"אין נקודה במחנה שלא פעלנו בה". כל מה שקרה במבצע בג'נין

04.07.23
מערכת את״צ

00:35: לוחם צה"ל בקבע נהרג מירי הערב (שלישי) במהלך המבצע נגד תשתיות הטרור במחנה הפליטים ג'נין.

הודעה נמסרה למשפחתו. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה.

00:15: דובר צה״ל, תא״ל דניאל הגרי: ״תהליך הקיפול יהיה זהיר, איטי וממוקד. כל חטיבת מנשה תתנהל בצורה מבוקרת במהלך הקיפול.

בשלב הזה כל חטיבת הקומנדו יצאה מהמחנה וניתקה מגע. מח״ט מנשה לקח אחריות על המרחב.

במהלך הפעולה והניתוק זיהינו חוליה של חמישה אנשים עם נשקים שנעו לכיוון הציר המרכזי, ככל הנראה כדי לפגוע בכוחותינו. תקפנו את החוליה בעזרת כטמ״ם.

המבצע לא הסתיים עדיין. עד גמר ניתוקי המגע נישאר עם תאי לחימה פתוחים על מנת להיות עירניים״.

22:27: דווח אודות ירי כוחות צה"ל על בית חולים ברשתות החברתיות, הדיווחים לא מוכרים בשעה זו לכוחות הביטחון. מאז כניסת הכוחות לפעילות במרחב העיר, ארגוני הטרור משתמשים במקומות אזרחיים כמקום מסתור ומשתמשים באזרחים כמגן אנושי. צה"ל מאפשר תנועת כוחות רפואה פלסטיניים במרחב העיר ופועל לצמצום פגיעה בבלתי מעורבים.

22:21: כלי טיס של צה"ל תקף חוליית חמושים שהתמקמה בבית קברות בפאתי העיר ג'נין. החמושים היוו איום כנגד כוחות הביטחון בעת יציאתם ממחנה הפליטים.

זוהי הוכחה נוספת לניצול של אתרים אזרחיים ברחבי העיר ומחנה הפליטים ג'נין על ידי גורמי טרור.

19:45: כוחות צה"ל,שב"כ ומג"ב איתרו והחרימו אלפי אמצעי לחימה במרחב מחנה הפליטים והעיר ג'נין, בהם מטענים, סוגי תחמושות, כלי נשק ומעבדות נפץ.

 

מעל 300 חשודים תוחקרו על ידי כוחות הביטחון, 30 מהם נעצרו.

 

מצורפים נתונים עדכניים על פעילות צה"ל, שב"כ ומג"ב במחנה הפליטים ובעיר ג'נין להיום (שלישי) בשעה 19:00:

* 14 דירות מבוקשים וחדרי ניהול מלחמה ששימשו לטרור אותרו וסוכלו על ידי כוחות הביטחון.
* אותרו והושמדו שש מעבדות נפץ בהן נמצאו מעל ל-300 מטענים, חומרים לייצור מטענים ואמצעי לחימה נוספים.
* שלושה חדרי ניהול לחימה שהיוו תשתית טרור סוכלו.

* הוחרמו ונוטרלו 10 מטעני גחון, 24 רובים מסוג M-16, שמונה אקדחים, מאות כדורים למגוון סוגי נשקים.
* הוחרמו מאות אלפי כספי טרור.
* הוחרמו עשרות ק"ג של חומרים כימים להכנת מטענים.
* אותרו שישה פירים תת קרקעיים ושני סליקי אמל"ח המזוהים עם ארגון טרור ובהם אמצעי לחימה רבים.

אמצעי הלחימה נמצאו בדירות מסתור, במסגד, בבורות מסתור במרחב אזרחי, בחדרי ניהול לחימה, וברכבים.

 

19:24: מוקדם יותר היום (שלישי) נערך טקס חילופי מפקד מפקדת העומק בבסיס הקריה ובו נשא הרמטכ"ל דברים.

"אנחנו נדע להיכנס לאן שנרצה, עת שנידרש ומתי שנבחר", אמר הרמטכ"ל, "לא יהיה מקום בטוח למחבלים - ומי שברח היום אנחנו נדאג למצוא אותו מחר".

