כך מתכוננים בגדודי החרמון לחורף הקר והמאתגר

צניחת הטמפרטורות כבר גרמה לנו לשלוף את הכפפות והמעילים, אך לאלו שמשרתים בנקודה הצפונית ביותר במדינה - זה לא תמיד מספיק. אז הם איך בכל זאת מוכנים לסופה? כיצד מספקים מזון וציוד למוצבים המרוחקים כאשר כל הדרכים כבר חסומות בגלל מזג האוויר? ומה זה בכלל "מלח שלגים"? יצאנו לברר (עם מעיל) וחזרנו עם כל התשובות

16.02.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

"הכנות עושים מחורף לחורף", מצהיר בפשטות קצין הלוגיסטיקה החטיבתי של עוצבת הגולן, רס״ן עידן חג׳ג׳, כאשר נשאל כיצד מתכוננים למשהו כל כך לא צפוי כמו מזג האוויר באזור המושלג והצפוני ביותר בארץ?

את תשובתו לאותה השאלה הוא ממשיך תוך פירוט מדוקדק של הדברים שעליו כקל"ח, ועל הלוחמים בגזרתו, לבצע כדי להצליח לגבור על אימתני מזג האוויר, כמו הסופה מסוף השבוע האחרון, שהשביתה אפילו את אתר החרמון.


בשלב הראשון, רגע לפני שהקור מספיק להשתלט על אוויר החרמון ושהסערה עומדת בפתח, אספקת הציוד והמזון עומדת בראש. "אנחנו עובדים יד ביד עם אנשי המטאורולוגיה של חיל האוויר כדי להבטיח שאף מערכת מזג אוויר לא תהווה הפתעה בשבילנו", מסביר הקל"ח, "אנחנו מקדימים את כלל אספקות המזון ומזמינים כמויות גדולות יותר שיהוו 'מנות נתק' ליתר ביטחון".

כאשר שלג ממלא את הכבישים והצירים נחסמים, תנועת הרכבים היא כמעט ובלתי אפשרית. "לכל מוצב בחרמון יש מלאי סולר שמספק מענה במקרים של נתק", מחדד רס"ן חג'ג', "בצורה הזו, אם יש צורך להתנייד לנקודה מסוימת בזמן סערה, תהיה את העצמאות לעשות כן".

כלי תחבורתי ייחודי נוסף שניתן לראות רק על פסגת החרמון הוא מזחלת, שעל גביה מונחת מעין קפסולה גדולה. במקרים של צורך בפינוי רפואי בזמן סופת שלגים, הרופא, לאחר שסיים לטפל בפצוע, יכניס את האלונקה לקפסולה שעל המזלחת, ויפנה את המטופל בביטחה.

מלבד הכבישים ורכבי השלג, גם במוצבים עצמם ההכנות לפני הסופות בעיצומן. "עד כה חילקנו בסביבות ה-250 סטים של בגדים תרמיים, עם גופיות וגטקסים מיוחדים לשמירה על חום הגוף", ממשיך רס"ן חג'ג', "גם החדרים מתקררים במהירות בתקופה הזו בשנה, לכן ישנן מערכות הסקה פנימיות שעובדות על סולר או גז בכל חדר. ובעמדות השמירה בהן לא קיימות מערכות כאלה, סיפקנו כ-160 רדיאטורים".

חלק מההכנות נוגעות, כמובן,  גם לתחמושת - כשמזג האוויר הקר, וטיפות המים חודרות לרכיבי הנשקים, עלולה להיווצר חלודה. "אנחנו דואגים לשמן את כלל אמצעי הלחימה והתחמושת", הוא מבהיר, "בנוסף ישנה אספקת תחמושת עודפת למקרי הצורך ואנחנו עושים סבבים של בדיקות טכניות. אין פשרות".

"בסופו של דבר מזג אוויר הוא דבר שקורה וימשיך לקרות", מסכם רס"ן חג'ג', "המוצבים האלה חשובים לביטחון המדינה, והימצאות הלוחמים כאן היא קריטית ומשמעותית. לכן אנחנו עושים את המקסימום כדי שגם בשיא הקור - ללוחמים יהיה הכי חם שיש".