איך תיראה יחידת מיטב בזמן חירום?

אם חשבתם שכל מה שמתעסקים בו במיטב זה מלש"בים - טעיתם. במסגרת התרגיל הגדול ביותר של צה"ל בשני העשורים האחרונים, יצאנו לבדוק מה היחידה עושה בשעת חירום, איך מביאים את התגבורת הטובה ביותר לחזית הלחימה, ומי היא יחידת המילואים שעוזרת למיטב בשגרה - אבל בזמן חירום תשתלט על העניינים. "כל הצבא נושא את עיניו אלינו"

13.09.17
טלי סטמבולצ'יק, מערכת את"צ

כולנו מכירים את יחידת מיטב - חווינו את הקשר איתה, שהתחיל במכתב בדואר, המשיך בפגישה פנים מול פנים בצו הראשון, בשיחות בטלפון, זימונים, מיונים, והסתיים ביום הגיוס - הפעם האחרונה אי פעם שנשמע מהיחידה (אלא אם כן, כמובן שובצנו באחד מתפקידיה), נכון? מסתבר שלא בהכרח.

היחידה, שעוסקת בשגרה באיתור מלש"בים ושיבוצם בתפקידים בהתאם ליכולות והצורך בשטח, עושה את אותו הדבר גם בזמן חירום - הפעם עם כוח אדם שיהווה תגבורת ליחידות הלוחמות.

אחרי שנשלחו צווי 8 והמילואימנקים התייצבו ביחידותיהם, מתגלים הפערים בשטח והצרכים החדשים שנוצרו. כאן נכנסים לתמונה ענף תכנון כוח אדם מילואים, שהופך לגוף התגבורת של צה"ל, ומיטב - הזרוע המבצעת שלו.

"בזמן חירום, כל מי שלא שייך ליחידה אורגנית - חיילים בהכשרה או בלימודים אקדמיים, טירונים, מילואמניקים ובני ישיבות, עובר להיות תחתינו", מספר רס"ן רון מרסיאנו, ראש מדור תכנון בענף בשגרה וראש זירת המקורות של צה"ל בחירום. "מדובר במאות אלפי חיילים, אותם אנחנו בוחנים לפי המשימות והצרכים ושולחים את המתאימים ביותר לשטח. בזמנים כאלו כל הצבא נושא את עיניו אלינו ", הוא אומר.

את ביצוע המשימה הזו תרגלו אתמול לראשונה ביחידה, במסגרת תרגיל "אור הדגן" - התרגיל הגדול ביותר בצה"ל ב-19 השנים האחרונות. לפי תרחיש התרגיל - לחימה רחבה בזירה הצפונית - נדרשה היחידה לשלוח בהקדם האפשרי תגבור של כמה עשרות חיילים לאזור הקרבות, ביניהם נהגי משא כבד, רופאים וקציני לוגיסטיקה.

החיילים שהשתתפו בתרגיל התייצבו אמש בתל השומר, עברו ראיונות אצל קציני המיון, העבירו את הלילה בבסיס והבוקר עלו לפיקוד הצפון, שם התראיינו בשנית כדי להיקלט, כביכול, ביחידות עצמן.

"כל משתתף קיבל תדפיס עם הפרטים האישיים והתפקיד שלו בשירות הסדיר, ובנוסף דף עם סיפור אישי", מתאר רס"ן מרסיאנו, "בצורה זו תרגלנו גם את קציני המיון. אנחנו עושים הכל כדי להסתכל לכל אחד ואחת בעיניים, לשמוע את הסיפור שלהם, לבדוק האם יש בעיות כלשהן, ולוודא שהם אכן יכולים לבצע את התפקיד בצורה הטובה ביותר".

רס"ן רון מרסיאנו

אמנם הפעם היחידה שבה נדרשה יחידת מיטב לסייע במאמץ המלחמתי הייתה לפני כעשור, אך במיטב לא שוקטים על שמריהם. "במהלך 'עופרת יצוקה' התבקשנו להקים גדוד ממאגר הלומדים של צה"ל כדי שיסייע לפיקוד העורף", מספר סא"ל (מיל) ניסים אלקובי, מפקד יחידת ניתוב תגבורת מטכ"לית. "אמנם עמדנו במשימה, אבל זה לקח יותר מדי זמן והבנו שיש צורך ביחידה שמומחית בתחום".

כך, לפני כשנתיים, הוקמה מחדש יחידתו של סא"ל (מיל) אלקובי, יחידת מילואים שבשגרה מסייעת למיטב בקליטת המלש"בים בתקופות הגיוסים הגדולות, ובתרחיש קיצון תתפוס את הפיקוד ותנהל את משימת תגבור כוח האדם. "אנחנו חיים את היחידה בשגרה, כדי שבחירום נוכל לדבר באותה השפה ולתפקד בצורה הטובה ביותר", הוא קובע, "או שאתה חי את מה שקורה פה - או שלא תהיה פה".