תגובות צה"ל ומערכת הביטחון לדו"ח מבקר המדינה

06.05.19
מערכת את"צ

להלן תגובות צה"ל ומערכת הביטחון לדו"ח מבקר המדינה:

תגובת מערכת הביטחון בנושא הגנת הסביבה:

צה"ל מברך על הביקורת ופועל למען ביטחון המדינה תוך שמירה על משאבי הטבע והסביבה. צה"ל שם על סדר יומו את נושא איכות הסביבה בכלל פעילויותיו, ומבצע את משימותיו תוך מודעות גבוהה להגנה על הסביבה וצמצום טביעת רגלו הסביבתית.
 
צה"ל הגדיר את מדיניותו בתחום זה באמצעות תוכנית רב שנתית המסדירה את מחויבותם האישית של חיילי צה"ל ומפקדיו לשמור על הסביבה, להעלאת החשיבות לתכנון בר-קיימה, לטיפול במפגעים סביבתיים וקיום פיקוח ובקרה. תוכנית זו גובשה במסגרת התוכנית הרב שנתית "גדעון", תוקצבה ב-100 מיליון ₪ והתמקדה במיוחד בחיבור מחנות צה"ל למערכת הביוב. התוכנית מומשה עוד בעבר בהיקף רחב, תוך הקצאת משאבים רבים למימושה. בנוסף לכך, השנה יותאמו תשתיות תחנות הדלק לתקנות אוויר נקי, ומפגעים ואירועים סביבתיים נקודתיים טופלו ומטופלים על ידי הגופים האמונים על כך. בימים אלו מגובשת תוכנית רב שנתית חדשה לתחום הגנת הסביבה במסגרת התוכנית הרב שנתית של צה"ל ל-5 השנים הקרובות. התוכנית תסוכם בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה.
 
תחום הארגון, הבקרה והפיקוח על הגנת הסביבה בצה"ל עבר לאחרונה לאחריות אגף התכנון, האמון על איכות הבקרה ויצירת תמונת מצב מקיפה בתחום התשתיות. יתרה מכך, לאחרונה הוחלט על הפרדת בעלי התפקידים העוסקים במדיניות וקביעת תוכניות העבודה בתחום זה, מבעלי התפקידים האמונים על מימושה. כמו כן, במסגרת מעבר אחריות מימוש תוכנית העבודה בתחום הגנת הסביבה לאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, הוספו תקנים ובעלי מקצוע לאט"ל על מנת לאפשר לאגף לעמוד במשימה זו, באמצעות הקמת גוף ביצוע ייעודי להגנת הסביבה הנמצא בתהליכי הסדרה. 
 
באשר לשיתוף הפעולה בין צה"ל למשרד הביטחון בתחום הגנת הסביבה, נדגיש כי בשנת 2018 ננקטו צעדים משמעותיים על מנת להרחיב את שיתוף הפעולה בין הגופים, בכל הדרגים. בשנה הנוכחית אף עתיד להתרחב שיתוף פעולה זה. כמו כן, הורחב שיתוף הפעולה והתיאום גם מול המשרד להגנת הסביבה ורשות המים. בין הגופים מתקיימות פגישות עבודה סדירות בנושאים שונים, הגופים עורכים ביקורים בבסיסי צה"ל ונמסר מידע מטעם צה"ל לגופים אלו. 
 
אשר לפיקוח ולאכיפה בתחום הגנת הסביבה, הוקם באופן תקדימי צוות חקירה משותף לצה"ל ולמשרד להגנת הסביבה. כמו כן, כמות החקירות גדלה, נחקרו גורמים בכירים וחוזק שיתוף הפעולה בין הגופים והוגברה האכיפה בנושא זה. לאחרונה אף הוגש כתב אישום נגד משרת קבע בגין זיהום מים ונפתחו שתי חקירות חדשות של צוות החקירה המשותף. 
 
אשר לחיבור מחנות צה"ל למערכת הביוב, הרי שצה"ל ימשיך בעשייה זו כפי שיסוכם בתוכנית הרב שנתית החדשה ובשים לב לתקצוב מתאים. 
 
