49 שנים לפטירתו - יום השנה לזכרו של דוד בן-גוריון ז"ל

30.11.22
מערכת את״צ

יום לציון 49 שנים לפטירתו של ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, דוד בן-גוריון ז"ל, התקיים היום (רביעי) במדרשת בן-גוריון שבשדה בוקר.

במהלך היום נערך טקס אזכרה ממלכתי במעמד נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ראש הממשלה, יאיר לפיד ובהשתתפות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי וחברי פורום מטכ"ל.
 
לאחר הטקס קיימו המשתתפים יום למידה, במעמד נשיא המדינה. את דברי הפתיחה הקדיש נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופסור דניאל חיימוביץ, למימוש חזונו הציוני של בן גוריון בפיתוח הנגב, האקדמיה, הלמידה והשגשוג ומנהל המכון למורשת בן גוריון, מר איתן דוניץ, סיפר על ארכיון בן גוריון ומרכז המבקרים החדש.

פורום המטה הכללי קיים סיור בארכיון המסמכים של ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון וצפה בכתביו המרתקים של האיש המספרים את השקפת  העולם של בן גוריון באשר לתפקידו של צה"ל כצבא עם ממלכתי.

נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, קיים עם אלופי צה"ל שיח מרתק והרחיב בדבריו אודות יחסי ישראל והתפוצות וכן ראיון ושיח של מנחת ההסכתים (הפודקאסטים) הגברת אפרת שפירא-רוזנברג עם ד"ר מיכה גודמן על הרעיונות הגדולים והאתגרים בקשר שבין מדינת ישראל והתפוצות.
 
דוד בן-גוריון ז"ל היה 'האב המייסד' ולמנהיג שעיצב במידה רבה את החברה הישראלית ומנהיג לאומי שאחראי על עיצוב אופיה החברתי והדמוקרטי של מדינת ישראל.

במהלך שנותיו, היה ממנהיגי תנועת העבודה, חבר במפלגות פועלי ציון ואחדות העבודה, ומזכירה הכללי הראשון של ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל.

בנוסף, עמד בראש הנהגת היישוב העברי בארץ בתקופת המנדט הבריטי, היה מנהיגה הראשון של מפא"י וכיהן כראש ממשלה ושר ביטחון.
 
חזונו של בן-גוריון לפיתוח הנגב הינו חלק מהנושאים אותם צה"ל מוביל ומקדם בשנים האחרונות. כחלק מכך, משרד הביטחון וצה"ל מובילים את תכנית "מעבר צה"ל לנגב".

כשליש מיחידות צה"ל כבר נמצאות, מתאמנות, מכשירות, פועלות מבצעית ושוהות בנגב וחלקים רבים מצה"ל עתידים לעבור דרומה. מאז שנת 2015 ועד השנה אוכלסו שבעה פרויקטים בנגב, ביניהם בסיסים ויחידות נוספות - בית הספר למקצועות התוכנה וההגנה בסייבר (בסמ"ח), תוכניות להכשרת בני נוער בדרום בתחום הטכנולוגי, כמו תכנית "גשרים" ופרויקט "ניצנים".

לצד זאת, צה"ל מקדם שינויים והתאמות בתחומי כוח האדם על מנת לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות השונות ובין הפריפריה למרכז ופותח מגוון רחב של תכניות לעידוד גיוס למסלולים טכנולוגיים בפריפריה.

לשם כך, הוקם באחרונה פרויקט של אגף המודיעין המאפשר לבצע את תהליך המיון למרבית מיחידות האגף בשלוחות ייעודיות בדרום, בתנאים זהים למרכזי המיון במרכז.

 "צה"ל הוא צבא העם הקולט לשורותיו משרתים רבים מעשרות מדינות מכל רחבי העולם״, אמר הרמטכ״ל, ״המפגש עם העם היהודי מכל רחבי העולם מחזק את חוסנו של צה"ל ואת תחושת השליחות של משרתיו.


״צה"ל נדרש לסייע בכל משימה לאומית והקשר עם התפוצות והעם היהודי כולו הוא יעד שנרחיב את היקפי העשייה בו במגוון תחומים ופרויקטים״, הוא המשיך,״משרתי צה"ל נשכרים מהמפגש ומהתרומה ומחזקים דרכם את זהותם הציונית ואת ערך השירות״.

״בחודשים האחרונים סוכמה תכנית משותפת של צה"ל והסוכנות היהודית לחיזוק הקשר עם יהדות התפוצות. צה"ל עוסק כל העת בקליטת עלייה, לימוד עברית, טיפוח חיילים עולים בודדים ובמפגש עם נוער מחו"ל במסגרת הכשרות ייחודיות, בתגלית ובגדנ"ע״.

״התכנית החדשה תרחיב את היקפי הפעולה באמצעות מפגשים בארץ ובחו"ל עם קהילות וארגונים יהודיים לחיזוק לכידות העם היהודי, הזהות היהודית, ההזדהות עם מדינת ישראל ובהגברת המודעות של חיילי צה"ל ומפקדיו בנושא כמרכיב משמעותי בשליחותם הציונית ובתפקידיו של צה"ל כצבא עם הנרתם למשימות לאומיות המחזקות את החוסן הצבאי והלאומי".