הלוחמים שמוכיחים שגם אחרי השחרור אפשר להוריד מטרה מקילומטר - בכדור אחד

דיוק הוא אמנות, ולכן לא מפתיע שהצליפה בשדה הקרב דורשת לוחמים שלא רואים כל יום - ממש כמו אלה שתמצאו במחלקת הצלפים החדשה שמורכבת ממילואימניקים יוצאי גולני. שמענו מהמ"מ על האימון הראשון ועל המקצוע בו כל מילימטר קובע: "הצלף הוא לא עוד פק״ל. אני יודע תמיד שבין הקנה למטרה, יש הרבה רבדים"

20.04.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

"כשאני רואה ענף שמתנגד לרוח, מסתכל על שיבולת שזזה בשדה או על דגל מתנופף - אני מבין שכל דבר הוא משתנה קריטי. בהתאם לזה, צלף יודע להסתכל על המטרה, להעריך את הגודל שלה ולגזור את הטווח. תכניסי את כל זה לתוך שבריר שנייה - בין הרגע שהמטרה מתגלית עד שהיא מושמדת. אלה היכולות הייחודיות שלנו״.

המיקרו-טקטיות שבה מתאר רס״ר גל מלייב את המרחב המפריד בינו לבין מטרת צליפה, לא ממש מפתיעה אותי. מי שכבר כנער התחרה בקליעה אולימפית, הפך לצלף ביחידת אגוז, ואז למפקד על צוות צלפים ביחידה המובחרת עד השחרור ב-2011, חוזר היום כמ"מ מחלקת הצלפים החדשה בגדוד המילואים 8101 שבחטיבת 'אלכסנדרוני' הצפונית.

המחלקה החדשה מורכבת ממילואימניקים יוצאי גולני, בעיקר מגדוד 51, שהיו צלפים בשירות הסדיר. עד כה הם היו מפוזרים בגדוד, ולא עברו אימונים אחודים וחניכה אישית. "מדובר בצוות של לוחמים מנוסים, רובם עושים מילואים כבר יותר מ-10 שנים", מספר המ"מ. ממש לאחרונה, הצטרפו למחלקה גם שישה חבר׳ה נוספים ששירתו יחד באותו הצוות ב-51, והשתחררו לפני שנה. 

בסופו של דבר, כך מסביר רס"ר מלייב, המחלקה מתאמנת לכל משימה שתידרש אליה במלחמה, כדי להיות מכפילת כוח ולשנות את תמונת הלחימה בטווחים הרלוונטיים, ולהיות 'רואה בלי להיראות'.

״לוחם רגיל לא סתם הופך לצלף - זו קומה נוספת מעל, שדורשת מעבר מיונים וקורס ייעודי"

״לוחם רגיל לא סתם הופך לצלף - זו קומה נוספת מעל, שדורשת מעבר מיונים וקורס ייעודי", מבהיר רס"ר מלייב. בהכשרה בסדיר, מתחילים ברמה הבסיסית ביותר - איך לסחוט את ההדק ולהקפיד על נשימות ומנח גוף, ירי לטווחים בסיסיים. לאט לאט המרחקים הולכים וגדלים. סביר שאחרי הכשרה כל כך אינטנסיבית, שמגיעה עד הפרטים הכי ממוקדים - לא קל להשאיר בצד את האהבה והקשר למקצוע. "זה לא עוד פק״ל. אני יודע תמיד שבין הקנה למטרה, יש הרבה רבדים״, קובע רס"ר מלייב באופן שנדמה לי מאוד סמלי. 

אבל מעבר למקצועיות הגבוהה בתחום הירי, צלף חייב גם להפגין תכונות אופי חזקות, כמו סבלנות ואורך רוח: ״המטרה צצה לרגע מאוד קצר, צריך להמתין לה המון זמן - ובו זמנית להאמין שהיא עלולה להופיע בכל רגע. דרושה החשיבה האנליטית שמאפשרת לנתח כל סיטואציה לגופה - שטח פתוח או בנוי? מטרות סטטיות או בתנועה? היכולת להעריך כל מצב ולתת את המענה המדויק - היא הכרח במקצוע הזה״.

בשבוע האחרון, קיימו הלוחמים אימון ראשון באליקים, שארך שלושה ימים. המ"מ חושף שאם במטווח רובאי יורים למרחק כמה עשרות מטרים - אז באימון צליפה מדובר במטרות במרחק של מאות מטרים, ואפילו יותר מקילומטר. יש גם מיקוד באיכות המטרות. ״עד כדי כדור בתוך כדור״, ממחיש רס״ר גל, ״במהלך יום אימון כזה, צלף נדרש לירות יותר מ-100 כדורים״.

״העבודה הרבה יותר ממוקדת במקצוע הצלף, לצד שימור של תפקוד הלוחם", מדגיש רס"ר מלייב את היתרון באיחוד כל הצלפים למחלקה אחת, ומציין שמתחילת האימון ועד סופו, הוא ראה שיפור משמעותי בדיוק הפגיעות: "אנחנו במוכנות שיא״.

בתקופת שירותו של רס"ר מלייב, יחידת אגוז הייתה עדיין חלק אורגני מחטיבת גולני, ובתור לוחם הסתובב עם התג והכומתה החומה - כך שהחיבור ללוחמים של המחלקה החדשה בפיקודו, קרה באופן די מיידי. ״מדובר בחבר׳ה איכותיים עם יכולות מדהימות ואהבה למקצוע״, הוא מתגאה, ״כשאני מסתכל על הלוחמים שלי - צלפים כתף אל כתף, אי אפשר בכלל לשים לב מאיפה כל אחד הגיע ובאיזה שלב. מדובר בחבורה של בחורים מופלאים עם יכולות אדירות בכל קנה מידה״.

"צליפה היא מקצוע עם הרבה תשוקה"

כשאני שואלת מה יוצר השילוב בין עולם מילואים, הצליפה ויוצאי חטיבת גולני, הוא עונה מיד: ״איכות. החומר האנושי שמגיע מחטיבת גולני הוא לוחמים מהטובים ביותר שיש. צליפה היא מקצוע עם הרבה תשוקה, והמילואים זה המקום להוציא את התוצרים האלה. מרשים אותי כל פעם מחדש לפגוש אותם. רמת הרצינות שלהם נותנת לי, כמפקד, אמון מלא״.