לגבי אופן סילוק התחמושת, צה"ל פועל בעניין זה כחוק, ובהתאם לחוות דעתו של מומחה בתחום. לא נגרם זיהום אוויר חריג בעת סילוק התחמושת. 
 
לגבי "חוק האריזות", משרד הביטחון מקיים בחודשים האחרונים דיונים עם המשרד להגנת הסביבה, שכן לשיטת משהב"ט וצה"ל ניתן לעמוד בהוראות החוק ולהפריד פסולת אריזות כפי שנעשה כבר כיום בחלק מיחידות צה"ל, גם ללא הצבת פחים כתומים. הנושא נמצא בבחינה במשרד להגנת הסביבה וטרם התקבלה עמדתם. באשר לחובת העמידה של מערכת הביטחון בהוראות החוק כיבואן/יצרן- אנו פועלים לריכוז כלל הנתונים הנדרשים, שמפאת גודלה של מערכת הביטחון אורך זמן. בסיום התהליך נפעל מול התאגיד לחתימה על הסכם.
 
בשנים האחרונות ביצע צה"ל מספר צעדים חשובים כדי להיערך לשינויים סביבתיים עתידיים, כגון השתלבות במאמץ הלאומי לצמצום פליטות גזי חממה וגיבוש והטמעת שיקולים אקולוגיים בשלב בחינת חלופות למיקום תשתית צבאית. כמו כן, מתוכננת פגישה עם המשרד להגנת הסביבה לאיתור תרחישי ייחוס רלוונטיים לצה"ל בתחום האקלים האזורי והגלובלי ולבחינת דרכי השתלבות של צה"ל בתכנית ההיערכות הלאומית לשינויי אקלים.
 
צה"ל מפעיל תכנית דו-שנתית רחבה להתייעלות אנרגטית שתוקצבה בכחצי מיליארד ₪ ובמסגרתה עתידים כשלושים בסיסים להחליף עד סוף השנה את גופי התאורה שבשימושם לגופי תאורה מבוססי לד, להתקין חסכמים במים, להסב את חימום המים מסולר לגז ולעבור לצריכת חשמל מאנרגיה סולארית. בנוסף, צה"ל מוסיף לתור אחר פתרונות נוספים לחסכון באנרגיה. 
בנוסף, צה"ל מקיים תכנית מיוחדת בשם "צבא ההגנה לטבע" בשיתוף פעולה עם רשויות אזרחיות, במסגרתה כשישים יחידות מבצעות פעילויות לשמירת הסביבה. לתכנית זו יש ערך חינוכי נוסף על ערך הגנת הסביבה והיא מכניסה חיילים ומפקדים רבים למעגל שמירת הסביבה. התוכנית מעודדת מפקדים לקחת אחריות על סביבתם ובמסגרתה נעשות פעילויות לשימור אתרים, טיפול בזנים בסכנת הכחדה ועוד.
 
צה"ל רואה חשיבות עליונה בשמירה על איכות הסביבה ומבצע היערכות ארוכת טווח כדי לעמוד ביעדיו בתחום הגנת הסביבה, לומד את ממצאי הדו"ח ופועל ליישמם על מנת לצמצם את הפגיעה בסביבה.

תגובת דובר צה"ל בנושא המערך המבצעי של מד"א:

צה"ל מברך על הביקורת ויפעל למימוש מסקנותיה באופן מהיר. הדו"ח התקבל בצה"ל לפני מספר חודשים והפערים שהועלו בו טופלו באופן מידי או נמצאים בתהליך הטמעה.
נדגיש, כי צה"ל הינו מבוקר משני בביקורת זו, העוסקת במערך המבצעי של מד"א בשגרה ובחירום, אותו צה"ל תומך במגוון רחב של אמצעים כמיטב יכולתו ובהתאם לנדרש ממנו, תוך שיתוף פעולה מלא ביחד עם מד"א וכלל הגופים הרלוונטיים לעיתות שגרה וחירום כאחד.
 
