הצעדים שצה"ל מקדם בעזה במקביל למאבק בטרור

גם עם סבבי הלחימה שמתנהלים לעיתים, צה"ל שומר על ניסיון לשפר את המרחב האזרחי ברצועת עזה, לצד איתנות צבאית במאבק מול ארגוני הטרור באזור. מתאם פעולות הממשלה בשטחים מסביר כיצד עושים את זה, ואיך אפשר לראות בנתונים שזה גם מצליח

14.08.22
עדי קלר, מערכת את"צ

בשנה האחרונה, צה"ל, בהנחיית שר הביטחון, בני גנץ, מנסה לקדם מדיניות "משולבת" כלפי רצועת עזה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים (המתפ"ש), אלוף רסאן עליאן, מסביר כי "המדיניות מורכבת ממאמץ צבאי לסיכול התעצמות צבאית ופגיעה אנושה בכל ניסיון לפגיעה בביטחון מדינת ישראל, לצד מדיניות אזרחית יוזמת וממוקדת ציבור".

אותה מדיניות אזרחית שעליה הוא מדבר, מתבטאת בעיקר בהגדלת היקף התנועה במעבר ארז פי שלושה, שמשפרת את המצב הכלכלי האזרחי בעזה - רק ברבעון האחרון היא הגדילה את מספר המועסקים ב-14%, הורידה את אחוז האבטלה ב-5.5%, ואפילו העלתה את השכר היומי שעומד כיום על 61.7₪.

בנוסף, חלה עלייה באחוזי הייצוא מעזה. אם תמשיך המגמה, העלייה המוערכת של ייצוא לשטחי ישראל היא 93.8%, ולאיו"ש 27.7%.

ועדיין, אי אפשר לדבר על הרצועה בלי להזכיר את מבצע "עלות השחר", שהתרחש בשבוע שעבר. על כך, המתפ"ש מסביר שהפעולות והתקיפות היו ממוקדות בארגון הטרור גא"פ: "הותקפו יעדים אסטרטגיים וסוכלה צמרת הפיקוד של הארגון - לאחר שזה בחן את סבלנותה של ישראל".

"עם סיום המבצע", הוא מוסיף, "ועם הסרת האיום על ביטחונם של אזרחי ואזרחיות ישראל - חזרנו ליישום המדיניות האזרחית כלפי הרצועה, עם מגבלות בנושא השו"ן (שבויים ונעדרים). על תושבי עזה לדעת שאין לנו עניין להיגרר למלחמה נגדם, ומערכת הביטחון הישראלית תוסיף לאפשר מדיניות אזרחית הומניטרית כלפי הציבור העזתי, אך זו כפופה לשימור היציבות הביטחונית".

לסיכום, הוסיף המתפ"ש: "ככל שחמאס, ויתר ארגוני הטרור ברצועה, ינסו להפר את השקט – המדיניות הישראלית תשתנה בהתאם. אני מציע לתושבי עזה להסתכל על איו"ש ועל הצעדים שמקדמת שם ישראל, ולהפנים מה על הפרק, ומה הנזק שמסב להם חמאס. חמאס הוא אויב של מדינת ישראל, ולצערי גם של תושבי עזה".