תרגיל פתע, שיפור מהפכני בייעול תהליכים והעצמה טכנולוגית

תוך שעות ספורות הם הוקפצו והתייצבו, תרגלו מעבר משגרה לחירום ודימו תרחישי אמת בשטח. שמענו מקצין טכנולוגיה ואחזקה ראשי, תא"ל מישל ינקו, על תרגיל הפתע ב"עוצבת הגליל" ועל המהפך שמביאה איתה תפיסת ההפעלה בחירום של ״אחזקה אחרת״

06.12.17
אלעד רוטבאום, מערכת את"צ

השבוע נערך ב"עוצבת הגליל" תרגיל פתע, במסגרתו התבצע לראשונה גיוס חירום של שתי פלוגות אחזקה קדמיות של חיל הטכנולוגיה והאחזקה. "התרגיל הזה משפר משמעותית את היכולות שלנו, כיוון שהוא שמשקף את הפעילות שלנו בזמן אמת. הוא בוצע כחלק מתהליך מימוש 'אחזקה אחרת', אשר תכליתה שיפור זמינות אמצעי הלחימה וחיזוק הקצה המבצעי", הסביר תא"ל מישל ינקו, קצין הטכנולוגיה והאחזקה הראשי.

כמו כן, תורגלה לראשונה תפיסת ההפעלה בחירום של ״אחזקה אחרת״, במסגרתה, הוקם אגד אחזקה ארצי, בוצע מעבר לשני דרגי תיקון לאמצעי לחימה ביבשה והועצמו היכולות הטכנולוגיות של המערך. בזכות המהפך, היחידות מקבלות מענה אחזקתי בשטח, ובכך מתקצר זמן הטיפול בכלים בשגרה ובחירום.

"הוחלט לקיים את התרגיל במסגרת פתע כי רצינו לתרגל מעבר משגרה לחירום, ולבחון את הכשירות של הכלים ושל המילואימניקים", משתף תא"ל ינקו, "כשמקיימים תרגיל כזה, כמובן שלא מכינים מראש את הכלים, כך שהתרגיל יכול לשקף את מה שיקרה בזמן אמת".

"בכל מלחמות ישראל ובכל המבצעים האחרונים, למערך האחזקה יש תפקיד חשוב - לאפשר לכוחות הלוחמים לבצע את המשימה", ממשיך קצין טכנולוגיה ואחזקה ראשי, "ככל שאמצעי הלחימה מתקדמים יותר, יש צורך בכוחות אחזקה מקצועיים וטכנולוגיים שיכירו את האמצעים. בנוסף, צה"ל מסתמך גם על כוחות המילואים ולא רק על הסדירים - לכן המוכנות שלהם חשובה מאוד".

"גם אותי תפס התרגיל בהתראה של מהיום למחר", מספר סא"ל מני פלורנטי, קצין הטכנולוגיה והאחזקה של עוצבת הגליל, "בשעה 12:00 שלחנו הודעה לאותם מילואימניקים שמשתתפים בתרגיל", סא"ל פלורנטי משתף, "למחרת באותה השעה הם כבר היו על מדים". המילואימניקים הגיעו לשלושה מוקדים שונים בגזרה, שם קיבלו התראה על נגמ"שים, טנקים ותומ"תים תקולים. "לא אמרנו להם מה הייתה התקלה בכלי כדי לתאר להם תרחיש שעלול לקרות בזמן אמת", הוא מדגיש. "המילואימניק יודע שיש בעיה בצריח של הטנק, אבל לא יהיה לו מושג למה. הוא צריך לפתור את הבעיה בעזרת ארגז הכלים".

סא"ל פלורנטי מסביר עוד על התפיסה החדשה במערך: "בעבר אנשי המילואים והחיילים הסדירים הנמצאים בחיל היו מחולקים לפי יכולת ביצוע שונה שמתבטאת בדרגי תיקון, ורק אם הנך נמצא בדרג הנכון יש לך את האפשרות לתקן כל סוג בעיה. היום אנחנו עושים הסבה כך שכולם יהיו מסוגלים לתקן באותו הדרג, דרג השדה, ויוכלו לתקן את כל סוגי התקלות הקיימות בשטח".

אחד התרחישים העיקריים שתורגלו כלל תיקון כלים מבצעיים, כאשר הם נמצאים תחת אש. "בארבע בבוקר הם הוקפצו והגיעו למוקדי תקלות. אנשי המילואים יצאו עם נגמ"שים ומשאיות כשנזרקים עליהם רימוני עשן לצד אירוע של פינוי נפגעים". משחזר סא"ל פלורנטי. "הם היו מצוידים באביזרי מיגון, נשק אישי, שכפ"ץ וקסדה".

"בסופו של דבר, תפקידנו להפעיל את הכוחות ביום פקודה", מסכם קצין הטכנולוגיה והאחזקה הראשי ומדגיש: "ועכשיו, כשאנו פועלים על פי שיטה חדשה ויעילה, נחזק את המענה של צה"ל בשגרה ובחירום".