באשר לטענות על כך שמאגר הפרמדיקים שמופיע במשרד הבריאות אינו שלם בגלל פערי מידע מול צה"ל, בימים אלו מבוצע תאום לגבי הקמת מערך פרמדיקים לאומי, העתיד לכלול נתונים מעודכנים אודות הפרמדיקים בצה"ל.
 
בנוגע לטענות על כשירות יחידת תגבור מד"א, אשר כוללת כמה מאות משרתי מילואים, אכן הייתה ביחידה כשירות בינונית עקב תחלופת כוח אדם (עקב שינוי גיל שחרור הפרמדיקים מ49 ל40). לאחרונה בוצעה קליטה של פרמדיקים וחובשים ליחידה ואף נערך אימון ליחידה בסוף שנת 2018 לשם העלאת כשירותה. בנוסף, ללא קשר לביקורת מבקר המדינה, הוחלט על ביצוע עבודת מטה שמטרתה ארגון יחידות הרפואה בפיקוד העורף תוך חיזוק מד"א.

בהתייחס לטענות על פערי איוש ביחידות הרפואה שבפלוגות הרפואה הגדודיות בפיקוד העורף, צה"ל דוחה את הטענות העולות מהביקורת. צה"ל קבע מכסה נדרשת לכל יחידת רפואה, ותקינת האיוש עומדת על 85%, כאשר צה"ל מבצע ככל יכולתו להשלים את הפערים למול צרכי הצבא ובהתאם לסדרי העדיפות. 
 
בנוגע לטענות על מחסור צפוי בכח אדם במד"א בעיתות חירום, נדגיש כי השיבוץ לתפקיד הפרמדיק בצה"ל מתבצע רק לאחר מיון מועמדים לשירות ביטחון באיכות גבוהה ובכשירות לחימה, ולכן כל הסטה של כוח אדם לתפקיד זה במד"א – יגרום להחמרת הפערים הקיימים ויפגע בכשירותן של היחידות הלוחמות בצה"ל. לצד זאת, יובהר גם כי כל החלטה על הצבת חיילים נוספים מחוץ לסדר הכוחות של צה"ל בעיתות חירום מחייבת את אישור ועדת חוץ וביטחון. ביחס למשרתי המילואים, נדגיש כי במסגרת תהליך מתמשך של חיזוק ארגוני העזר, החילוץ וההצלה וכחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה, עלה צורך לממש ואף להקל במדיניות העברת חיילי מילואים מצה"ל לארגוני עזר הנדרשים עבורם בחירום לרבות מד"א, וזאת על מנת לאפשר לארגונים אלה לעמוד במשימותיהם בשגרה ובחירום. כך, קיימת שיטה המבוססת על ההסכמים בין צה"ל למד"א להעברת כוח אדם העובד בשגרה במד"א ליחידה מחוץ למילואים, כך שהינו מוקפא משירות מילואים בשגרה ובחירום. כך נוצר איזון בין צרכיו המבצעיים של צה"ל ומשימותיו בחירום לבין צרכי מד"א בחירום ככל שניתן.

בקשר לפערים שהועלו בביקורת ברכבים בגדוד ניוד הדם המטכ"לי, נדגיש כי כיום קיים מענה מספק לניוד כוח אדם על גבי רכבים שכורים/רכבי ליסינג ומענה לשינוע הדם על בסיס רכבים של מד"א. יחד עם זאת, מענה על בסיס רכב ייעודי לשינוע משולב של כוח אדם ודם הינו חלקי ומבוסס על רכבים מגויסים, ועל כן מצוי בבחינה בצה"ל לשיפור המענה.  
 
צה"ל תומך ככל יכולתו בארגוני העזר, וככללם את מד"א, הן בעתות שגרה והן בחירום, בהתאם ליכולתו ולאמצעים העומדים לרשותו, כל עוד לא נוצר פגע במוכנותו של צה"ל עצמו לביצוע הנדרש ממנו.

