כך יוסבו פלוגות המסייעות לפלוגות חשיפה תקיפה

06.05.21
מערכת אתר צה"ל

בתום עבודת מטה רחבה בזרוע היבשה והתנסויות מבצעיות שארכו כשנה וחצי, סיכם הרמטכ"ל על סגירת פלוגות הסיוע הקרבי בחטיבות השריון והחי"ר והקמת פלוגות 'חשיפה תקיפה' בכלל המערך המתמרן.

פלוגות "חשיפה תקיפה" הן פלוגות בעלות יכולת איסוף ופגיעה מתקדמות, שיחדדו את היכולת לדייק את התמרון. הן יהיו מורכבות מצוותים שונים, וביניהם צוות איסוף חכם שמטרתו איסוף מידע בדרך טכנולוגית שתדייק את חשיפת האויב ותקיפתו. השינוי היסודי שיתרחש בחטיבות הוא הקניית יכולת עצמאית לסגירת מעגלים מהירים (על ידי יכולת של שימוש בכטמ"מים וברחפנים), וכן מתן יכולות מסווגות נוספות להעצמת החשיפה.

שינוי זה יגביר את קטלניות כוחות היבשה, יצור יכולות אחידות ביחידות השריון והחי"ר ויאפשר הגברה של קצב האש וההתקפה של כוחות אלו. כמו כן, החלטה זו תאפשר מיצוי מיטבי של פלטפורמות רק"ם מתקדמות כגון נמ"ר חשיפה, אית"ן וטנקים עם יכולות חדשות ומתקדמות.

על פי ההחלטה, יוקמו פלוגות 'חשיפה תקיפה' חדשות באיכות חי"ר מובחר לחטיבות הרק"מ המתקדם (גולני, גבעתי, נח"ל, 7, 188, 401), זאת במקביל לסגירתן המדורגת של פלוגות המסייעת בשריון והסבת הפלוגות המסייעות בחי״ר לפלוגות 'חשיפה תקיפה'.

כמו כן, ייסגרו באופן הדרגתי שתי פלוגות הסיור בחטיבות השריון (7 ו-401) ויוקמו 3 סיירות במילואים עבור שלושת חטיבות השריון הסדירות. צוותי הפלס״רים הקיימים יתאחדו וימשיכו את שירותם ביחידה הרב-מימדית.

החל ממחזור גיוס אוגוסט הקרוב לא יתגייסו לוחמים לפלוגות המסייעות בשריון, אלא יתגייסו לחטיבות החי"ר (גולני, גבעתי ובהמשך השנה גם לנח"ל) שם יעברו את הכשרתם, בסיומה יוצבו בגדודי החי"ר כפלוגת חשיפה תקיפה נוספת.

בין גדודי השריון והחי"ר תהיה הצמדה לצורך מסירת פלוגת חשיפה- תקיפה בשגרה (תע"ם ואימונים) ובחירום. הפלוגות המוקצות יתחלפו בניהן כל 8 חודשים. גרף התעסוקה המבצעית הצה״לי יהיה מותאם להליך זה.

פלוגות 'חשיפה תקיפה' מוכשרות במסלול של חיל רגלים ועל כן הגיוס, ההכשרות והפיתוח כוח האדם יתקיימו במערך החי"ר תחת בקרה והגדרת כשירויות של קחצ"ר.

במסגרת ההקמה ישופרו תהליכי ההכשרה בבא"חים של חטיבות הרק"ם המתקדם בחי"ר (גולני, גבעתי ונח"ל) בין היתר באמצעות מאמני לחימה ייחודיים וסימולטורים מתקדמים. השינוי מהווה תהליך משמעותי בשמירת רלוונטיות הכוחות להתמודדות עם אתגרי המלחמה והלחימה בעתיד.