הפשיטה החשאית של גולני בסוריה נחשפת

בקיץ שעבר, בלי שאף אחד שמע או ידע, נכנסה הרובאית של גדוד 12 לשטח סוריה למבצע פשיטה חשאי. כעת, נחשפת הפעולה המוצלחת שהסתיימה בהשמדת עמדת אויב. שמענו ממפקד המחלקה בגולני על אותו הלילה וקיבלנו תיעוד מיוחד

05.04.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

9 חודשים עברו מאז אותו מבצע חשאי, שרק עכשיו נחשף. באמצע יולי האחרון, המחלקה הרובאית של גדוד 12 בגולני, שתפסה באותו הזמן בט"ש בגבול הצפון-מזרחי עם סוריה, נכנסה לשטח האויב לטובת משימה מיוחדת.

"היה אז די שקט. הכול כרגיל", משחזר סגן אלדד ידגר, מפקד המחלקה, "פתאום באמצע הקו, קיבלנו את הפקודה - יוצאים למשימה נגד האויב".

מדובר בפעילות פשיטה על עמדה צבאית סורית במרחב החיץ - שנקבע בהסכם הפרדת הכוחות שנכתב בשנת 74', לפיו אסור לכוחות צבא להימצא בו - ובטח שלא להקים עמדות תצפית באזור.

הכוח של גדוד 'ברק' של גולני, שכלל כ-20 לוחמים, ביצע אימונים רבים בחודש שקדם להשמדת העמדה, ועבר שורה של אישורים ותחקירים, בין היתר גם אצל מפקדים בכירים מפיקוד צפון.  

סגן ידגר מתאר את הרגע שהוביל את מחלקתו באמצע הלילה לנקודה קרובה לגדר, עם כל הציוד: "תחושת המתח של חציית גדר תמיד נוכחת. זו הפעם הראשונה שדבר כזה קורה. בשלב הזה, היינו עם כדור בקנה".


יחד עם כוחות עוקץ וכוחות חבלה, הגיעה המחלקה לנקודה, חיפתה על הלוחמים שהתקינו את החבלה, ובשקט בשקט ניתקה מגע. את המחזה של השמיים המוארים מהפיצוץ ככל הנראה שלוחמי פלוגה ב' לא ישכחו בקרוב. הם חיכו לאישור של גורמי התצפית שהעמדה אכן הושמדה, וחצו את הגדר בחזרה לישראל.

"ברור שאתה לוקח בחשבון שתהיה תגובה", מבהיר קצין האג"ם של אוגדה 210, סא"ל לירון אפלמן, "אבל אנחנו תמיד ערוכים ובטוחים ביכולות שלנו. מצד שני, האחריות שלנו היא גם לפעול במקצועיות, כמו פעולה כירורגית על נקודה ממוקדת". 


מאז אותו לילה, המרחב בו הוקמה העמדה הסורית נותר ריק ודומם. המסר, כך מספר קצין האג"ם, עבר בצורה ברורה מאוד: "העמדה הזו עלולה הייתה לשמש לתצפית או לירי של צלף, ואנחנו נפגע בכל דבר שמטרתו לסכן חיי אדם בצד שלנו. האויב מסתכל ומנסה למתוח את הקו, והכוחות שלנו לא יאפשרו את זה". 

יש סיבה שכוח חי"ר מגולני הוא זה שנשלח למשימה בסוריה, על פני יחידה מיוחדת - בפיקוד הצפון מבינים שלוחמי הגדודים הם אלה שיתמרנו בעומק שטח האויב במלחמה הבאה, ודווקא פעולות כאלה יכינו אותם בצורה המדויקת ביותר.


העמדה לאחר ההשמדה

"יש תחושה שעשינו עבודה טובה. אלה בדיוק הדברים שגולני צריכים לעשות - מה שבעיקר נתן לי תחושת ביטחון זה האימונים שעברנו, והידיעה שהלוחמים מאחוריי הם הכי טובים", מתגאה המפקד, "זו הייתה משימה שהותאמה בגודלה בדיוק בשבילנו, והתוצאות הראו את זה".