18:55: ביממה האחרונה פועלים כוחות צה"ל ומג"ב בהכוונה מודיעינית של שב״כ, לסיכול טרור והסרת האיום במחנה הפליטים ובעיר ג'נין. עד כה, נעצרו 13 חשודים שהועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.

15:02: צה"ל נטרל, בהכוונה מודיעינית של שב"כ, 11 מטענים וחומרי נפץ שהוטמנו בכבישים במחנה הפליטים ג'נין ובמרחב סביבה אזרחית. הפעולה בוצעה באמצעות פילוס הכבישים עם כלים הנדסיים. כמו כן, הכלים ההנדסיים פעלו להסרת החסמים שהציבו החמושים במחנה במטרה למנוע את פעילות כוחות צה״ל.

12:11: לוחמי יחידת אגוז, עוקץ ויהל"ם, על בסיס מידע מודיעיני מדויק של שב"כ, פעלו להחרמת אמל"ח ולנטרול הפירים במסגד 'אל אנאצר' במחנה הפליטים.

07:49: כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב בפיקוד עוצבת הקומנדו וחטיבת מנשה, המשיכו לפעול לסיכול טרור. לוחמי הימ"מ על בסיס מידע מודיעיני של שב"כ איתרו והשמידו פיר תת-קרקעי ששימש לאחסון מטענים בלב מחנה הפליטים ג'נין.

לוחמי מגלן איתרו והשמידו שני חמ"לי ניהול לחימה של ארגוני הטרור במרחב.

לוחמי סיירת נח"ל איתרו והשמידו מטול נפץ ומטען במרחב העיר. בנוסף, לוחמי יחידת ניצן (636) איתרו והחרימו אמצעי לחימה וציוד צבאי.

07:11: דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: "ההתחלה של הפעולה היא באחת ועשרה בלילה, בתקיפת החמ"ל שריכז את הפעילות של כלל הפלגים בתוך מחנה ג'נין. יצאנו למתקפה בליווי כטמ"מים, להסרת איום ושיבוש. ההפתעה שהייתה להם טלטלה אותם ונתנה לנו נקודת פתיחה טובה בלי חיכוך. אין נקודה במחנה שלא היינו בה, אין נקודה במחנה שלא פעלנו בה. אנחנו מדברים עד עכשיו על 20 תקיפות מהאוויר, כמעט כולן של כטמ"מים וזיקים, והסיפור הזה הוא סיפור שמשפיע מאוד על הדיוק - אנחנו עובדים על מנת להגביל פגיעה, גם בבלתי מעורבים וגם בכוחותינו. מדובר על תשעה מחבלים הרוגים, אין בתוך ההרוגים הפלסטיניים אחד שלא היה מעורב בלחימה".

יום שני, 3.7.2023

22:51: לוחמי יחידת מגלן, יהל״ם ושב"כ איתרו והשמידו, מעבדה שהכילה מאות מטענים, מספר מטעני גיחון, מטענים ניידים, בור אמצעי לחימה, 12 מחסניות ורובה M-4.

20:03: הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, קיים הערכת מצב עם מח"ט מנשה, מח"ט הקומנדו והכוחות בג'נין.

19:30: תיעוד מיוחד: לוחמי יחידת מגלן בהיתקלות מול המחבלים החמושים.

  

18:05: חילופי אש עם מחבלים חמושים התנהלו במסגד שמזוהה עם ארגוני טרור במחנה הפליטים בג'נין. בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן, סרקו לוחמים מיחידות אגוז ויהל"ם את הקומה התחתונה של המסגד ואיתרו שני בורות אמל"ח תת קרקעיים ובהם חומרי נפץ, אמצעי לחימה וציוד צבאי המזוהה עם ארגוני טרור. הכוחות מחרימים ומנטרלים כעת את האמל"ח.