תגובת דובר צה"ל בנושא יחידת בתי המשפט באזור יהודה ושומרון:

צה"ל מברך על הביקורת ויפעל למימוש מסקנותיה באופן מהיר. הדו"ח התקבל בצה"ל לפני מספר חודשים והפערים שהועלו בו, טופלו באופן מידי או נמצאים בתהליך הטמעה.
 
יחידת בתי המשפט הצבאיים באיו"ש אמונה על שיפוט נאשמים בביצוע עבירות פליליות (ביטחוניות ושאינן ביטחוניות) והפעלת ועדות ערר ביחס להחלטות מינהליות מסוימות של רשויות האזור, בהתאם לסמכויות הנתונות לה לפי חוק. יחידת בתי המשפט הצבאיים פועלת תוך עצמאות שיפוטית, להבטחת הליך הוגן ולניהול משפט צדק. יחידה זו כפופה מינהלית לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים.
 
כפיפות יחידת בתי המשפט הצבאיים באיו"ש לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים עוגנה בהוראת הפיקוד העליון כבר בשנת 2017. כמו כן, במסגרת עבודת מטה שמתקיימת בנושא, צפוי להסתיים גם תהליך עדכון הוראת הפיקוד העליון "הפרקליטות הצבאית". 
 
הטענות המתייחסות לפערים בנוסח בין הוראת הפיקוד העליון בנושא יחידת בתי המשפט הצבאיים, לבין האופן שבו המידע הופיע באתר צה"ל, תוקנו באופן מידיי וכעת הנוסחים זהים. ראוי לציין, כי הפער בין הנוסחים כאמור, היה פער טכני נקודתי בלבד, בסעיף בודד.
 
פקודת ארגון ליחידת בתי המשפט הצבאיים באיו"ש (המסדירה את ייעוד, התפקידים, העקרונות ותפיסת ההפעלה), פורסמה בחודש אוקטובר 2018.
 
ביחס לטענות העולות בדו"ח ולפיהן יחידת בתי המשפט הצבאיים באיו"ש פעלה ללא קוד אתי לשופטים, נפרט כי במרץ 2018 הבשילה עבודת מטה ארוכה ופורסם נוהל  שהחיל את כללי האתיקה הקבועים במערכת השפיטה האזרחית על שופטי בתי המשפט הצבאיים באיו"ש, בשינויים המחויבים. כמו כן, מונתה ועדה לענייני אתיקה, שאליה יוכלו השופטים לפנות בכל שאלה בנושא זה. גיבוש הנוהל והקמת הוועדה הובאו לידיעת השופטים בסדיר ובמילואים, והנושא אף צפוי לעלות בהרחבה, בפני השופטים, במסגרת יום עיון שעתיד להתקיים השנה.
 
בנוגע להפרדת באי בית המשפט מהשופטים, כבר כיום מתקיימת הפרדה עניינית מלאה בין השופטים ונציגי בית המשפט לבין נציגי התביעה הצבאית והסנגורים הפועלים במתחם. כמו כן, בוצעו צעדים מיידיים וארוכי טווח בכדי לבסס את ההפרדה בין השופטים למבקרים. במישור המיידי, הוזמנו מנעולים המופעלים באמצעות קוד (-"קודנים"), הצפויים להיות מותקנים בדלתות לשכות השופטים, בהקדם. כמו כן, בוצעו פעולות להזמנת עבודות לגידור מתחם השופטים בבית המשפט הצבאי יהודה. במקביל לכך, נערכה עבודת מטה רחבה יותר לבחינת סדרי האבטחה במחנה "עופר", שבסופה הוחלט על גיבושה של תכנית ליצירת הפרדה מלאה בין השופטים לבאי בית המשפט. תכנית זו צפויה לשנות את נהלי הכניסה לבית הדין, ומכוחה מתוכננת הצבת מבנה המתנה מחוץ למתחם בתי המשפט ועוד. 

כמו כן, נבחנת הקמת מבנה קבע לבתי המשפט הצבאיים בקריית בתי המשפט הצבאיים במחנה "עופר", המותנית בקבלת אישור תקציבי. 
 
