מהבונקר הזה מנהלים את השמיים ב"שומר החומות"

במהלך מבצע "שומר החומות" תקף רבות חיל-האוויר כדי להגן על שמי המדינה. כל משימות החיל - מיירוט, דרך תקיפה ועד לאיסוף מודיעין - מבוקרות על ידי היב"אות (יחידות הבקרה האזוריות) - שלמעשה מנהלות את המרחב האווירי. כתבת אתר חיל-האוויר הצטרפה ליב"א הדרומית למשך 24 שעות אינטנסיביות במיוחד - כך זה נראה

12.05.21
גל קמרס, מערכת אתר חיל האוויר

יחידות הבקרה האזוריות אמונות על ניהול המרחב האווירי בשמי המדינה בכל רגע נתון - הן יב"א 506 שבצפון והן יב"א 509 שבדרום. בקרי האוויר ומש"קי הבקרה האווירית מבקרים את כל כלי-הטיס שטחי ישראל וגם במשימות חוצות קו: מעזיבת תחום הפיקוח בדרכי התעבורה, ביצוע המשימה ועד חזרתם לנחיתה בשלום.

"היחידה פועלת 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע ושלוש מאות שישים וחמישה ימים בשנה. הגנה, התקפה, אירועים קטנים וגדולים - אין מטוס בשמים שלא עובר דרך יחידות הבקרה", מציין סא"ל ש', מפקד היב"א הדרומית. בימים האחרונים מילותיו מקבלות משמעות רבה אף יותר, בעיצומו של מבצע "שומר החומות".

צילום: נבו לוין

מנהלים את האוויר

קשה לדמיין את המתרחש מתחת לאדמה. ובכל זאת, בשעות הצהריים המוקדמות נכנסתי לבונקר של היב"א, שם הצטרפתי לתדריך שבמהלכו נשמעו כריזות רבות, ומספר אנשים יצאו במהרה מחדר התדריכים. נראה היה כי זהו מראה רגיל בנוף, ושתחושת הדריכות מהווה מאפיין בלתי נפרד של פעילות היחידה. "כל מטוס שממריא צריך להגיע מנקודה מסוימת לאזור המשימה שלו. אנחנו אחראים לנהל את המרחב האווירי בהתאם לתעדוף המשימות", מספר לי סגן י', בקר אוויר תעבורתי.

ביב"א פועל גף תעבורה לצד גף משימה. סגן מ', בקר אוויר משימתי מסביר: "אנחנו מובילים את משימת הגנת שמי המדינה. התקשורת מול גף תעבורה היא רציפה, דרכם אנו מוודאים את זהות הכלים בשמי המדינה ויוצרים מרחב סטרילי בעת יירוט". בנוסף לקשר מול גף התעבורה, ישנה תקשורת רציפה מול תא השליטה המרכזי. "מול התא אנו מבינים את המדיניות. התא נותן הנחיה שאותה אנחנו מבצעים דרך פעולות טקטיות ומכווינים את כלי-הטיס".

צילום: נבו לוין

בלב המבצעיות

לקראת שעות הערב, החלה ההסלמה ברצועת עזה. בן רגע, בקריאות כריזה בודדות, הבונקר התמלא באנשים: בקרי אוויר, מש"קי בקרה אווירית, אנשי הגף הטכני ואנשי מילואים התאספו כולם למען המטרה המשותפת. שיחות טלפון נשמעו מכל עבר כשהכל מרוכזים בעבודתם. מפקד מערך הבקרה לשעבר, אל"ם (במיל') מ', הינו מפקד מכלול הבקרה. "הגעתי כהרגלי להיות מפקד תורן ללילה בט"ש (בטחון שוטף) בתור איש מילואים, לא הגעתי בגלל ההתחממות. במצב כרגע, אני מפקד משימת החזית", הוא משתף. "המשימה ברורה לכולם, וכל אחד מאתנו יודע בדיוק מה מוטל עליו לעשות. אנשי מילואים רבים עתידים להגיע בקרוב מרחבי הארץ - חדים, מדויקים ומלאי מוטיבציה".

לאנשי הגף הטכני תפקיד קריטי ביותר במערכה - עליהם לוודא שכל האמצעים פועלים כשורה. "אצלנו השגרה דומה לחירום. האמצעים ממשיכים לפעול בכל שעות היממה - כשיש מטוסים בשמים, בין אם יותר ובין אם פחות, התמונה האווירית והקשר נשארים בעינם", מסביר לי רנ"ג יניב, מפקד מחלקת תמונה אווירית. "כשהפעילות מוגברת, עמדות נוספות נכנסות לפעולה. כדי למנוע תקלות אנו נותנים את הפתרון המידי יחד עם הצוותים המבצעיים".

בדרכי אני פוגשת בסרן ש', מפקד קורס קציני בקרה אווירית. צוערי הקורס הגיעו על מנת להכיר את היב"א מקרוב ולעבור מספר סימולציות כחלק מהכשרתם, אך כאשר המצב מתחמם - מחברים אותם למכלול המבצעי ומאפשרים להם ללמוד מהסיטואציה שנוצרה. "הצוערים רואים מהצד כיצד הדברים שהם לומדים בתיאוריה קורים בפועל. הם חווים כיצד בשנייה אחת היב"א, כמו שרק היא יודעת לעשות, מתמלאת באנשים ומבצעת את משימתה".

צילום: נבו לוין

מערך שלא נח

השעות חלפו, אך תחושת השליחות לא השתנתה - לא משנה אם בחוץ יום או לילה, העיקר לבצע את המשימה כראוי. "בפעילות השוטפת אנו אחראים על גזרת עזה וערוכים לכל אירוע הקורה ברצועה. תרגול המעבר בין שגרה לחירום הוא חשוב ואנו מתאמנים עליו רבות. בזכות התרגול, האנשים דרוכים מבחינה מקצועית ומנטלית - בקרי אוויר ומש"קי בקרה אווירית גם יחד", מסביר לי סא"ל ש', מפקד היב"א. "היב"א היא יחידה מבצעית אשר נוגעת בכל מה שקורה בחיל, אנחנו ציר מרכזי בהפעלה המבצעית של חיל-האוויר. היחידה מסנכרנת את המרחב האווירי ומקפידה שהפעילות של חיל האוויר מתבצעת על הצד הטוב ביותר".

היב"א אינה פועלת לבדה והתקשורת היא מרכיב משמעותי ובלתי נפרד בתוך היב"א. "אנו נמצאים בתקשורת מול תא השליטה בבור, המטוסים בשמיים, המב"א (מכלול בקרה אוגדתי), מטוסים אזרחיים ועוד. לבסוף צריך לקבל ולממש החלטות על פי ניתוחי מצב וסדרי עדיפויות. אנחנו עוברים מאפס למאה אך ייתכן שנצטרך לעבור גם מאפס למאתיים. אנו דרוכים ומוכנים לכל", מרחיב סא"ל ש'.

"לא היה לי ספק שאגיע לפה ברגע ששמעתי על ההתחממות", משתף אל"ם א', מפקד מערך הבקרה שהגיע בזריזות אל היב"א. "אני רוצה לראות את האנשים בעיניים ולהשפיע באמצעות הניסיון המצטבר שלי ושל שאר המפקדים, להיות עם אנשינו מקדימה ולחזק. המערך לא נח לרגע ומאויש 24 ביממה". ובתור מי שבילתה ביב"א למשך יממה שלמה, אין ספק שאכן כך הדבר.