17:40: הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, קיים הערכת מצב בחפ"ק האוגדתי במפקדת עוצבת הקומנדו שבמחנה בית ליד, בהשתתפות ראש השב"כ, מר רונן בר, מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תא"ל אבי בלוט, ונציגים נוספים ממערכת הביטחון. הרמטכ"ל התעדכן בעיקרי פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים בג'נין, והנחה על צעדים להמשך.

 

16:51: בפעילות משותפת של צה"ל, שב"כ ומג"ב, איתרו לוחמי יחידת מגלן מעבדת נפץ במחנה הפליטים ג'נין ובה מאות מטענים מוכנים לשימוש, מטעני גחון ובור אמל"ח. הלוחמים החרימו גם מכשירי קשר וציוד צבאי. בנוסף, לוחמי צה"ל איתרו מעבדת נפץ ובה עשרות מטענים מאולתרים וחוברת הדרכה להכנת מטענים נוספים.

בנוסף, אותרה מעבדה נוספת עם אמצעים להכנת מטענים. הכוחות החרימו את כל אמצעי הלחימה.

במקביל, במעצרים שבוצעו בעיר ג'נין, נתקל כוח של סיירת נח"ל במחבלים חמושים. זוהו פגיעות. אחד המחבלים נוטרל ונשקו הוחרם. במהלך מעצר מבוקש על ידי לוחמי ימ"ס מג"ב איו"ש בוצע ירי לעבר המבוקש, שנפצע, נתפס, והועבר לטיפול רפואי.

אין נפגעים לכוחותינו.

14:37: כוחות צה"ל ושב"כ פועלים משעות הלילה במבצע מתוחם וממוקד בעיר ובמחנה הפליטים ג'נין לסיכול טרור.

 

 

10:17: בהמשך הפעילות המשותפת, כלי טיס של צה"ל תקפו יותר מעשר פעמים יעדי תשתית טרור, וחמושים במחנה הפליטים ג'נין. בנוסף, השמידו הכוחות מעבדה לייצור ולאחסון מטענים. כמו כן, איתרו הלוחמים והחרימו משגר רקטה מאולתר ואמצעי לחימה נוספים. חילופי אש עם חמושים עדיין מתנהלים במקום.

06:00: "יצאנו הלילה לפעילות מבצעית במרחב העיר ג’נין שממוקדת במחנה הפליטים", הסביר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, "זוהי פשיטה מבצעית חטיבתית מדויקת והיא חלק מרצף הפעולות שאנחנו מבצעים ונמשיך לבצע".

"מהלך הפתיחה - תקיפת חמ"ל של מפקדה משותפת של פלגי הטרור בג׳נין, שבה היו מחבלים ואמל"ח, יצר הפתעה בשטח", הוא הדגיש, "החמ"ל הוא מקום מרכזי בתוך לב מחנה הפליטים ונבנה בצורה כזאת שסביבו יש מתחמים ציבוריים: ביה"ס, מרפאה, מרכז חלוקת מזון ועוד, על מנת להגן על ההימצאות שלו שם".

חמ"ל אוגדת איו"ש במהלך הפעילות

"התכלית היא סיכול תשתיות טרור, פגיעה במחבלים, מעצר מבוקשים, סיכול מפקדות וחמ"לים, מעבדות מטענים ואמל"ח", המשיך דובר צה"ל, "כל הפעולות הללו יפגעו בהיותה של ג'נין כעיר מקלט למחבלים".

"המערכה מול הטרור היא מאמץ מתמשך ולא תסתיים בפעילות מבצעית אחת, אנחנו נדרשים לנחישות ויוזמה בכלל האמצעים שנמצאים לרשותינו", הוא סיכם, "הכוחות פועלים בשטח בעזרת כל מה שיכול לשמור על ביטחונם, בדגש על חיל האוויר והמודיעין".

מטענים ואמל"ח שאותרו במהלך הפעילות

02:11: כחלק ממאמץ לסיכול נרחב של הסרת איום הטרור ביהודה ושומרון, כוחות הביטחון תקפו מפקדה המהווה את החמ"ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין ופעילי "גדוד ג'נין".

המפקדה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים.

בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה.