בזכות המערכת הזאת - לא נכנסתם לממ"ד לשווא

10.08.22
רוני מינצנט ומיה צדוק, מערכת את"צ

ב-55 השעות של מבצע "עלות השחר", נורו לעבר שטח ישראל כ-1,100 רקטות. לרקע התרעות ׳צבע אדום׳, נאלצו רבים מאזרחי ישראל להיכנס למרחבים המוגנים, אך בשונה מפעמים קודמות, בהן ההתרעות היו נרחבות יותר, הגיעה הפעם המערכת לרמות דיוק ומיקוד שלא נראו בעבר. 

'מערכת ההתרעה הלאומית' מורכבת מצירוף יכולות שונות שמתחברות יחד למערכת אחת. התרעות במסך הטלוויזיה, צופרים, פושים ביישומון של פיקוד העורף ועוד. תפקידה הוא להתריע מראש על איומים שונים, בין היתר בליסטים, כמו רקטות, או סיסמולוגים, כמו רעידות אדמה - ולאפשר לאזרח להתגונן מפניהם מבעוד מועד. 

על התקדמות המערכת בתקופה האחרונה מסביר רע"ן התרעה בפיקוד העורף, סא"ל איתי זמיר: "עכשיו יש התרעה ממוקדת לאזורים נרחבים. פעם המדינה הייתה מחולקת למספר נמוך יותר של אזורים. חילקנו מחדש את שטחי ישראל ליותר מ-1,600 אזורים, דבר שמאפשר למערכת להיות יותר מדויקת כיוון שכל קילומטר ממופה". 

בזכות השינויים, אזרח בנהיגה, או מטייל בשטח פתוח, יקבל דרך האפליקציה התרעה על האזור בו הוא נמצא בלבד, ולא על אזורים שקרובים אליו. "בעבר, למשל, היינו שומעים את הצופרים באזור שלי בתדירות יותר גבוהה", ממשיך סא"ל זמיר, "זה אילץ כניסות מרובות של אזרחים למרחב המוגן, מה שהשפיע על יכולת התפקוד ברמה האישית ופגע גם במשק העבודה כולו". 

"היום פחות אנשים נכנסים לממ"דים ולמקלטים שלא לצורך", מדגיש רס"ן י', רמ"ד התרעה במעוף, שפועלת תחת יחידת לוטם. אשקלון לדוגמה, חולקה לשני פוליגונים - צפון ודרום. במבצעים קודמים, כששוגרה רקטה אל עבר העיר, כל תושביה נכנסו לממ"דים. אך הפעם רק מחצית מהעיר קיבלה את ההתרעה - על פי האזור המאוים. 

ישנם הבדלים רבים בין הפלטפורמות אליהן ההתרעה נשלחת. מאחורי מה שנדמה כרצף הודעות דומות - ישנה מחשבה רבה. ההודעה שקופצת בטלוויזיה נראית שונה ומופנית לקהל יעד אחר מזאת שתשלח ביישומון.

לרוב מי שיראו את ההתרעה בטלוויזיה יהיו אנשים שנמצאים בבית בשעות היום ורגילים להתעדכן בחדשות דרך התקשורת המסורתית, למשל, ערוצי החדשות. לעומת זאת, היישומון מופנה לקהל שמשתמש רבות בסמארטפונים. הוא פועל ע"פ gps, גורם למידע להגיע לאזרחים מהר יותר משאר הפלטפורמות, ומונגש גם במקרים בהם לא שומעים את הצופר.

אפליקציית ההתרעות היא פרי שיתוף פעולתם של פיקוד העורף ואגף התקשוב וההגנה בסייבר. במהלך ימי המבצע היא אף זכתה להישג מרשים כשהפכה ליישומון הפופולרי ביותר בחנות האפליקציות, ולא בכדי - זוהי הדרך המתוחכמת ביותר להפצה שכזו. 

למרות ההצלחה, בפקע"ר ובאגף התקשוב וההגנה בסייבר ממשיכים לחשוב על דרכים נוספות לשפר את היישומון ולהביא להישגים גדולים אף יותר. "במבצע, רקטה חדרה את ההגנה של כיפת ברזל ונפלה בבית בשדרות, בזכות זה שהייתה התרעה כ"כ מדויקת מהאפליקציה, חיי אדם ניצלו", סיכמו רס״ן י׳ וסא״ל זמיר, "נמשיך לפעול להישגים כאלה - בשורה התחתונה, אנחנו כאן כדי להציל חיים".