אשר למצב החיצוני של מתחם בתי המשפט הצבאיים באיו"ש, בבית המשפט שומרון נערכו עבודות לשיפור התנאים והחזות של מתחם המתנת המשפחות ולשיפור תנאי כניסת הסנגורים לבית משפט שומרון. כמו כן, כאמור, נבחנת האפשרות להקמת מבנה קבע הולם, אשר תלויה בתקציב מתאים. 

בנוגע לנגישות בתי המשפט לאנשים בעלי מוגבלות בניידות, קריית בתי המשפט הצבאיים במחנה "עופר" הונגשה זה מכבר לנכים, ובבית המשפט הצבאי בסאלם (שומרון), מתקיים בימים אלה תהליך לבחינת פתרונות להנגשתו. כמו כן, הוזמנו שירותי נכים לבית המשפט בעופר והם עתידים להיות מותקנים במהלך השנה הקרובה.
 
בהתאם לממצאי הביקורת, הוראות ופקודות האבטחה של בתי המשפט עודכנו ואושרו ע"י מפקד חטמ"ר "מנשה", והחל מפברואר 2019 ניתן מענה אבטחה מסודר והולם, ללא פגיעה בשגרת הדיונים.
 
אשר למעמדה של ועדת העררים כוועדה מייעצת לראש המינהל האזרחי, בהתאם להחלטת בג"ץ בעניין צורים, הנושא נבחן במסגרת מספר דיונים בצה"ל ובמנהל האזרחי, ונמצא שאין מקום לשנות ממעמדה של הוועדה. במהלך הביקורת אף גובשה חוות-דעת משפטית בכתב, במסגרתה נדונו ההיבטים המשפטיים הצריכים לעניין ופורטו הטעמים שביסוד עמדת צה"ל בעניין זה. בדו"ח הביקורת צוין כי כאשר ראש המינהל האזרחי מחליט שלא לקבל את החלטת ועדת העררים, הוא יעביר את החלטתו לשיקול דעת נוסף ולאישור הפצ"ר. צה"ל מקבל המלצה זו וינהג בהתאם. 
 
בנוגע למידור משתמשים במערכת "מגן צדק" המאגדת בה את תיקי התביעה ותיקי בית המשפט, בימים אלו מפותחת מערכת חדשה להחלפת מערכת "מגן צדק". המערכת החדשה צפויה לספק מענה מיטבי לכלל התהליכים בבתי המשפט הצבאיים באיו"ש ועתידה להיכנס לשימוש בתחילת שנת 2020. 
 
במערכת החדשה מנגנון ההרשאות צפוי לספק מענה לצרכים החדשים, ולהבטיח הפרדה מוחלטת בין בתי המשפט הצבאיים לתביעה הצבאית. במסגרת המערכת החדשה, צפוי אף להיכלל, פתרון מחשובי חדש גם עבור ועדת העררים. כל זאת, נוכח העובדה כי לאחר בדיקת הנושא נמצא כי אין מקום לתקן ולשדרג את המערכת הנוכחית, לאור העלויות הגבוהות הטמונות במהלך זה והצפי הקרוב להתחלת השימוש במערכת החדשה, כאמור. 
 
בדו"ח הביקורת צוין כי יש לתקן את הליקויים בממשק הטכנולוגי בין מערכות המחשוב "מגן צדק" למרכב"ה, ולפעול להשבת כספי הפיקדונות שנצברו אצל הזכאים להם בהקדם. בימים אלה נערך פרויקט משותף לקמ"ט אוצר וליחידת בתי המשפט הצבאיים באיו"ש, לשם שיפור מערך הנתונים בנוגע לכספים שהופקדו, החל משנת 2010. בסיומו של הפרויקט ניתן יהיה להשיב כספים לזכאים תוך שימוש במערכת הקיימת.
 
צה"ל ימשיך לקיים את מערכת השפיטה צבאית באיו"ש, הפועלת במקצועיות, על-פי דין ותוך עצמאות מלאה לשם עשיית משפט צדק והקפדה על הליך הוגן.