף לדמי קיום משמעותיים.

8. חיילים שהשלימו שירות מלא זכאים לקורסים של הכשרות מקצועיות בחינם, לליווי פרטני אחרי השחרור במציאת תעסוקה על ידי יועצי השמה ולעדיפות במרכזי ההשמה של משרד הכלכלה. 

9. מדור ההשמה בפיקוד הדרום, מדור חדש וייחודי, מסייע ללוחמים שמשתחררים מגדוד הסיור המדברי (היחס"ר) ומיחידת הגששים להשתלב בשוק העבודה. חיילי המדור נמצאים בקשר רציף עם חברות ממשלתיות, כגון חברת החשמל, משטרת ישראל והרכבת, ומסייעים למשתחררים בתהליכי המיון והקבלה אליהן - מארגנים ימים פתוחים, מעבירים קורות חיים לחברות ונמצאים בקשר עם המגייסים. הדגש הוא הן על איתור מקומות עבודה מתאימים והן על לימודים.

הרצון לשילוב בתעשייה מגיע מההבנה שאם חייל יסיים שירות צבאי תקין, וצה"ל ידאג לו למקום עבודה או השכלה, הוא יממש את עצמו ויהיה אזרח טוב יותר, וגם יביא ויעודד את אנשיו מהבית להתגייס. המטרה היא לעודד כמה שיותר גיוס, בעיקר מתוך העובדה שהבדואים לא חייבים בו.

"אני רואה חשיבות עליונה בשירות בצבא, לא משנה באיזה מסלול", מצהיר רס"ן גריפאת, "ובטוח שכל מי שעושה שירות צבאי יהיה אדם יותר טוב לעצמו, למדינה, ולמשפחה שלו. אין עוד מסגרת כמו צה"ל שנותנת את החינוך, ההעצמה האישית, חיזוק הביטחון העצמי והמשמעת. אנחנו נותנים לצעירים במגזר את הכלים, כדי שיצליחו. ההצלחה שלהם היא הצלחה של מדינת ישראל".